سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2720169

  بازدید امروز : 224

  بازدید دیروز : 282

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
مرد را سرزنش نکنند که چرا حق خود را دیر درخواست نمود ، بلکه او را عیب کنند که دست بدانچه از آن او نیست گشود . [نهج البلاغه]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 89/2/15::: ساعت 10:3 صبح

من تصمیم گرفتم نسبت به قبل با حجابتر شوم ولی می ترسم مورد تمسخر دیگران واقع شوم و هیچ موردی برای ازدواج پیدا نکنم حس می کنم حجاب زیاد به من نمی یاد چه کنم؟

از این که این مجموعه را امین و پاسخگوی خود می دانید از شما صمیمانه متشکریم و امیدواریم که زندگی گذرا، اما سرنوشت ساز همواره به لباس تقوا آراسته باشید. همچنین از این که به تحولی زیبا دست می خواهید بزنید به شما تبریک می گوییم و امید واریم که پروردگار متعال بهترین ها مقدرات را برای شما رقم بزند.

« بگو خدا محکم می شوی»
پیامبران الهی، نه بگذارید از این مردان الهی نگویم تا در دل زمزمه نکنید که آنها فرستاده ای خدا بودند و باید این گونه باشند. در قرآن داستان اصحاب کهف ذکر شده است. این افراد تعدادی اندکی از بندگان خدا بودند که در مقابل غیر خدا سر تسلیم فرود نیاوردند. از این رو خداوند ذکر و یاد آنها را برای ما، شما و بلکه جهانیان گوش زد کرده است. آری به حقیقت کسانی که با دلی پاک به سوی خدا روی بیاورند، خداوند به آنها توجه ویژه می نماید.
در سوره ی کهف در آیه ی 14 خداوند متعال می فرماید: «و ربطنا علی قلوبهم إذ قاموا فقالوا ربنا رب السموات و الارض لن ندعوا من دونه إلهاً لقد قلنا إذاً شططاً؛ و دل هایشان( اصحاب کهف) را استوار کردیم آن گاه برخاستند و به سردمداران مشرک خود گفتند: پروردگار ما همان پرردگار آسمان و زمین است و ما هرگز به جای او معبودی را نمی پرستیم».[1]
خواهر گرامی این آیه به شما می گوید اگر برای خدا حرکتی و کاری کنی، پروردگار تو را یاری و قلب تو را به آن کار محکم می کند. بر این اساس از رعایت حجاب هیچ نگرانی به خودت راه نده.
چرا‌ ما که گاهی می خواهیم یک کار خوب انجام دهیم، این طور نگران هستیم، چطور می شود شخصی به نام امام خمینی(ره) در مقابل تمام سختی ها- تبعید، شهید کردن فرزندش، دوری از وطن و خانواده اش- محکم ایستاد؟ و از این ایستادگی نیز به نتیجه رسید. چرا ایستادگی کرد و چرا؟!!

«نتیجه می ده»
در مورد برخورد اطرافیان باید خاطر نشان شویم که توجه به این راهکارها می تواند مفید باشد:
الف. در مورد برخورد آنها می توانید از اصل خاموشی کمک بگیرید. به طور مثال اگر آنها گفتند؛ این خانم را ببین، شما واکنشی از خود نشان ندهید و با یک سلام از این مسئله عبور کنید. اگر این کار را انجام دهید بعد از چند وقت اطرافیان با حجاب شما خو می گیرند و دیگری کاری ندارند. اما اگر واکنش از خود نشان دهید، با این که از این کار چه بسا قصد تمسخر شما را ندارند، اما برای شوخی با شما از این کارها انجام می دهند.
ب. از اصل تقویت رفتار مخالف نیز می توانید به خوبی استفاده کنید. مثلاً وقتی آنها با رفتار مناسبی برخورد کردند، با آنها گرم و صمیمی بر خورد کنید و اگر رفتارشان مناسب نبود, کم محالی کنید. این کار شما باعث تقویت رفتار درست آنها می شود و باعث حذف رفتار نادرست آنها می گردد.

«ازدواج»
دغدغه ازدواج در سنین جوانی، برای دختران و پسران جوان امری طبیعی است؛ زیرا ازدواج یکی از مسائل اساسی زندگی است که در دوره جوانی اتفاق می‏افتد. جوان نیز در این دوره ـ علاوه بر مسئله ازدواج ـ با مسائل مهم دیگر مانند ادامه تحصیلات، اشتغال، مسکن و مسائل دیگری درگیر است. گاهی مواقع در این دوران مسئله ای ازدواج تمام فکر و وقت انسان را مشغول می‏کند و مانند ابری تیره، بر همه ابعاد زندگی او سایه می‏افکند و آن را تحت‏الشعاع خود قرار می‏دهد. فکر ازدواج نباید موجب نگرانی شدید جوان شود؛ به گونه‏ای که دچار افت تحصیلی یا کاهش عملکرد فکری و اجتماعی او گردد.
معمولاً دخترانی که مشغول تحصیل هستند، خواستگاران ویژه خود را دارند و بسیاری از مردم می‏گویند: «فلان دختر فعلاً مشغول درس است و معلوم نیست که جواب مثبت بدهد!» لذا از خواستگاری منصرف می‏شوند تا اینکه درس او تمام شود. به هرحال، جای نگرانی نیست.
گفتنی است که ازدواج همة ی زندگی نیست تا تمام فکر خود را به آن مشغول کرد. افراط در هر امری، به همان اندازه مضر است که انسان نسبت به آن، بی مبالات باشد. به یاد داشته باشید که حضرت معصومه ع هرگز برایشان فرصت ازدواج فراهم نشد, ولی با معرفت و بندگی خدا به اوج عرفان و انسانیت رسید و حرم اش زیارت گاه اولیای خدا شد. به نظر می رسد بهترین کار در این موقعیت برای شما این می تواند باشد که توانمندی های خود را شکوفا سازید و خود را به اخلاق های پسندیده زینت دهید، تا بتوانید همسر مناسبی برای شریک زندگی خود باشید.

«خدا تو فکر تو هم هست»
خداوند به همه ی بندگانش لطف دارد. اما افرادی که به خدا و احکام او توجه بیشتری دارند، خداوند نیز به آنها نگاه ویژه ای دارد، زیرا آنها نزد خدا عزیزتر هستند؛« إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُمْ ؛ به یقین گرامی ترین شما نزد خدا با تقواترین شما ست ».[2] در ادامه ی آیه آمده«إن الله علیم خبیر؛ همانا خدا به حقایق دانا و آگاه است». شما اگر نزد خدا عزیز شدید به خاطر رعایت دستور الهی، آیا می توان تصور کر د خدا شما را فراموش کند؟ یا در این صورت باید بگوئیم خدا به حال شما آگاه است و بهترین تقدیرات را در نظر گرفته؟!

«چیه فکر می کنیم»
اولاً قلوب انسانها به دست خدا است، زیرا خدا مالک و صاحب اختیار آنها می باشد. ثانیاً همه کاره در این عالم فقط خداست. ما انسانها فقط یک وظیفه داریم، و آن هم این است که به وظایف مان درست عمل کنیم، این می شود ظاهر کار. البته ما در همین کاری که بعهده داریم درست انجام وظیفه نمی کنیم، و همه چیز را گردن خدا خراب می کنیم. اما باز خدا در این که وظایف مان را درست انجام دهیم، ما را یاری می کند. می دانید چرا چون ما بنده ای او هستیم و او به بندگانش رئوف هست!!!
اما علاوه بر این ظاهر در عالم، باطنی در کار هست و آن دست حکیمانه، قدرتمند و مهربان خدا است. بنابراین به عهده ی تان انجام هر وظیفه ای- در هر کاری- می باشد، آن را درست انجام بدهید، خداوند متعال در باطن خود به خوبی می داند چه کاری به صلاح شما است.
به این مطلب خوب دل بسپارید: مادر حضرت موسی – علیه السلام- هنگامی که دید فرزندش را فرعونیان می خواهند بکشند، نگران گشت. خداوند الهام نمود و راه را بر او روشن ساخت. فرزندت را در صندوقی قرار بده و در رود نیل بینداز. مادر این کار را کرد، این ظاهر و وظیفه ای او بود.
از آن طرف خدا این حاکم مطلق هستی، اراده کرد و در این ظاهر قضیه، دست به ظاهر پنهان خدا در کار بود، پس شد، آن چه که باید می شد!! موسی در دامن دشمن خود و در خانه ای او امنیت یافت. شما هم بدانید و آگاه باشید حجاب که وظیفه ای شما است را درست رعایت کنید، آن چه که خیر است به یقین سر راه شما قرار خواهد گرفت.

«وضع بی حجاب ها چطورِ»
به راستی تمام کسانی که بی حجاب هستند مگر ازدواج کرده اند؟ به فرض که ازدواج هم کرده باشند، چه زندگی دارند؟! به زندگی آنها یک نگاه گذرا بیندازیم. خواهیم دید که افرادی بوده اند ازدواج هم نموده اند، اما الان از ازدواج خود با فردی که او را شریک زندگی خود قرار داده اند، پشیمان هستند. می دانید چرا؟ چون افرادی که فقط ظاهر برای آنها ملاک بود، به اصطلاح صورت بین بودند، نه سیرت بین، خودشان هم آدم های ظاهری و سطحی هستند.
یعنی این که به دنبال حقیقت زندگی نیستند، فقط دنبال خورد و خوراک هستند و بس. نگاه این افراد نیز به زن نگاه ابزاری است. به نظر شما این افراد در زندگی می توانند، همسرانی دل آرام برای خانواده ی خود باشند؟
مقداری فکر کنید و خود را در این فضا وارد کنید، که افراد غیر مومن وقتی با همسرشان دچار بگو مگو می شوند چگونه عمل می کنند!! حال بر گردیم به خانه ی که ساده است. زن و مرد اهل خدا. بین این دو شکر آب شده است، به نظر شما همسر این خانم چگونه عمل می کند!! دوباره به فضای خانه ی این دو سری بزنید، کدام بهتر و دل نشین تر است.

«جای خوب برو»
شما برای رسیدن به ازدواج خوب می توانید، در مکانهای سالم مثل مساجد در رفت و آمد باشید.
همچنین درکانونی های مذهبی فعالیت کنید. افراد مومن اکثراً در این مکانها در رفت و آمد هستند. از این رو بستر مناسبی است، برای ان شاءالله یک ازدواج مناسب. یادتان نرود خداوندِ دانا و توانا برای بندگان مؤمن و عفیف خود، افرادی متناسب با آنها را قرار داده است؛ چنان که می‏فرماید: «افراد پاکیزه را برای افراد پاکیزه قرار دادیم و افراد خبیث را برای افراد خبیث».[3]

«حس خوب»
چرا گمان می کنید که حجاب به شما نمی آید؟ چرا ما در بعضی مواقع بدون هیچ مقدمه ای نتیجه گیری می کنیم؟
به نظر می رسد هنوز شما در مورد حجاب تزلزل در خود دارید. این دودلی باعث می شود که وسوسه های شیطان نیز آغاز شود. شگرد شیطان، این دشمن قدیمی ما، این است که قبل از انجام یک کار مثبت آن را برای ما سخت و مشکل جلوه می دهد، همان طور که لذائذ دنیوی را خیلی با آب و تاب نمایش می دهد.
از این رو شما ابتدا عزم خود را جزم کنید، مطالعه می خواهید انجام بدهید، انجام دهید، بعد با آگاهی کامل اقدام به آراسته شدن به زیور حجاب کنید. اگر شما از جهت فکری به این نتیجه برسید که باید به صدف حجاب در آیید، مطمئناً احساس شما نیز که از آگاهی سرچشمه می گیرد، تغییر خواهد کرد.
به راستی بیاید حجاب های که بین ما، خدا و ولی او است را کنار بزنیم. و دست دعای برای فرج آقایمان به آسمان بلند کنیم.

«نتیجه گیری»
به خدا اطمینان کنیم.
1. رعایت دستورات الهی سبب می گردد مورد توجه ویژه ای او قرار بگیریم.
2. ما وظیفه داریم به وظیفه و کاری که به عهده ی ما است، درست عمل کنیم. ضمناً به این ظاهر به اندازه ای ظاهر توجه کنیم، و دل دادگی ما به آن باطن باشد، زیرا او است که گشایش در کارها را می دهد؛ « وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ و کسى که از خدا بترسد خدا برایش راه نجاتى از گرفتاریها قرار مى‏دهد». [4]
3. با بندگان مومن خدا ارتباط داشته باشیم.
4. آگاهی خود را نسبت به هر کاری که می خواهیم انجام دهیم افزایش دهیم.
کتاب جهت مطالعه ای بیشتر؛
کتاب حجاب شهید مطهری(ره).
-----------------------
[1] کهف/14.
[2] . حجرات/13.
[3] نور/.26
[4] . طلاق/2.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید