سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2716367

  بازدید امروز : 268

  بازدید دیروز : 130

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
محبوب ترینِ مؤمنان نزد خداوند متعال، کسی است که در راه فرمانبری خدا بکوشد، خیرخواه امّت پیامبرش باشد، در عیب هایش بیندیشد و آگاه گردد، خِرد ورزد و عمل کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 88/10/27::: ساعت 9:9 صبح

من رشته ام نقاشی است. چندی پیش در جایی خواندم که طالبان علم و کسانی که سختیهای علم آموزی را به جان خریده و برایشان این علم آموزی شیرین هم هست چون پی به اسرار هستی می برند در حقیقت این حالت شادمانی و لذت از یادگیری را دارند اما مثلا در مورد من من هر طرحی که می کشم (نه صرفا طبیعت) در حقیقت آنچه را می بینم یا نمی بینم اما در ذهن دارم به صورتی قابل لمس روی کاغذ میاورم. من با این کار چطور به اسرار هستی پی ببرم؟ اصلا کار من ربطی به هستی دارد؟

پرسشگر گرامی از این که به دنبال علم و هنر هستید، بسیار خرسندیم و امیدواریم که به حقیقت این عالم که در خودتان وجود دارد برسید.

برای رسیدن به پاسخ به نکاتی را بیان می کنیم:

1.قرآن کریم و روایات ائمه معصومین – علیهم السلام- توجهی به این اصل بنیادی جهان هستی یعنی علم و معرفت دارند. آیات قرآن کریم آموزش بعضی از علوم به انسان را به خداوند نسبت می دهد:« فوجدا عبداً من عبادنا آتیناه رحمة من عندنا و علمناه من لدنا علماً؛ در آن جا بنده ای از بندگان ما را یافتند که رحمتی از جانب خود به او ارزانی داشته و دانشی از نزد خود به او آموخته بو دیم» (کهف/65). خداوند به ابزار نوشتن قسم یاد می کند: «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آن چه می نویسد» (قلم/1) گفتار معصومان – علیهم السلام- نیز در ارزش علم و عالم و فواید آن بسیار است.

2.«علم» در زبان قرآن عبارت است از یقین به خدا و آیات الهی (تفسیر المیزان، ج16،ص309). البته این معنای از علم، از مصادیق مهم دانش، بلکه با فضیلت‏ترین علم است، چرا که ارزش هر علم به معلوماتی است که انسان می‏آموزد، و هنگامی که معلومات یک علم، آگاهی از صفات خدای متعال باشد، آن علم ارزش بیشتری دارد، چرا که بهترین و با ارزش‏ترین معلومات جهان را می‏آموزد. در قرآن کریم می‏فرماید: «هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یعْلَمُونَ؛ آیا کسانی که می‏دانند و کسانی که نمی‏دانند برابرند». (بقره/218)

علامه طباطبائى‏(ره) علم در آیه را شامل تمام علوم مى‏داند، اما با توجه به مورد آیه آن را منطبق بر علم به خدا می داند (تفسیر المیزان،ج 17، ص 257). قرآن در آیه دیگر می‏فرماید: «...إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ؛ از میان بندگان خدا، فقط دانشوران از او هراس دارند » (فاطر/28). در این آیه نیز از دانشورانی یاد شده که نشانه‏های خدا را می‏شناسند و عظمت و مقام او را در می‏یابند از این رو از نافرمانی او هراسناکند، اما جالب این است که در آیات قبلی، سخن از نشانه‏های خدا در صحنه طبیعت همچون نزول باران، رویش میوه‏های رنگارنگ، جاده‏های کوهستانی رنگارنگ و انسان‏ها و جنبندگان و دام‏ها با رنگ‏های مختلف است، سپس از دانشمندان فوق الذکر یاد می‏شود. این مطلب نشان می‏دهد که مقصود از علم، دانشوران در این آیه، علوم طبیعی نیز هست، یعنی دانشمندانی که از طبیعت‏شناسی و نشانه های طبیعی، به خداشناسی می‏رسند (تفسیر نمونه، ج 18، ص 245).

علامه طباطبائی ‏(ره) پس از اشاره به آیاتی که از علم تجلیل می‏کند، در مورد دعوت قرآن به علوم مختلف می‏نویسند:

«قرآن مجید در آیات بسیاری (که به سبب وفور و کثرت به نقل آن‏ها نپرداختیم) به تفکر در آیات آسمان و ستارگان و اختلافات عجیبی که در اوضاع آنها پدید می‏آید و نظام متقنی که بر آن‏ها حکومت می‏کند دعوت می‏کند و به تفکر در آفرینش زمین و دریاها و کوه‏ها و...به تفکر در آفرینش شگفت‏آور گیاهان‏ و نظامی که در زندگی آنان جریان دارد... به تفکر در خلقت خود انسان و اسرار و رموزی که در ساختمان وجودش نهفته و... و بدین ترتیب به تعلّم علوم طبیعی و ریاضی و فلسفی و فنون ادبی و بالاخره همه علومی که در دسترس فکر انسانی است و تعلم آنها به نفع جهان بشری و سعادت بخش جامعه انسانی می‏باشد دعوت می‏کند. آری قرآن مجید به این علوم دعوت می‏کند به این شرط که به حق و حقیقت رهنما قرار گیرند و جهان‏بینی حقیقی را که سرلوحه آن خداشناسی می‏باشد در برداشته باشند و گرنه علمی که انسان را سرگرم خود ساخته از شناختن حق و حقیقت باز دارد در از دید قرآن مجید با جهل مرادف است» (قرآن در اسلام، علامه طباطبائى ص 94).

3. پرسشگر گرامی مطلبی را که شما مطالعه فرمودید، اگر چه مطلب حق و درستی است اما بیان نفرمودید که در چه کتابی بوده است تا نظرمان را درمورد آن بیان کنیم، اما به طور کلی با بیان مطالب بالا می توان چنین نتیجه گرفت:

 الف- اصلی ترین و مهم ترین علمی که باید بیاموزیم؛ خداشناسی است. امام علی –علیه السلام- می فرماید: «خداشناسی، بهترین علم است» (میزان الحکه،باب علم).

 ب- شهید مطهری در باب علم می فرماید: هر زمانی- خصوصاً در این زمان- فرض و واجب است بر مسلمین که همه علومی را که مقدمه ی رسیدن به هدف های اسلامی است، فرا گیرند و کوتاهی نکنند.

 ج- هر علم و دانشی برای افرادی که به آن عشق و علاقه دارند و باعث شود به مطلبی دست پیدا کنند، شادی آفرین است. اما علمی که انسان را با حقیقت هستی آشنا کند شادی بیشتر و بالاتری دارد (بیست گفتار،ص266).

د- شما پرسشگر گرامی به هنر زیبای نقاشی به عنوان یک هنر متعهد و در خدمت بیان ارزش ها و آیات الهی ادامه دهید و آن را با عمق بیشتری فرا بگیرید. برای رشد بهتر خودتان می توانید نقاشی های که می کشید گاهی به بیرون نظاره کنید که چه کسی این زیبای ها را در این طبیعت، کوه و آسمان به نمایش گذاشته است و چنین نقاش استادی بوده است. ضرورت ندارد که حتماً نقاشی هایتان از طبیعت باشد و این که گمان کنید منظور از شناخت هستی در کار شما این باشد که قلم خود را به سمت طبیعت هدایت کنید. بلکه می توانید این گونه با هستی روح خود را پیوند بزنید؛ شما از نقاشی که می کشید یک هدفی دارید، نقاش این هستی با این همه زیبای های شناخته شده و نشده ی آن از این خلقت خود که شما از جمله ی آن هستید چه هدفی دارد؟

به نظر می رسد هر جا هستیم و هر کاری می کنیم بسته به نگاه ما است که حقیقت را ببینیم یا نه؟ ممکن است مکانیک باشد خدا را در کارش و جانش بیابد و چه بسا قاری قرآن باشد ولی خدا را در تلاوتش نبیند. شهید آوینی در مورد هنر مطالب بسیار زیبای دارد، از آن جمله که می فرماید: پاک بودن را دست کم نگیرید، که کار هنرمند آیینگی کردن است. هنرمند، آیینه دار محضر رفیق اعلاست؛ آیینه دار حق و اسماء و صفات او، جمال و کمال او. هنر در واقع معراجی است برای عبور از عالم محسوسات به عالم معانی و کیفیات باطنی....(مبانی نظری هنر، پژوهشی در آثار شهید آوینی،ص15 ).

هر روز مقداری قرآن و روایات معصومین – علیهم السلام- را بخوانید که به حقیقت خود و هستی امید است که دست پیدا کنید. امام علی –علیه السلام- در وصف قرآن می فرماید:«خداوند آن را زاینده ی عطش عالمان و بهار دلهای فقیهان قرار داده است» (میزان الحکمه، باب علم).

 هر روز یکی از روایات را خوانده و تأمل کنید.

 پیامبر اکرم- صل الله علیه وآله وسلم- می فرمایند:«اگر روزی بر من بیاید که در آن روز بر دانش خود چیزی نیفزایم که به خداوند متعال نزدیکم گرداند، طلوع خورشید آن روز بر من مبارک مباد». 

امام صادق –علیه السلام- می فرماید: «دانش به آموختن نیست بلکه نوری است که در دل هر کس که خداوند تبارک و تعالی بخواهد هدایتش کند، می افتد. بنابراین، اگر خواهان دانش هستی، نخست حقیقت عبودیت را در جان خودت جویا شو و دانش را از طریق به کار بستن آن بجوی و از خداوند فهم و دانایی به خواه تا تو را فهم و دانایی دهد».

 امام علی –علیه السلام- می فرماید:«هر که پند گرفت بینا شد و هر که بینا شد فهمید و هر که فهمید، دانست». (روایات میزان الحکمه، باب علم).                                                 

 ما انسانها مثل نقاشی های نیمه کاره هستیم که در این دنیا باید نیمه ی دیگر آن را خودمان کامل کنیم. راستی چگونه آن نیمه را می خواهید ترسیم کنید؟!!

کتاب جهت مطالعه ی بیشتر؛

1- مبانی نظری هنر، پژوهشی در آثار شهید آوینی.


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید