سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2716049

  بازدید امروز : 80

  بازدید دیروز : 110

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
خداوند، بنده ای را که دهان خود را می گشاید و می گوید : «بارالها ! به من روزی بده» ؛ ولی دست از طلبِ روزی می کشد، دشمن می دارد . [.امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/8/23::: ساعت 1:4 عصر

چرا کسانی که می گویند آخرت وجود دارد طوری در زندگی خود رفتار می کنند که گویی آخرتی در پیش ندارند؟
دوست عزیز! پاسخ اجمالی به سؤال شما این است که: بین دانستن یک مطلب و یقین و باور داشتن آن، تفاوت بسیاری وجود دارد. لذا افراد مورد نظر شما، میدانند قیامت و آخرتی هست، ولی کردار غلط آن ها نشان می دهد که به آخرت یقین ندارند.
توضیح مطلب:
1ـ امور دینی به دو بخش عمده تقسیم می شوند؛ نخست معارف دینی که مهمترین قسمت آن امور اعتقادی است که همان اصول دین و مذهب و فروعات آن باشند و دوم دستورالعملهای الهی که به دو بخش عمده ی احکام فقهی و اخلاقیات تقسیم می شوند. بنا براین، برای تحکیم باور دینی باید در هر دو بخش کار نمود.
2ـ مطلب دوم اینکه برای رسیدن به باور عمیق در بخش اعتقادات باید از دو جهت اقدام نمود. نخست از جهت عقل و براهین عقلی و دوم از ناحیه ی قلب و دل.
اصول اعتقادی را ابتدا باید با برهان عقلی به دست آورد و به یقین عقلی رسید تا راه شکّ نظری بسته شود و آنگاه باید این باور عقلی حاصل شده را از راه تلقین به نفس و مداومت در عمل خالصانه به احکام و فرامین الهی، به عمق دل رساند تا راه تردید عملی نیز مسدود گردد؛ و اعتقاد دینی محکم و حقیقی یعنی همراهی این دو گونه یقین که یکی مربوط به عقل نظری و دیگری در ارتباط با عقل عملی است. راه کسب یقین عقلی و نظری، برهان عقلی و منطقی و طریقه ی تحصیل یقین قلبی و عملی، تلقین به نفس و تمرین خلوص نیت در مقام عمل به دستورات الهی است.

3- راه درونی کردن دانسته ها تلقین و ذکر می باشد. چون قلب، فقط راه تلقین را می شناسد. لذا حتّی چه بسا می توان با تلقین، امری خلاف عقل را هم به آن باوراند (دقت کنید). پس ابتدا باید درستی عقیده ای را با عقل دریافت؛ و آنگاه آن را از طریق ذکر زبانی و عملی و قلبی، مدام به قلب تلقین نمود.
این کار باید تا زمانی انجام گیرد که آن عقیده و فکر به صورت ملکه درآید و خود به خود و به صورت مداوم برای انسان تکرار شود.
4-قرآن کریم یکی از ویژگیهای متقین را «یقین» به آخرت می داند؛ نه علم تنها (و بالاخرة هم یوقنون)
5- یقین دارای مراتبی است. همچنانکه ایمان هم درجاتی دارد همه مومنین به مرحله یقین و یا یقین کامل نرسیده اند مراحلی را باید طی کنند تا به مرحله یقین برسند اگر همه مومنین به خدا وقیامت یقین داشتند این همه مشکلات وگناهان پیش نمی آمد خیلی از ایمانها در مراحل ابتدائی هستند و تلاش و کوشش و معرفت همراه با عمل لازم دارد تا کامل شود و به درجه یقین برسد. واعبد ربک حتی یاتیک الیقین. از دیدگاه قرآن «ایمان» عبارت است از علم و معرفت یقینى توأم با تسلیم و خضوع در برابر حق.
امّا نشانه‏ها و آثار این یقین و ایمان واقعى را باید در اعمال و کردار خویش جست و جو کنیم؛ چنان که حضرت على «علیه السلام» مى‏فرماید: «عقیده مؤمن در کردارش دیده مى‏شود». ما این آثار و نشانه‏ها را در دو قلمرو فردى و اجتماعى شمارش مى‏کنیم:
یک. آثار فردى‏:
1. لذت معنوى و انبساط روحى،
2. تغییر نگرش به امور معنوى و مادى،
3. آرامش روحى،
4. رضامندى از حق و خود مقصرانگارى،
5. احساس عزّت و غلبه،V}در خصوص این پنج مورد نگا: کیش پارسایان، ص‏37 - 45.{V
6. توکل بر خدا،V}انفال (8)، آیه 2.{V
7. محافظت بر اداى فرایض، به خصوص نماز،V}مومنون (23)، آیه 9.{V
8. عفت و پاک‏دامنى،V}همان، آیه 5.{V
9. خشوع در نماز،V}همان، آیه‏2.{V
10. روى گردانى از امور لغو و بیهوده،V}همان، آیه 3.{V
11. افزایش ایمان، هنگام شنیدن آیات الهى.V}انفال (8)، آیه 2.{V

دو. آثار اجتماعى:
1. تحکیم وحدت،
2. استقرار عدالت اجتماعى،
3. حسن مقابله با فساد و انحراف،V}در خصوص این سه مورد نگا: کیش پارسایان، ص‏45 - 49.{V
4. تأمین نیازهاى مادى دیگران،V}توبه (9)، آیه 71؛ انفال (8)، آیه 3.{V
5. تواضع در برابر مردم،V}فرقان (25)، آیه 63.{V
6. پیشى گرفتن در امور خیر،V}مؤمنون (23)،آیه 59.{V
7. عدم طمع دوستى با کافران،V}مجادله (58)، آیه 22.{V
8. کوشش در امانت‏دارى،V}مؤمنون (23)، آیه 8.{V
9. وفاى به تعهدها و قرار دادها.V}همان.{V

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید