سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2723428

  بازدید امروز : 117

  بازدید دیروز : 172

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
رأی [درست] جز هنگام خشم پنهاننمی ماند . [امام حسن علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 90/12/27::: ساعت 1:32 عصر

برای مبارزه با نفس خود در این وضع بی حجابی چه کنیم که به گناه آلوده نشیم؟

همیشه سعی کنید به بهترین راهکار بیندیشید ،بعضی پیشنهاد کنار کشیدن وانزوا طلبی را (!!) می دهند ، وحال آنکه این را نه عقل می پذیرد ونه شرع ونه راه درمان است،این موضوع ،یعنی تحریک شهوت به خاطر وجود صحنه های گناه ،مربوط به الآن وامروز نیست ،بلکه ازهمان روز اول خلقت انسان شروع شده وهمچنان ادامه دارد؛ درگیری بین عقل وشهوت ؛مربوط به سرشت وخلقت انسان است و چگونگی رفتار ما با این موضوع شخصیت ما را آشکار می کند، شرع به کمک ومدد عقل آمده تا انسان را از افتادن در گودال عظیم شهوت ، خلاصی بخشد ؛راهکارهایی برای نجات شخص از افتادن در ورطه عذاب وگناه وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می کنیم .
الف -علاقه به زیبارویان تمایل و کشش روحى انسان به طرف زیبایى‏ها امرى‏فطرى است. نگاه به نامحرم و دیدن صحنه های مبتذل وسکس هم چنین نگاه‏هاى دیگرى که همراه با ریبه ( خطر وقوع در گناه و مفسده ) باشد از نظر شرعى ممنوع است. شما باید بین این دومقوله را تفکیک نموده و بر مدار آن حرکت کنید. چه خوب گفته اند: به چشمانت بیاموزکه هرکس وهر چیزی شایسته دیدن نمی باشدزیرا گاهی یک نگاه کافی است تا شراره شهوت را فروزان کند و خواب وخوراک وتحصیل و فکر را از انسان بگیرد و شب و روز او را صرف در اموری کند که جز پشیمانی سود دیگری ندارد. علت حرمت دیدن عکس و تصویر زنان نامحرم در صورتی که دارای تحریک کنندگی باشد امر واضحی به نظر می رسد.
شخصی که در آستانه بلوغ قرار گرفته است اگر چشم خویش را که مهمترین ورودی تحریک شهوت است کنترل کند در حقیقت راه را بر بی بندوباری و اعمال بی ضابطه جنسی بسته است. سازو کار محرم و نامحرمی یکی از مهمترین احکام اسلامی برای کنترل و ایجاد امنیت برای انسان در جهت عدم انحراف و غلیان شهوت جنسی است. کدام فرد منصف، روانشانس و جامعه شناسی گفته است که نگاه به تصاویر مستهجن ویا نگاه به دختران بی حجاب خیابانی در جلوگیری از روابط نامشروع ویا انحرافات جنسی نقش موثر دارد؟ آزادی بی حد وحصری که امروزه در غرب وجود دارد فغان دانشمندان دلسوز این جوامع را در آورده است. کانون خانواده ها براثر همین آزادیهای لجام گیسخته متلاشی می گردد. آیا تصور نمی کنید که دیدن یک صحنه زننده وخلاف عفت، شهوت جوانان را شعله ور تر ساخته وآنان را به سوی فساد وانحرافات جنسی سوق ندهد؟
ب - قران کریم در این مورد می فرماید:« قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ(النور : 30) به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه‏تر است خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است! ». همان گونه که در قران کریم اشاره شده است نتیجه مستقیم کنترل چشم ، کنترل شهوت و حفظ حیا و عفت است. اگر نگاه به نامحرم کنترل نشود (یغضوا من ابصارهم) ، کنترل شهوت نیز امکان پذیر نخواهد بود( یحفظو فروجهم).و نتیجه اساسی انحراف جنسی همان طور که در آیه بعدی به ان تصریح شده است عدم رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است.(لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ).[ نور، 31]ایجاد زمینه گناهان و انحرافات جنسی تبعات بسیار مخربی را بر تعالی و ترقی دنیوی و اخروی انسانها به جا می گذارد که ریشه همه این گناهان در انحرافات ناشی از نگاه گناه آلود و مفسده انگیز است. قرآن کریم با ممنوع کردن نگاه شبه ناک و مفسده انگیز ریشه انحرافات اخلاقی و اجتماعی و شخصی را از بین برده است.
کنترل نگاه سبب بازشدن چشم بر شگفتی های خلقت، زیادی حکمت و علم، آسایش روان، امان از هلاکت و گناه و بازدارنده خواهش های نفس است. و هر که نگاهش پاک شود صفاتش نیکو می گردد. امام رضا علیه السلام در پاسخ یکی از یارانشان در این موضوع فرمودند:نگاه کردن به نامحرم به این علت حرام شده است که باعث تحریک به فساد و ارتکاب اعمال حرام و ناشایست می شود. پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه:هرکه چشم خود را از حرام پرکند خداوند در روز قیامت چشم او را از آتش پرگرداند.پیامبر مکرم اسلام از قول پروردگار خود؛نگاه به نامحرم از تیرهای زهر آلود ابلیس است .هر که از ترس من آن را ترک کند در عوضش ایمانی به او دهم که حلاوت آن را در دل خویش بیابد.
پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه وآله می فرمایند : هیچ مسلمانی نیست که نگاهش به زنی بیفتد و چشم خود را پایین اندازد مگر اینکه خدای متعال به او توفیق عبادتی دهد که شیرینی آن را در دل خویش بیابد
ج - در مورد اینکه چه باید کرد؟
1- نیاز جنسی مانند نیاز به آب و غذا از نیازهایی است که بایستی از روش صحیح ارضا گردد. شکل گیری و غلیان نیاز جنسی در انسان با بلوغ جنسی آغاز می شود و در همین زمان است که نیازمند قوانینی برای نظام مند کردن این نیاز فطری و غریزی هستیم. ازدواج را آسان کنید وبرخود سخت بودن آن راتلقین نکنید ،بلکه باتوکل بر خدا سختی های آن را از میان بردارید. راه نزدیک کنترل غریزه ی جنسی ازدواج است. اما برای کسانی که امکانات ازدواج ندارند و یا ازدواج نموده اند، برای هدایت و کنترل خود باید خویشتن داری کنند«وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛و کسانى که امکانى براى ازدواج نمى‏یابند، باید پاکدامنى پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز گرداند».
2- مطمئنا خودتان هم می دانید که باید جلوی زمینه بروز گناه گرفته شود.مثلا زمانهایی که احساس تنهایی می کنید را شناسایی و سعی نماید در آن ساعت برای خود برنامه داشته باشید.آنچه در این راه حرف اول و اساسی را می زند خواستن شماست زیرا اگر بخواهید به راحتی می توانید زمینه و محیط آماده گناه را تغییر دهید و از هر چه شما را بسمت رفتارهای گذشته سوق می دهد دوری کنید.در کنار این تغییر موقعیتی باید برای کنترل غریزه هم برنامه داشته باشید.افراد با هر شرایطی و موقعیتی ممکن است مغلوب این غریزه گردند. لذا مبارزه با این نیرو همان تعبیر زیبای پیامبر(ص) است که فرمودند جهاد اصغر همان جنگیدن در ظاهر و با دشمن ظاهری است. اما جهاد اکبر مبارزه با هوای نفس و شیطان درون است. مبارزه در این میدان بسیار سخت تر است. ولی اگر از این میدان سربلند و پیروز بیرون بیایید کاری کرده اید کارستان. یکی از زیباترین فرازهایی که در نهج البلاغه آمده، این جملات دلنشین است: مجاهدی که در راه خدا به شهادت رسیده‌است، پاداشش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد؛ ولی عفاف می‌ورزد (ودامنش را به گناه آلوده نمی‌کند)؛ نزدیک است که‌انسان پاکدامن فرشته‌ای از فرشتگان باشد.لذا این فرمایشات نشان از قوی بودن این نیرو و هواهای نفسانی دارد و گاهی فرد بر اثر غفلت مرتکب اعمالی مانند شما می شود و بجای اینکه بر این نیرو غلبه یابد مغلوب آن می شود. دوست خوبم درست است که در جامعه امروزی، و شرایطی مثل شما کنترل غریزه جنسی کار سختی است، ولی غیر ممکن نیست و شدنی است. مخصوصا برای شما که در سن جوانی هستید زیرا همان طور که غریزه جنسی جوان قوی است به همان میزان از اراده ای قوی و نیرویی مثال زدنی هم برخوردار است. مطمئن باشید که این کار شدنی است و شما هم می‌توانید.زمانی شما می توانید بار دیگر مرتکب این رفتار نشوید که عاجزانه از خداوند درخواست کمک نمایید و باور کنید که همة کارها به دست اوست.
3- دعا و طلب کمک از خدا و همچنین توسل به ائمةاطهارعلیهم السلام:
حضرت یوسف (ع) با آن همه قداست و پاکی‌اش، هنگامی‌که با وسوسة شیطانی زنان مصری روبرو شد، دست دعا به درگاه الهی بلند کرد وگفت: پروردگارا! زندان برایم محبوب‌تر است از آنچه این زنان مرا بدان فرا می‌خوانند و اگر مکر و نیرنگشان را از من باز نگردانی، به آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود.خدای مهربان هم دعای او را مستجاب کرد و او را از شر زلیخا و بقیة زنان مصری نجات داد. جالب اینجاست که یکی از خواسته‌های امامان معصوم (ع) از خدا، توفیق حفظ پاکدامنی بوده است. امام صادق (ع) در دعای خویش در ماه مبارک رمضان چنین می‌فرماید: خداوندا از تو درخواست می‌کنم توفیق فروانداختن چشم (از گناه) و محافظت از نیروی جنسی را به من عنایت فرمایی. پس بجاست که ما هم به تبعیت از آن بزرگواران، همیشه از خدا بخواهیم که در برابر وسوسه‌های شیطان، ما را تنها نگذارد و کمکمان کند تا بر این دشمن قسم خورده‌مان غلبه کنیم.
4- پرهیز از افکار آلوده :همانطور که میدانید آدمی کارگاه تولید فکر است که از منبعی به نام ضمیر ناخود آگاه سرچشمه می گیرد ضمیر ناخود آگاه چنان قدرتی دارد که اگر از آن غافل شویم می تواند سرنوشت ما را بدست گرفته و آن را به هر جایی که دوست دارد ببرد و ما را درگیر موضوعات خاصی می نماید و فضای ذهن را پر می کند. امام صادق(ع) می فرماید: عیسى به اصحاب خود گفت:... موسى به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور مى‏دهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به این که زنا کنید زیرا کسى که خیال زنا کند مانند کسى است که در خانه‏اى نقش و نگار شده، دود و آتش به پا کند. چنین کارى گرچه خانه را نمى‏سوزاند ولى زینت و صفاى آن را مکدر کرده و فاسد مى‏کند» فکر و خیال بسیاری از مواقع فرد را به سمت گناه می کشاند.
5- پرورش معنویت و تقویت ایمان: اما آن چه بیش از همه ضروری است و به صورت زیربنایی در شخصیت و رفتار جوان مؤثر است تقوای الهی است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که جهان به شدت در مادیات فرو رفته و یک سره غرق در جاذبه‌های نفسانی و امور شهوانی گردیده است. در شرایط کنونی، خلأ عظیم و هولناکی از اخلاق و معنویت پدید آمده و تمامی مشکلات انسان‌ها نیز از همین جا ناشی شده است. اگر با تقویت ایمان و نیروی اراده، باورها و اعتقادات جوان تقویت گردد، بدون شک بخشی از مشکلات وی به ویژه در زمینة مسایل اخلاقی و شهوت و غریزة جنسی درمان می‌شود. اگر جوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا می‌بیند و بر اساس عملکرد افراد به آن‌ها پاداش می‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختی انسان به دست خودش می‌باشد، در این صورت احتمال اینکه مرتکب گناه نشود بسیار زیاد است.‌ یقین داشته باشید، تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد، هیچ ضمانتی از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد. به خصوص در وضعیت کنونی که عوامل تحریک کننده بسیار زیاد است. بنابراین قبل از هر چیزی سعی کنید نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارور کنید. اگر فکر و ذهن شما متوجه خدا باشد و همیشه نماز خود را اول وقت انجام دهید، خداوند شما را یاری می‌کند تا از هر گناهی مصون بمانید و به درستی که نماز انسان را از هر گونه آلودگی و عمل زشت و گناه دور نگه می‌دارد.
6- ارزش گذاری برای خود وتوجه به کرامت ذات و تقویت ارزش‌های انسانی: اگر انسان توجه کند که موجود گرانبها و بی همتایی است و از علم، کمال و جمال الهی برخوردار است و مقامی بس بلند و رفیع دارد، اخلاق رذیله و ارتکاب گناه را ارزان فروشی خویش می‌داند و طبعاً از آنها بیزار خواهد بود.
-امام علی -علیه السلام- فرمودند:« هر که برای خود احترام قائل باشد خواهش های نفسانیش در نظرش بی ارزش باشد». لازم است بدانید نقطه محوری رفتار انسان و سطح نشاط روانی، میزان «حرمت خود» است یعنی امتیازی که فرد به خود می‌دهد. همانگونه که در روایات آمده است اگر کسی برای خود ارزش کمی قائل باشد، آسانتر دست به گناه خواهد زد و (اگر گرد گناه هم نرود) احساس گناه و خطای دائمی را خواهد داشت.
7- تلاوت قرآن: بى‏شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن و پند گرفتن از آیات نورانی آن بسیار کارگشا است.همة آنچه بیان شد، به نحوی می‌تواند در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان شهوت و غریزة جنسی نقش داشته باشند.
8- عاقبت اندیشی: یکی از موانع مهم تهذیب نفس و یکی از علل انجام گناه غفلت و بی‌خبری است. اگر ما در شبانه روز سرگرم زندگی دنیا باشیم و یاد خدا و مرگ را فراموش کنیم و اگر ساعتی در کارهای خود و عواقب آن اندیشه نداشته باشیم، به احتمال قوی گرفتار گناه و معصیت می‌شویم و اگر به دستورات الهی توجه داشته باشیم و حساب و کتاب قیامت را همواره در نظر داشته باشیم، مسلماً خود را آلوده به گناه و معصیت نخواهیم کرد. برای مقابله با نفس و انگیزه های شیطانی باید از راه اندیشه ی درست، انگیزه های رحمانی را ایجاد و یا دقیق تر بگوییم بیدار و هوشیار کرد. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: هر کس که قلبش را با تداوم فکر و اندیشه، آباد سازد، افعالش در باطن و ظاهر خوب خواهد شد.
9- پرهیز از هرزه بینی : هرزه بینی نه تنها بر ذهن فرد تاثیر مخرب می گذارد بلکه افراد را تشویق می کند تا از نظر جنسی بیشتر حالت سلطه جو و پرخاشگر داشته باشند. دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل، به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار می دهد تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی می شود وحتی گاهی سرچشمه امراض روانی می گردد. این گناه، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار، این پیوند را قطع و ایمان او را زایل می گرداند؛ غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده؛ او را از فعالیت های مثبت انسانی بازداشته؛ به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق می دهد. بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کنند.
10- به نماز اهمیت فوق العاده بدهید و نماز اول وقت را فراموش نکنید. همان طور که می دانید نماز انسان را از فحشاء و منکرات باز می دارد و این وعده حق الهی است ، در یکی از بیانات نورانی حضرت علی علیه السلام ( وصیت نامه- 47-) آمده است :
اللَّه اللَّه فى الصلاة فانها عمود دینکم خدا را خدا را در باره نماز، چرا که ستون دین شما است.در این بیان, ضمن تشبیه ظریفی که بین نماز و « عمود = ستون » , برقرار شده , فرموده است :
نماز ,ستون دین است ؛ در اینکه نماز ستون باشد , نکنه این است که : ستون برای هر شیئی اصل واساس ومحل اتکاء است و محافظت از آن شرط اساسی برای محافظت از « کل » است.
اگر عمود خیمه در هم بشکند یا سقوط کند هر قدر طنابها و میخهاى اطراف محکم باشد، اثرى در حفظ وسر پا ماندن خیمه ، ندارد.
نماز برای برپایی دین شخص ، وایمان انسان به منزله عمود خیمه است؛ هنگامى که ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود، اعمال دیگر اثر خود را از دست خواهد داد. نماز، ستون دین و روح ایمان و وسیله نزدیک شدن به خدا به شمار مى‏رود. و اقامه دین موقوف است بر آن، چنانکه درحدیث مشهور نبوى صلّى اللّه علیه و آله و سلّم آمده است :
الصّلوة عمود الدّین، ان قبلت قبل ما سواها و ان ردّت ردّ ما سواها.
نماز ستون دین است ،اگر قبول شود ، بقیه اعمال نیز قبول می شود واگر پذیرفته نشود، بقیه اعمال نیز قبول نمی شود.
«نکته پایانی»
بدانیم ما خلیفه ای خدا هستیم و در این مورد لازم است، روزها فکر و تأمل کنیم، رسیدن به این درک چنان به ما ارزش می دهد که حتی لحظه ای وقت خود را بی جهت صرف نخواهیم نمود، تا چه برسد در گناه. بر روی این مطلب فکر کنیم، فکر. ما برای کار دیگری به این دنیا آمده ایم، اما کار دیگر می کنیم!!!
یادم نرود شیرینی گناه می رود و پیامد آن حسرت است- به این مطلب اشاره نموده اید-، اما عبادت برای ما انسانهای که خدا را نشناخته ایم سختی دارد، اما بعد شیرینی به ارمغان می آورد. به راستی اگرنگاهتان را بدون کنترل رها کرده باشید ! چه ارمغانی برای شما داشته است؟!!!از این به بعد هم همین را خواهد داشت. در پناه خدا و غرق دعای حضرت صاحب الزمان- علیه السلام- باشید.
برادر گرامی، سعی کنید هر چه سریعتر ازدواج کنید و خود را از بسیاری از مشکلات و بلایای روحی و معنوی برهانید. ما هم برای شما دعا می‌کنیم. موفق باشید.
منابع جهت مطالعه ی بیشتر؛
1. راز آفرینش، حمید رضا شاکرین، نشر معارف.
2. عوامل کنترل غرائز در زندگی انسان، حسین مظاهری،انتشارات مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر.
3. کیمیای محبت، زندگی نامه ی رجبعلی خیاط، دارالحدیث.
4. تربیت جنسی/علی نقی فقیهی/دارالحدیث.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید