سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2720883

  بازدید امروز : 207

  بازدید دیروز : 188

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
مردی از قبیله خثعم نزد رسول خدا آمد و گفت : «منفورترین کار نزد خداوند چیست ؟».فرمود : «شرک ورزیدن به خداوند» .پرسید : «پس از آن چیست ؟».فرمود : «بُریدن از خویشان» .پرسید : «پس از آن چیست ؟».فرمود : «امر به منکر و نهی از معروف» . [.عبداللّه بن محمّد ـ به نقل از امام صادق علیه السلام ـ]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: پنج شنبه 89/4/24::: ساعت 10:2 صبح

خداوند چرا انسان را با نفس ( هوای نفس ) خلق کرده است که باید با او مبارزه کند؟

اگر خدا انسان را به گونه ای می آفرید که ذاتاً امکان گناه برای او نباشد ، انسان اشرف مخلوقات نمی شد. خدا قبلا چنین موجودی را آفریده که همان فرشته ها هستند . انسان از آن جهت اشرف مخلوقات است که کمالات تمام موجودات را داراست . مثل جمادات، جسم است ، مثل گیاهان رشد و نمو دارد ، مثل حیوانات حرکت ارادی و احساس و غریزه دارد ، و مثل فرشته ها عقل و علم و تسبیح وتقدیس دارد ؛ و بالاتر از آن نیز مقامی دارد که مختص انسان می باشد ؛ و آن مظهریت برای جمیع اسماء الله است. فرشتگان ، تنها فرشته اند ولی انسان همه چیز است ؛ واین خصوصیت را از آن جهت دارد که در بالاترین مرتبه ی وجود خلق شده و به پایین ترین مرتبه تنزّل کرده است و با اختیار خود ، باید به آن مرتبه ی بالای خود بازگردد ؛ و بازگشت او به آن مرتبه حتمی است ؛ لکن اگر با اختیار بازنگشت و با وجودی ناقص راهی عالم بالا شد در برزخ و آخرت ، در جهنم وجودش که همان نقصهای اوست خواهد سوخت. چون طلب کمال در او هست ولی خود کمال در او نیست . چنین کسی باید در نقص خود بسوزد تا به وجود خود که در دنیا از آن غافل بود بازگردد و وجود خود را باز یابد و در عمق خویش تجسس کند تا فطرت خدایی را که در دنیا در وجودش دفن کرده است بیابد. چون فطرت هیچگاه نابود نمی شود بلکه در وجود انسان دفن می شود . آنگاه که چنین شخصی فطرت خود را یافت متوجه حقیقت انسان کامل می شود. چون انسان کامل ، فطرت بالفعل و حقیقت قرآن و دین است ؛ در این حالت چنین شخصی مورد شفاعت انسان کامل قرار می گیرد و از جهنم خویش رها و به اصل خود که عند الله است باز می گردد.
پس انسان باید از رتبه ی پایین خود ، که رتبه ی جمادی است حرکت کرده از نفس منطبعه ترقّی نماید و به مرحله نفس نباتی و سپس به رتبه ی حیوانی برسد ؛ که در این مرحله نفس او همان نفس امّاره است ؛ که برای حیوان ، خوب است ولی برای انسان اندک می باشد. نفس امّاره از آن جهت که جنبه ی حیوانی آدمی ، یعنی همان غرایز را تدبیر می کند ، نه تنها بد نیست بلکه خوب است ؛ همان گونه که نفس نباتی انسان ، رشد و نموّ بدن او را در اختیار دارد ؛ و نفس منطبعه ، ترکیب شیمیایی و فیزیکی بدن را حفظ می کند. لکن باید دانست که انسان مراتبی فوق این نیز دارد ؛ لذا نباید در این حدّ متوقّف ماند ؛ بلکه باید به مرتبه ی نفس لوّامه و نفس مطمئنّه نیز بار یافته و به مقام عدالت رسید. بلکه از این نیز گذر نموده باید به رتبه ی نفس راضیه و مرضیه و بلکه فراتر از آن ، به نفس قدسیه دست یافت ؛ که مقام عصمت اکتسابی است.
در این سیر الی الله ، همواره مرتبه ی پایین نسبت به مرتبه ی بالا ، نقص محسوب می شود ؛ امّا هر مرتبه ، به خودی خود ، کمال است. امّا اینکه روی نفس امّاره زیاد تأکید شده ، از آن جهت است که اکثر مردم در این مرحله گرفتار می شوند.
خلاصه مطلب آنکه موجودی با این ویژگی که انسان نامیده می شود ، باید موجود باشد تا مظهر جمیع اوصاف کمال و جامع کمالات موجودات باشد ؛ در غیر این صورت ، جای موجودی با این ویژگی در عالم خلقت خالی بود ؛ و چنین عالمی دیگر نظام احسن نمی شد. برای همین است که چون خدا آدمی را آفرید ، به خود آفرین گفت: خداوند تبارک و تعالی فرمود: « ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقین ـــــ سپس نطفه را بصورت علقه‏ (خون بسته‏)، و علقه را بصورت مضغه‏ (چیزى شبیه گوشت جویده شده‏)، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‏اى دادیم؛ پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است.»( المؤمنون:14) یعنی خدا بهترین آفرینندگان است ؛ چون موجودی آفریده که از خاک برآمده تا فوق عرش ، تمام مقامات وجودی را طی می کند و به تنهایی صاحب تمام کمالات دیگر موجودات می گردد. با جمادات است ؛ با با نباتات است ، با حیوانات است با فرشتگان است ؛ پس او همه ی اینها را با هم دارد. اگر آدمی چنین خلقتی نداشت ، چنین مقامی نیز نمی داشت.


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید