سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2713625

  بازدید امروز : 54

  بازدید دیروز : 65

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
در انتخاب دوست، آزمودن را مقدّم دار ؛ زیراآزمودن، معیار جدا سازِ میان نیکان و بدان است . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/7/4::: ساعت 1:6 عصر

برای اینکه دین و ایمان و اعتقادات خود را در این زمانه که پر از فتنه وفساد در تمام ابعاد است، حفظ کنیم وانشا الله با دین کامل و شیعه اثنی عشری بمیریم، چکار باید بکنیم؟

لازم است در همین جا عشق و محبت شما به رشد و کمال و معنویت را ستایش کنیم و برای حفظ این روحیه و گسترش آن بین تمام جوانان و دانشجویان از خداوند متعال طلب کمک و یاری کنیم . مسلما حفظ ایمان و ارزش های آن در محیط نامساعد بسی دشوار است ولی ارزش افزون تری دارد. خداوند در سوره ((تحریم )) آیه 11 نمونه ای را برای این گونه افراد یادآوری می نماید. خداوند برای موئمنان آسیه همسر فرعون را مثال و نمونه می آورد هنگامی که از شوهرش بیزاری جست و عرضه داشت : خدایا! من از قصر فرعون و زیورهای دنیوی گذشتم و تو خانه ای در بهشت برای من بنا کن و مرا از شر فرعون و کردارش و قوم ستمکار نجات بخش .
همانطور که می دانید شهوت جنسی غریزه ای بسیار قوی است که اگر با بی بندو باری پیروی شود، تمام قوای انسانی را مقهور خویش می سازد. یعنی نیروی جسمانی و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضعیف می برد. و ذهن را مسموم، اندیشه را مغشوش و قدرت تصمیم گیری و اراده راتباه می کند.
این غریزه که بطور طبیعی بسیار قدرتمند است اگر در معرض محرک های محیطی مثل دیدن صحنه های هوس انگیز قرار گیرد قدرت آن چند برابر می شود، به طوری که کنترل آن ناممکن و خطر آن برای انسان بسیار شدید می گردد و به نوعی اعتیاد و اجبار تبدیل می شود.
برای کنترل و مهار این غریزه هم باید محرک های بیرونی را حذف کنیم و هم از راه صحیح ، یعنی ازدواج، در صدد ارضای آن باشیم.
حفظ ارزش ها در محیط مناسب و مساعد هنر نیست . هنر آن است که در تندباد ضد ارزش ها ارزش ها مطرح شود. بنابراین سعی کنید با اعتماد به خدا و یقین به درستی راه دین و ایمان خود را حفظ نموده و همواره آن را تقویت کنید. از مطالعه قرآن و توجه به معانی آن و همچنین کتاب های سودمند دیگر و شرکت در مجالس وعظ و دیگر محافل دینی غفلت نکنید. باید بدانید که خداوند قدرت و توان مقابله با گناه را در وجود شما قرار داده است , لیکن با عزم و همتی سترگ باید به مبارزه با گناه برخیزید و همواره کوشش کنید که برای اولین بار که میل به گناه آمد با جدیت تمام در برابر آن مقاومت کنید, آن گاه به تدریج مبارزه آسان خواهد شد. بنابراین اگر جای یک جوان امروزی بودم به این نکات و دستورالعمل ها توجه می کردم :

1- ارتباط معنوی خود را با خدای متعال حفظ و توسعه می دادم , نمازهای یومیه ام را سعی می کردم در اول وقت و به جماعت می خواندم . زیرا نماز همانطور که قرآن فرموده (اگر با توجه و حضور قلب خوانده شود) انسان را از فحشائ و منکرات باز می دارد.

 2- هر روز صبح پس از نماز صبح آیاتی از قرآن را تلاوت و درباره أا معانی آن خوب تفکر می کردم .

 3- با اراده ای محکم به آنچه از حقایق دین و دستورات اخلاقی می دانستم عمل می کردم و هر روز در پایان روز قبل از خواب , به محاسبه آنچه در طول روز انجام داده ام می پرداختم و بر لغزش ها و خطاها و گناهان چشم و گوش و زبان و سایر اعضائ بدن خود را موئاخذه و تنبیه می کردم و نسبت به انجام واجبات , خدا را شکر می کردم .

 4- در انتخاب دوستان خود دقت کافی را بعمل می آوردم . دوستانی را انتخاب می کردم که قابل اعتماد, دلسوز, موئدب , اهل نماز و مسجد و نماز جماعت , رازنگه دار و اهل مطالعه باشند. 5- با شرکت در جلسات مذهبی , تفسیر قرآن , نهج البلاغه و نظایر آن به تقویت باورهای مذهبی و اعتقادات دینی ام می پرداختم . بنابراین اگر چه انتظارات ما از یک جامعه اسلامی و آنچه افراد مسلمان باید انجام دهند به وقوع نرسیده است , اما می توانیم حداقل از خودمان شروع کنیم و به عنوان یک دانشجوی مسلمان مسوئولیت پذیر, با عمل خود الگوی دیگران باشیم و از این که تنها هستیم ناامید نشویم , زیرا تمام مصلحان نخست یک تنه اصلاح گری را شروع کردند.
رعایت نکات زیر نیز شما را در این مسیر تعالى یارى خواهد کرد، ان شاءالله:
- انجام یک سرى مستحبات؛ مثلا همیشه با وضو بودن و زبان را به ذکر مخصوصا «لاحول ولاقوة الا بالله العلى العظیم» عادت دادن.
- سعى و کوشش در انجام وظایف و واجبات دینى،
- خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت،
- گرفتن روزه مستحبى به ویژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته،
- تلاوت قرآن بویژه بعد از نماز صبح،
- تأمل و اندیشه در آیات قرآن،
- حتى المقدور سعى در خواندن نماز شب،
- از تنهایى دورى گزینید.
- سحر خیزى،
- تنظیم برنامه براى تمام شبانه روز و پر کردن اوقات فراغت با برنامه‏هاى صحیح و سودمند،
- شرکت در ورزش‏هاى فردى و دسته جمعى،
- شرکت در فعالیت‏هاى مذهبى و اجتماعى،
- به صله رحم و ارتباطات اجتماعى بسیار بپردازید و به نزدیکان و اقوام خود بیش از پیش اظهار علاقه و محبت نمایید.
- پرهیز از نگاه نامشروع، امام صادق(ع) فرمود: «نگاه پس از نگاه، در دل بیننده شهوت را مى‏انگیزاند»، (وسائل‏الشیعه ، ج 14 ، ص 138) و باز فرمود: «نگاه، تیرى از تیرهاى شیطان است، چه بسا نگاهى که اندوه‏هاى دراز در پى دارد»، (وسائل‏الشیعه ، ج 14 ، ص 139).
- عدم معاشرت و دوستى با افراد منحرف و فاسد،
- انتخاب دوستان مؤمن و سالم،
- به یاد خدا بودن در همه اوقات،
- از پرخورى و نیز از خوردن غذاهاى چرب و پرانرژى و تحریک کننده پرهیز کنید،
- کنترل افکار و نیندیشیدن به صحنه‏هاى شهوت‏انگیز،
- از مشاهده صحنه‏هاى مهیج و تحریک کننده دورى کنید،
- برنامه منظم مطالعاتى براى خود قرار دهید و سعى کنید فرصت‏هاى خود را با تفکر و مطالعه مناسب پر کنید،
همواره خود را نصیحت نموده و بر نفس خویش بانگ زنید: «اى بیچاره! تا کى گرفتار هواى نفس باشى و سرمایه گران مایه عمر را تباه سازى و به معصیت رب الارباب پردازى؟ چرا براى اندک لذتى پوچ و گذرا خود را گرفتار دوزخ ابدى سازى؟ اگر لحظه‏اى دیگر فرشته مرگ تو را در رسد و جانت به حلقوم رساند، با چه وضعى به دیار برزخ رهسپار مى‏شوى؟ نه!نه! هرگز! باید عزمى قاطع و استوار داشته باشم و با استمداد از خداى سبحان و پروردگار رحیم و مهربان - که با این همه معصیت باز هم مرا مشمول الطاف خود ساخته - پیمان بندم و سربه بندگى او سپارم و زنجیر شیطان نفس بگسلم. این بار باید چنان ابلیس لعین را از خود دورر سازم که دیگر در من وسوسه نکند و با دست خالى از من روى برتابد!» با خود بگو:
P}با تبر بردار و مردانه بزن{E} تو على وار این در خیبر بکن{P

تقویت ایمان و اعتقاد قلبى و عشق الهى برآیند تقوا و پرهیزگارى است. هم چنان که در بهاران نهال ناخشکیده شکوفه مى‏زند تقواى الهى، انجام واجبات، ترک محرمات و تهذیب نفس نیز بوستان دل را خرم و سرسبز نگه مى‏دارد و جوانه عشق الهى را در آن شکوفا مى‏سازد. بنابراین در گام اول باید بر انجام واجبات و ترک گناهان استوارى نمود و در گام دوم به پالودن نفس از رذایل و آراستن به فضایل پرداخت و حب دنیا و تعلقات دنیوى را از ژرفاى ضمیر بیرون راند آن گاه دل کانون عشق خدا مى‏شود و با اخراج شیطان نفسانیت و دنیاپرستى که خانه دل را غصب نموده صاحب خانه در آن لانه مى‏گزیند.

در اینجا چند نمونه از کتاب های اعتقادی و اخلاقی را نیز برای مطالعه و تحقیق معرفی می کنیم:
الف- کتب اخلاقی
- نردبان آسمان (دروس اخلاق حضرت آیت الله بهاءالدینى)، تدوین و ویرایش: اکبر اسدى
- سلوک معنوى، تدوین و ویرایش: آقاى اکبر اسدى
- خودشناسى براى خودسازى، محمد تقى مصباح یزدى
- گناهان کبیره، شهید دستغیب
- نامه‏ها و برنامه‏ها، حسن زاده آملى
- نقطه‏هاى آغاز در اخلاق عملى، مهدوى کنى.
- ترجمه المراقبات، مرحوم ملکى تبریزى
- گام‏هاى آغازین در اخلاق عملى، مهدوى کنى
- معراج السعاده، احمد نراقى
- منازل الاخره، شیخ عباس قمى
- تقوا، شهید عبدالحسین دستغیب.
ب- کتب اعتقادی
- جهان‏بینى اسلامى، شهید مطهرى
- 50 درس اصول عقاید برای جوانان، آیت الله مکارم شیرازی
- نبوت ، حجه السلام والمسلمین قرائتی
- شیعه در اسلام، علامه طباطبائی
- آموزش عقاید، آیت الله مصباح
- مجموعه آثار شهید مطهری(ره)از جلد 1 تا 4. ( بهتر است ابتدا ج 4 بعد جلد 3 و جلد 2 و جلد 1 مطالعه شود. )
- سیمای عقاید شیعه، آیت الله سبحانی
- 665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبائی
- دورة چند جلدی معارف قرآن، آیت الله مصباح
البته لازم به ذکر است که در زمینه اعتقادی و اخلاقی کتابهای زیادی موجود است و ما فقط چند نمونه را معرفی کردیم.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید