سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2713738

  بازدید امروز : 44

  بازدید دیروز : 123

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
محبوب ترینِ کارها نزد خدا، شادمان ساختن مؤمن است، از طریق برطرف ساختن گرسنگی اش و یا زدودن اندوهش . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 89/7/14::: ساعت 8:50 صبح

من جوانی هستم متاهل دارای شغل و ساکن تهران مشکل بنده صدای درونی در قلب و سینه من است که بسیار مرا آزرده می کند در اکثر اوقات مرا تشویق به گناه می کند در حین انجام کار تصاویر گناه آلود در ذهن من می آورد من با خواندن سوره ناس در آن هنگام برای چند لحظه ایی راحت می شوم ولی بعد از مدتی دوباره شروع می شود. وقتی هم شروع می کند انگار سینه ام تنگ می شود و نفسم بالا نمی آید از بس به من فشار می آورد خواهشمندم بنده را راهنمائی بفرمائید آیا این همان خناس است که خدا در سوره ناس می فرماید الذی یوسوس فی صدور الناس چکار کنم که مغلوبش کنم بخدا دوست ندارم معصیت خدا را انجام دهم این روزها بسیار فشار روحی و روانی هستم ؟

پرسشگر گرامی از این که به ما اعتماد نموده‌ و مشکلتان را با ما در میان گذاشته‌اید بسیار خرسندیم. امیدواریم این مکاتبه‌ بتواند پاسخ مفیدی به پرسشتان باشد .
در مورد سؤالی که مطرح نموده‌اید باید بگوئیم.
خناس‌ صیغة مبالغه از مادة خنوس‌ است که به معنای اختفأ (پنهان شدن‌) بعد از ظهور (ظاهر شدن‌) می‌باشد. برخی گفته‌اند; شیطان را از این جهت خناس گویند که چون همیشه انسان را وسوسه می‌کند و به محض آن که انسان به یاد خدا می‌افتد، پنهان می‌شود و عقب می‌رود و همین که انسان از یاد خدا غافل شد. ظاهر می‌شود و به وسوسه او می‌پردازد.( ر.ک‌: مفردات الفاظ قرآن‌، راغب اصفهانی‌، ص 160، دارالکاتب العربی‌، بیروت / المیزان‌، علامه طباطبایی‌;، ج 20، ص 397، مؤسسة النشر الاسلامی‌، قم‌. )
بنابراین مفهوم آیه مذکور این است‌: بگو من از شر وسوسه‌گر شیطان صفتی که از نام خدا می‌گریزد و پنهان می‌گردد، به خدا پناه می‌برم‌.
شیطان اساساً برنامه‌ها و وسوسه‌های خود را با مخفی کاری می‌آمیزد و گاه چنان به انسان فکری را القأ می‌کند که انسان باور می‌کند فکر، فکر خودش است و دخالت و وسوسه شیطان را احساس نمی‌کند. (نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 27، ص 472 و 473، دارالکتب الاسلامیة‌، تهران)
در مورد شیطان و وسوسه هاى شیطانى باید توجه داشته باشید که ستیز و مجاهده با شیطان کارى مستمر و دایمى است و تا انسان در این عالم زنده است و زندگى مى کند ادامه دارد. و دام هاى شیطان براى انسان هاى با تقوا و داراى کمال و شناخت بیشتر، ظریفتر و پیچیده تر و مخفى تر است.

نخستین گام در مبارزه با شیطان این است که اطاعت از او را به تدریج کم نموده و به آهستگى از شبکه هاى دام او خارج شویم هر چند در این مبارزه ممکن است پاى انسان بلغزد و در مواردى فریب او را بخورد. هر چقدر ارتباط انسان با خداى متعال و معرفت نسبت به او عمیق تر و گسترده تر باشد، تسلط شیطان بر او کمتر است. چنانچه خداى متعال در این مورد مى فرماید: انه لیس له سلطان على الذین آمنوا و على ربهم یتوکلون) شیطان تسلطى بر کسانى که مؤمن بوده و بر پروردگارشان توکل مى کنند ندارد (نحل، آیه 99 (و نیز مى فرماید: ان عبادى لیس لک علیهم سلطان تو (شیطان) بر بندگان خاص من تسلط و نفوذى ندارى (اسراء، آیه 65 (
به طور کلى کار شیطان وسوسه کردن است و با پناه بردن دائمى به خداوند و ارتباط پیوسته با او و توسل و ربط با اولیاى الهى (ع) مى توان از این وسوسه ها رها شد و یا آن را به حداقل رسانید و شیطان را تسلیم نمود، پس بهترین راه حل، توجه کامل و دایمى به خداوند متعال و اولیائش و خود را در قلعه استوار و نفوذ ناپذیر او و اولیاى پاک او درآوردن و رعایت کامل تقواى الهى کردن است.

راهکارهای کنترل فکر گناه
1– جایگزینی افکار ارزشمند و شریف به جای فکرهای باطل
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «اندیشه کردن در خوبیها انگیزه ی به کار بستن آنها می شود.» (میزان الحکمه / ج 10 / ص 4713)

خداوند تعالی در قرآن کریمش فرمود: «کذلک یبین الله لکم الایات لعلکم تتفکرون» (سوره بقره / 219) اینچنین خدا آیاتش را برای شما روشن می گرداند؛ باشد که در (کار دنیا و آخرت) بیندیشید.
اینگونه تفکر کردن در عظمت خداوند و اصلاح دنیا و آخرت، از بهترین عبادات است. حسن صیقل از امام صادق (علیه السلام) پرسید: یک ساعت اندیشیدن بهتر از یک شب عبادت کردن است؟ حضرت فرمود: آری؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده است: ساعتی اندیشیدن، بهتر است از شبی را به عبادت گذراندن. عرض کردم: چگونه باید اندیشید؟ فرمود: به خانه های ویران گشته برود و بگوید: کجایند سازندگان شما؟ کجایند ساکنان شما؟ چه شده است که سخن نمی گویید؟» (میزان الحکمه / ج 10 /  4711)
امام علی (علیه السلام) درباره ی اندیشیدن در احوال امت های پیشین می فرمایند: «فرزندم! هر چند من به اندازه ی همه ی کسانی که پیش از من بوده اند، نزیسته ام اما در کارهای آنان نظر کرده ام و در اخبار آنها اندیشیده ام و در آثارشان سیر کرده ام، چندان که همچون یکی از آنان شده ام و بلکه آن سان بر کارهایشان آگاهی یافته ام که گویی با اولین و آخرین آنها زندگی کرده ام.» (میزان الحکمه / ج 10 / ص 4713)
2– پناه بردن به خدا و یاد خدا
دوست عزیز! چه خوب است بجای اینکه روزنه های قلب خود را به سمت گناه باز کنیم و موجبات خسران دنیا و آخرت را برای خویش فراهم کنیم، قلب خود را متمایل به یاد خدایی که بازگشت ما به سوی اوست کنیم و بجای فکر گناه، به چیزهای پاک بیاندیشیم؛ تا کم کم به جایی برسیم که از اندیشه های پاک، لذت ببریم.
امام علی (علیه السلام) از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اللهم افتح مسامع قلبی لذکرک و ارزقنی طاعتک و طاعة رسولک و عملا ً بکتابک» (میزان الحکمه / ج 4 / ص 1837) خدایا روزنه های قلبم را به روی یاد خودت بگشا و اطاعت از خودت و پیامبرت و عمل کردن به کتابت را روزیم فرما.
یاد خدا آرامش دهنده و بهترین جایگزین برای وسوسه های شیطانی است؛ لذا بهتر است هر گاه این افکار به سمت شما می آید با گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» برخاسته، وضویی بگیرید و با توسل به ساحت مقدس امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) به یاد خدا مشغول شوید. «یا ایها الذین امنوا اذکروا الله ذکرا ً کثیرا ً» (سوره ی احزاب / 41 و 42) ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را فراوان یاد کنید و هر بامداد و شبانگاه تسبیحش گوئید.
3 – کنترل نگاه
به قول شاعر: «هر آنچه دیده بیند دل کند یاد» سعی کنید چشم خود را به حرام ندوزید؛ چرا که چشم امانتی است از جانب حضرت حق و عدم کنترل آن انسان را به گناهان زیادی آلوده می کند. در آیه ی 36 سوره ی مبارکه ی اسراء آمده: «ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عند مسئولا» همانا گوش و چشم و دل همگی مورد سؤال قرار می گیرند. در واقع به قول بزرگان سعی کنیم وارداتمان پاک باشد تا صادراتی پاک داشته باشیم!
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «سهم دیدگان خود را از عبادت به آنان دهید. عرض کردند: ای رسول خدا سهم آنها از عبادت چیست؟ فرمود: نگریستن به قرآن و اندیشیدن در آن و پند گرفتن از شگفتی هایش. بنابراین اگر چشم خود را کنترل کنیم و در جایی صرف کنیم که ولی نعمت ما فرموده است، از افکار و اندیشه های باطل نجات می یابیم.
امام صادق (ع) فرمود: «نگاه پس از نگاه، در دل بیننده شهوت را مى‏انگیزاند»، (وسائل‏الشیعه، ج 14، ص 138 (و باز فرمود: «نگاه، تیرى از تیرهاى شیطان است، چه بسا نگاهى که اندوه‏هاى دراز در پى دارد»، (وسائل‏الشیعه، ج 14، ص 139 (.
4– عدم بیکاری و داشتن برنامه ریزی برای کار و تفریح و معنویات
اکثر این گونه فکرها در اثر بیکاری و بی برنامگی به سراغ انسان می آید؛ اگر برنامه ریزی صحیح و همه جانبه ای برای خود داشته باشیم، فرصت اینگونه فکرها از انسان گرفته میشود.
5- محاسبه نفس همه روزه و در صورت رخداد خطا خود را محاکمه و توبیخ نمودن و بلافاصله استغفار کردن،
6- رعایت نکات زیر نیز شما را در این مسیر تعالى یارى خواهد کرد، ان شاءالله:
- انجام یک سرى مستحبات مثلا همیشه با وضو بودن و زبان را به ذکر مخصوصا «لاحول ولاقوة الا بالله العلى العظیم» عادت دادن.
- سعى و کوشش در انجام وظایف و واجبات دینى،
- خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت،
- گرفتن روزه مستحبى به ویژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته،
- تلاوت قرآن بویژه بعد از نماز صبح،
- تأمل و اندیشه در آیات قرآن،
- حتى المقدور سعى در خواندن نماز شب،
- از تنهایى دورى گزینید.
- سحر خیزى،
- شرکت در ورزش‏هاى فردى و دسته جمعى،
- شرکت در فعالیت‏هاى مذهبى و اجتماعى،
- به صله رحم و ارتباطات اجتماعى بسیار بپردازید و به نزدیکان و اقوام خود بیش از پیش اظهار علاقه و محبت نمایید.
- عدم معاشرت و دوستى با افراد منحرف و فاسد،
- انتخاب دوستان مؤمن و سالم،
- به یاد خدا بودن در همه اوقات،
- از پرخورى و نیز از خوردن غذاهاى چرب و پرانرژى و تحریک کننده پرهیز کنید،
- برنامه منظم مطالعاتى براى خود قرار دهید و سعى کنید فرصت‏هاى خود را با تفکر و مطالعه مناسب پر کنید،


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید