سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2716179

  بازدید امروز : 80

  بازدید دیروز : 130

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
برترین دانش لا اله إلاّ اللّه است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/9/13::: ساعت 11:59 صبح

انواع شادی چیست؟ ماندگارترین شادی چیست؟
از این که سوال خود را با ما در میان گذاشته اید از شما متشکریم. امیدواریم پاسخ گوئی خوبی برای این حس اعتماد شما باشیم.
چون ترا غم شادى افزودن گرفت--- روضه‏ى جانت گل و سوسن گرفت
آن چه خوف دیگران آن امن تست--- بط قوى از بحر و مرغ خانه سست‏
باز دیوانه شدم من اى طبیب--- باز سودایى شدم من اى حبیب‏
انسان همواره در زندگی هیجانات گوناگونی را تجربه می کند؛ شادی و غم، آرامش و اضطراب، احساس گناه و احساس احترام و با هیجانات دیگری نیز روبرو می شود. اگر زندگی آدمی سراسر غم و اندوه بود، پی آمد آن بی تحرکی و افسردگی بود. از این رو نشاط و حرکت، شادی و شادمانی لازمه ی حیات بشری است. چرا که شادی حرکت را پدید می آورد. علی -علیه السلام- می فرماید:« شادی، انبساط روح می آورد و نشاط انگیز است. غم، گرفتگی روح می آورد وانبساط را در هم می پیچد». 1
«چیستی شادی»
شادی حالت درونی و قلبی خوش آیندی است که ما آن را در بسیاری از شرایط در خویش می‏یابیم. این حالت در چهره و ظاهر انسان آشکار می گردد، که همان طراوت و شادابی می باشد.
شادی را در عربی «سرور، فرح» و شادابی را «نضرت» می‏نامند. که حاصل تلفیق این دو، «بهجت و نشاط» بوده و با سعادت قرین است.


از شادى تعاریف گوناگونى شده است، مانند حساس مثبتى که از حس ارضاى پیروزى به دست مى‏آید. 2 مجموع لذت‏هاى منهاى درد. 3 حالتى که در فرآیند نیل به علاقه‏ها در آدمى به وجود مى‏آید. 4 به تعبیری می توان شادی را حالت نشاط و هیجان مثبتی دانست که تحت تأثیر عوامل مختلف به انسان عارض مى‏شود، حالتی که در آن، روح انسان به درجه رضایت و گشایش مى‏رسد.

«مراتب شادی»
اگر هستی دارای دو بُعد مجرد و مادی، روحانی و جسمانی است، شادی نیز به مناسبت خواستگاه مادی و معنوی آن به دو قسمت شادی مادی و معنوی تقسیم می شود. گاهی از خوردن یک غذا لذتی به ما دست می دهد و نشاطی ایجاد می شود، و برخی مواقع با احترام گذاردن به دیگران و عبادت احساس شادی در ما شکل می گیرد.
در ارتباط با محدودیت و ماندگاری شادی قواعد فلسفی نیز بسیار راهگشا است. همان گونه که در عالم هستی محدود، مانند پدیده های مادی و هستی نامحدود، مانند ذات الهی داریم، شادی نیز به مناسبت خواستگاه آن به شادی محدود و نامحدود تقسیم می شود.
همین طور نسبت به ماندگاری، شادی که انسان در ارتباط با ذات الهی و امور معنوی بدست می آورد، بسی ماندگارتر از شادی هایی است که در رابطه با امور مادی و دنیوی تحصیل می کند.
به لحاظ شناخت شناسی نیز، لذت و شادی انسان به عقلی، حسی، خیالی و وهمی تقسیم می شود. ابن‏سینا در یکی از کتاب های خود در این باره می گوید: لذت و رنج، دارای مراتب بوده که برخی از آن حسی، بعضی خیالی و وهمی و بعضی دیگر مربوط به مراتب و مراحل برتر از آن است.
از غم و شادى نباشد جوش ما--- با خیال و وهم نبود هوش ما
حالتى دیگر بود کان نادر است--- تو مشو منکر که حق بس قادر است‏
تو قیاس از حالت انسان مکن--- منزل اندر جور و در احسان مکن‏
عوام بر این باورند که برترین لذتها، حسی بوده و لذت های غیر حسی، ضعیف، خیالی و غیر حقیقی هستند. او در ابطال این پندار، به این نکته تذکر می‏دهد که چه بسیارند افرادی که برای تأمین لذت های خیالی خود از لذت های حسی دست ‏کشیده و بلکه مشقات و دردهای جسمانی را متحمل می‏شوند، غافل از این که این گونه لذت های خیالی تنها مختص به انسان نبوده و در حیوانات نیز یافت می‏شود.
چنان که یک سگ شکاری به رغم گرسنگی، شکار را حفظ کرده و به صاحب خود می‏رساند، یا برخی حیوانات، جان خود را برای دفاع از فرزندان خویش با طیب خاطر به خطر می‏اندازند.
سپس ابن سینا تاکید می کند که سعادت، مراتب مختلفی دارد که ناشی از مراحل و شئون وجودی انسان است. هر مرتبه و شأنی از مراتب انسانی، لذت، نشاط، سرور و همچنین رنج، سختی، غم و اندوه متناسب با خود را دارد.
در این راستا اگر روح، را مرتبه ای از مراتب عالی وجود انسانی بدانیم، پس شادی روحانی نیز مرتبه ای برتر از سرور و نشاط جسمانی است که از ثَبات، شدت و گسترش و قوت فراوانی برخوردار است، اگر چه گاهی با سختی‏ها و رنج های جسمانی همراه می‏شود، اما در این حال همة دشواریها را نیز شیرین و جذاب می‏گرداند. 5

«شادی ماندگار»
شادی حقیقی و ماندگار اثر لذت و سعادتی است که در ارتباط با حقیقت هستی نصیب انسان می شود. هیچ لذتی برای انسان برتر از لذت عبادت و ارتباط با ذات بی نهایت هستی نیست. هیچ شادی ای با شادی راز و نیاز با جمال مطلق برابری نمی کند و هیچ سعادتی با سعادت تقرب پروردگار، مقایسه نمی شود.
عمیق‏ترین و عالى‏ترین شادى‏ها و سرورها از آن پاک سیرتان و آشنایان با خداوند است. این حالت را تا به حال بسیار تجربه نموده ایم. اگر خود مقداری تأمل کنیم به این مطلب اذعان خواهیم نمود.
تصور کنید: شخصی شبانه وضو می سازد و سجاده ای از عشق پهن می کند و با معشوق خود به راز و نیاز می نشیند. در این صورت چه نشاط و شادی در درون او در حال ایجاد و حرکت است. آری شادی مومن در نیمه های شب به اوج خود می رسد، آنگاه که احساس قُرب و نزدیکی بیشتری به محبوب و معشوق خود می کند، چه لذتی و بهجت عمیقی در فرد پدید می آورد. از این رو است که در حدیثى از پیامبر-صل الله علیه واله وسلم-مى‏خوانیم: «دو رکعت نماز در دل شب نزد من از دنیا و آنچه در آن است، ارزنده‏تر و دوست داشتنى‏تر است». 6 و در این باره امام صادق-علیه السلام- نیز بیان دقیقی دارند، آنجا که ‏فرمودند:«اگر مردم از فضیلت شناخت خداوند متعال آگاه بودند، چشمان خود را به بهره‏هاى مادى که خداوند به دشمنانش بخشیده نمى‏دوختند و دنیاى آن‏ها در نظرشان از چیزى که زیر پالگد مى‏کنند، بى‏ارزش‏تر بود و از شناخت خداوند چنان لذت مى‏بردند که گویا پیوسته در باغ‏هاى بهشت با دوستان خدا، همنشین و همراهند». 7
به برخی از مناجات های امام سجاد-علیه السلام- که اوج این نشاط و بهجت درونی که جلوه ی بیرونی آن دیگران را نیز بی نصیب نمی سازد، اشاره می کنیم:
«... ای خدا ما را از بندگانت قرار بده که نهال های شوق به سوی تو و دیدار تو در باغ دل هایشان سبز و خرم گشته و سوز محبتت سراسر قلب آنها را فراگرفته است. از آن رو آنان در آشیانهای افکار عالی انس نشیمن ساخته و به باغهای مقام قُرب و از سرچشمه ی محبتت با جام لطف می آشامند...».این فراض های از مناجات های عارفین حضرت به نقل از مفاتیح الجنان بود.
نمونه های عینی و خارجی این شادی در مورد یاران امام حسین-علیه اسلام- به چشم می خورد. افرادی در شب عشورا به خاطر وصل و دیدار محبوب خود با لبخند و شادی یکدیگر را میهمان می کردند و لب به سخن می گشودند، حالتی که تا آن روز این گونه از آنها دیده نشده بود.
این نه وقت گریه و فریاد تست--- وقت شادى و مبارک باد تست‏
آری شادی عوامل و انواعی دارد، اما شادی و نشاطی که روان و روح تشنه ای انسان را که ریشه در فطرت او دارد را سیراب می کند کجا و لذت مادی کجا! از این رو بوده است و دیده می شود که عده ای برای این که به لذات و نشاط های عالی تر و بالاتری دست پیدا کنند، لذت های دیگر را چه بسا رها کنند و به آنها در حدی که بتوانند بهتر به شادی های روحانی دست پیدا کنند، توجه می کنند. آیا لذتی که معاویه از خوردن یک غذای لذیذ احساس می کرد، با آن بهجتی که تمام وجود حضرت علی-علیه اسلام- را هنگامی که کودک یتیمی را نوازش می داد و لقمه ای در دهان او قرار می داد یکی است؟!
آری یاد خدا، شادی هر تقوا پیشه ای و لذّت هر اهل یقینی است.( میزان الحکمه/ج 4/ ص 216)
1 . میزان الحکمه 5» صفحه 271 .
2 . انگیزش و هیجان، جان مارشال ریو، ص 367.
3 . روانشناسى شادى، ص 42 و 172.
4 . جلوه‏هاى شادى در فرهنگ و شریعت، ص47.
5 . شرح الاشارات و التنبیهات، النمط الثامن، الفصل الاول.
6 . تحفة السنیه، سید عبدالله جزایری، ص 317.
7 . اصول کافی، ج 8، ص 247.

 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید