سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2713824

  بازدید امروز : 130

  بازدید دیروز : 123

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
بارالها ! ما را ازکسانی قرار ده که درختان شوق تو در باغ های سینه شان، شاخه ها گسترده و آراسته شده است و آتش محبّتت، دل هایشان را فراگرفته است ... و چشمانشان با نگریستن به تو روشن شده است . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات العارفین ـ]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: دوشنبه 89/1/16::: ساعت 9:13 صبح

خدا که این قدر ما را دوست دارد چرا به نیاز فطری ما به ازدواج که به آن تأکید کرده و من از او می خواهم جواب نمی دهد تا به گناه نیفتم آخر تا کی بگویم مصلحت نیست؟! چرا خداوند به دعای من برای ازدواج جواب نمی دهد تا دینم حفظ شود مگر برای او مهم نیست؟

خواهر گرامی؛ جای بسی خوشحالی است که درسنین جوانی به سمت دعا رو آورده، خواسته هایت را از خالق مهربان طلب می کنی؛ سعی داری از گناه اجتناب داشته باشی و در این امر پا فشاری داری.
خدای سبحان در وجود انسان غرایزی را قرار داده، و برای ارضای هر یک از آنها راههایی نشان داده است. راه مطلوب ارضای غریزه جنسی نیز در ازدواج است.
پرسشگر عزیز! ممکن است دلیل عدم استجابت دعا و تأخیر در ازدواج عدم مصلحت الهی باشد، اما همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات، این خود ما هستیم که بر سر راه ازدواج ایجاد مانع می کنیم. مثلا: تحمیل هزینه های سنگین مراسم ازدواج و جهیزیه بر دوش هر دو طرف دختر و پسر، تعیین مهریه های نجومی!، نداشتن تقوا و پاکی و ارتباط با جنس مخالف، قبل از ازدواج، درنتیجه بی اعتمادی طرفین به یکدیگر و صرف نظر از ازدواج و... همه این ها موانع بزرگی است که می تواند ازدواج را به تأخیر بیاندازد و هیچ ربطی به عدم مصلحت خدای مهربان و حکیم ندارد.
چگونه ممکن است که خدای دانا، نیازی با این شدت و قوت را در انسان قرار دهد و سپس به انسان بگوید: تو مجبوری بسوزی و بسازی چون من مصلحت نمی دانم؟!
بله اگر انسان به تک تک دستورات الهی عمل کند و آنگاه در امر ازدواجش تأخیری رخ دهد، در آنجا به طور قطع و یقین می تواند بگوید مصلحت الهی نیست؛ چنین کسی، بدلیل داشتن تقوا و اعتماد به خدا، امورش را با جان و دل به خالق هستی می سپارد و هیج نگرانی به خود راه نمی دهد؛ چون می داند خدا نسبت به او از هر مادری مهربان تر است و چیز بهتری برایش ذخیره کرده است!
ممکن است مشکل شما نیز همانند مشکل برخی از دخترانی که در این سنین هستند باشد – ازدواج و نداشتن خواستگار مناسب – لذا به توضیحی مختصر در این باره می پردازیم.
1. وضعیت اجتماعى ـ فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بعضى توقعات و انتظارات خانواده‏ها و دامن زدن به فرهنگ تشریفات و نظیر آن، مشکل بیکارى پسران و عدم توانایى آنها براى تأمین نیازمندیهاى زندگى مستقل عواملى است که باعث این مشکل شده بنابراین در چنین فضایى زمینه ازدواج دختران نیز فراهم نمى‏شود. در نتیجه دخترانى نظیر شما گمان مى‏کنند اشکال و ایراد در وجود آنهاست. پس یکى از عوامل پدید آمدن این مشکل عاملى است که از اختیار شما و هر کس دیگرى خارج است.
2. گاهى انتظارات بالا و بیش از اندازه خانواده‏ها یا خود دختران به این مشکل دامن مى‏زند که در این صورت این موضوع باید مورد بررسى قرار گیرد و در صورت واقعیت داشتن آن، با تدابیر لازم و مناسب به تعدیل آن پرداخت و بدین وسیله یکى از موانع خواستگارى و ازدواج برطرف شود.
3. گاهى نیز ویژگیهاى شخصیتى و اخلاقى خانواده‏ها ممکن است مانع و سد راهى براى خواستگاران باشد که این امر نیز باید مورد توجه خانواده‏ها قرار گرفته و در صورت لزوم تغییرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ایجاد نمایند و زمینه ازدواج دختران خود را فراهم نمایند.
4. گاهى نیز ویژگیهاى ظاهرى و جسمانى یا صفات اخلاقى و شخصیتى خود دختران است که باعث مى‏شود دیرتر ازدواج کنند و خواستگار کمترى داشته باشند.
با توجه به آنچه ذکر شد، این مسأله را نباید به بخت و عوامل موهوم نسبت داد .
بعضى عوامل این مشکل در دست شما یا کس دیگرى نیست که در این صورت نباید نگران آن باشید و ذهن خود را به آن مشغول نمایید به گونه‏اى که مانع زندگى روزمره و دیگر امور شود.
زیرا انسان نمى‏تواند تمام شرائط و امکانات را بر وفق مراد خود فراهم نماید ولى مى‏تواند خود را با شرائط موجود وفق دهد و هماهنگ سازد.
لذا در صورت اول همیشه نگران و ناراحت و غمگین و افسرده خواهد بود و در صورت دوم با ابتکار و خلاقیت و بهره‏مند شدن از دیگر توانمندیهاى خود، شاد و با نشاط زندگى خواهد کرد و فعّال و سر زنده با همان امکانات و شرائط موجود، زندگى را بر خود سهل و آسان خواهد گرفت. بنابراین هیچ گاه نباید این موضوع، مانع عمده‏اى سر راه زندگی شود.
علاوه بر این مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد زیرا او خیر و صلاح بندگانش را بهتر از من و تو مى‏داند.
خداوند در سوره بقره آیه 216 مى‏فرماید: «... و عسى ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسى ان تحبوا شیئا و هو شرٌ لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون؛ چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید حال آن که خیر شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید حال آنکه شر شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید».
علاوه بر این شما به جاى این که ذهنتان را به کمبودها، نقص‏هاى خود معطوف دارید و از آن رنج ببرید، توانایى‏ها و استعدادها و موفقیت‏هاى گذشته و حال خود را به خاطر خود بسپارید و با تکیه بر آنها یأس و ناامیدى را از خود دور کنید و با نگرشى مثبت به زندگى و آینده اجازه ندهید این گونه مسائل جزئى که در نهایت هم حل مى‏شود، زندگى را بر شما تلخ کند.
اگر خواستگار ندارید، هزاران هزار نعمت و توانمندى خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است و از آن بهره‏مند هستید چه بهتر است به آنها بیاندیشید و به بهره‏بردارى از آن نعمت‏ها فکر کنید و لذت ببرید. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نیاز با او را فراموش نکنید که یاد خدا آرامش‏بخش است.
«یادتان باشد که ازدواج با همه اهمیت آن، همه زندگی نیست. زندگی در حقیقت فرصتی برای خدایی شدن است. ازدواج برای خدایی شدن انسان موثر است, ولی عامل اصلی پیمودن این مسیر ازدواج نیست. کسی که در راستای کمال و توحید قرار می گیرد, احساس خسارت نمی کند. توجه داشته باشید افرادی از گروه های مختلف مردم، حتی پیامبرانی همچون حضرت عیسی ابن مریم (علیه السلام) و برخی از عالمان دینی و بعضی از فرزندان امامان معصوم (علیهم السلام) به هر دلیلی تا آخر عمر ازدواج نکردند؛ اما زندگی را تمام شده نپنداشته اند... در بین امامزادگان، حضرت معصومه (سلام الله علیها) ازدواج نکردند...
برای کاهش فشار جنسی به نکات ذیل توجه کنید:
1- از خداوند کمک بگیرید و بردباری کنید (واستعینوا بالله و اصبروا...اعراف،128) و بدانید که خداوند بردباران را پاداش بی شمار می دهد (انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب زمر،10).
2- با عبادت و حضور در محافل مذهبی و تلاوت قرآن، توان مقابله با شیطان را در خود فزونی دهید.
3- در صورت امکان، روزهای دوشنبه و پنج شنبه را روزه بگیرید.
4- از هر کاری که زمینه های تحریک جنسی شما را فراهم می آورد بپرهیزید. رفتن به مکان های تحریک کنند، دیدن تصاویر و فیلم های نامناسب، گفتن و شنیدن شوخی های جنسی، پوشیدن لباس های تنگ و چسبنده به بدن، لباس های دیگر از جنس مواد صنعتی (غیر نخی)، پرخوری... دمر خوابیدن و... نمونه هایی از تحریک کننده های جنسی هستند.» (گلبرگ زندگی، مجموعه گفتگوهای تلویزیونی ازدواج در شبکه 3 سیما، حسین دهنوی، ص 234 و233)
5- ورزش سبب ایجاد آرامش، سوختن انرژی اضافی بدن و تقویت اراده می شود.
6- وقت خود را با برنامه های متنوع و مناسب (مطالعه و تفریح سالم) پر کنید.
7- اوقات تنهایی خود را با دوستان مؤمن و خانواده و رفتن به مسافرت، سپری کنید.
8- «امامان معصوم برای اصل ازدواج فرموده اند که: در قنوت نمازتان آیه ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة را بخوانید؛ چرا که مقصود از حسنه در دنیا، همسر خوب و با ایمان است. خواندن آیه ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریتنا قرة اعین و اجعلنا للمتقین اماما نیز توصیه شده.» (همان، ص107)
بدان که خداوند، خالق کل شیء و قادر مطلق است؛ پس نگرانی را از خود دور کن و تنها بر او توکل کن که او بهترین وکیل است.
تقوا پیشه کن و به اوامر الهی عمل، و از نواهی آن حضرت، اجتناب کن؛ در این صورت، خداوند برایت راه نجات قرار خواهد داد؛ «من یتق الله یجعل له مخرجا» ( سوره طلاق، 2).
پیروز و موفق باشید.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید