سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2716366

  بازدید امروز : 267

  بازدید دیروز : 130

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ به دانیال وحی کرد :«دشمن ترین بندگانم نزد من، نادانی است که حقّ عالمان را سَبُک می شمارد و از پیروی آنان، تن می زند» . [امام سجّاد علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/9/27::: ساعت 10:21 صبح

لطفا یک مرشد عرفانی معرفی نمایید؟
پاسخ: دوست گرامی. ما کسی را به نام مرشد نمی شناسیم. این اصطلاع بیشتر مربوط به دراویش و صوفیان است. از نظر ما مرشد واقعی اول خدای متعال است و بعد انبیا و اولیای معصومین ع هستند و بعد علمای دین اعم از علمای اعتقاد و اخلاق و احکام . یعنی کسانی که می توانند انسان را از خودش خارج کنند و به خداوند پیوند بزنند. اگر می خواهید خودسازی و سلوک کنید بهتر است به سایت ما سری بزنید و مطالبی پیرامون خودسازی و سلوک هست بخوانید راه برایتان تاحدودی روشن می شود. موفق باشید

بنده در بسیج دانشجویی مسئول گروه نوسازی معنوی هستم چون وب سایت شما را توانا یافتم، خواستم از شما راهنمایی بگیرم: برای کارنوسازی معنوی. پیشنهاد بدهید چه کارهایی را در دانشگاه انجام دهم که در فضای دانشگاه معنویت حاکم شود؟(با توجه به حال و هوای دانشگاه)
پاسخ: دوست گرامی. معنویت اسلام بر دو پایه توحید و ولایت استوار است. اگر واقعا می خواهید نوسازی معنوی کنید این دو حقیقت کلی اسلام را ترویج و آموزش دهید و سعی کنید باور ایشان را به توحید و یگانه پرستی و ولایت تقویت نمایی. این روش هم باعث حفظ دانشجویان در جهاد با نفس می شود و هم آنان را از فتنه های جامعه محفوظ می دارد. برای اطلاع بیشتر به سایت مراجعه کنید و درباره سیستم سیر و سلوک و خودسازی در گزینه های مختلف مطالعه کنید. موفق باشید.

http://www.akhlagh.porsemani.ir/
من برای خالص کردن نیاتم مشکل دارم و هرکاری را بر حسب وجوبش انجام می دهم. لطفا راهنمایی ام کنید. حداقل بگویید کار شما نیست؟
پاسخ: دوست گرامی. اخلاص متعلق به توحید است، یعنی وصف توحید است. برای اینکه انسان به اخلاص برسد ابتدا باید با توحید و یکتا پرستی آشنا شود و بعد سعی کند تمام انگیزه های غیر الهی را از خویش براند و هر چه بیشتر برای خداوند خالص شود. توحید یعنی به تدریج انسان کثرت را از زندگی خود پاک کند و تمام فکر و ذکر خود را متمرکز در خداوند و کسب رضایت الهی نماید. خداوند محور تمام هستی است و انسان نیز باید بکوشد خدا را محور زندگی خود قرار دهد و در این مسیر انگیزه های دنیوی را پاک کند و به اخلاص در توحید برسد. موفق باشید. رجوع کنید:
http://akhlagh.porsemani.ir/node/315

آیا عشق به همدیگر عشق به همسر و فرزندان هم نوعی حب دنیا محسوب می شود؟ آیا باید کمرنگ تر باشد تا دل کندن آسانتر باشد؟ اگر کمرنگ باشد زندگی دیگر زیبا نیست. چه باید کرد؟
پاسخ: دوست گرامی. در نظام توحیدی اسلام عشق مخصوص خدای متعال است، ولی محبت به همسر و فرزندان و والدین و مانند آن منافاتی با محبت خدا و توحید ندارد، مشروط به اینکه این نوع محبت ها در راستای محبت خداوند قرار گیرد و به قصد قربت باشد. آری اگر محبت به همسر و مانند آن باعث شود که انسان از یاد خدا و محبت به خدا غافل شود، این یک محبت شیطانی خواهد بود و نمی تواند صحیح و توحیدی باشد. بنابراین مهم انگیزه و نتیجه و تاثیر این نوع محبت ها در قرب و بعد انسان به خداوند است. با این معیار می توانید خودتان محبت ها را ارزیابی و ارزش گذاری و تقویت کنید. موفق باشید.

اینکه خدا میگه من را یاد کنید، تا به یاد شما باشم(بقره/152) چطور یادش کنم؟ آخه آدم اگه مثل من کثیف باشه، روم نمیشه همش فکر می کنم خدا دوستم نداره من خیلی گناه کردم، مکه که رفتم اسمم شانسی تو قرعه کشی در اومد؟
دوست گرامی. احساس گناه تا حدی که باعث تشویق انسان برای جبران گناهان شود خوب است، ولی اگر به صورت افراطی باعث شود انسان احساس کثیفی کند و رابطه اش با خداوند قطع شود، کار شیطان است و خوب نیست. اینکه خدا دوستم نداره و مانند آن حرف هایی است که شیطان برای قطع رابطه انسان با خداوند تلقین می کند. در این زمینه مواظب باشید. این احساس را کنار بگذارید و سعی کنید روابط خود را با خداوند بازسازی کنید و البته اگر گناهی هم بوده، توبه نمایید. این می شود یاد خدا و باعث می شود تا در لحظات حساس خدای متعال یاد شما کند و خواسته های مهم را برآورد. موفق باشید.

برای ترک گناه می توان با خدا معامله کرد؟ این کار گناهى ندارد؟
دوست گرامی. به طور کلی معامله با خدا اشکال ندارد، ولی خوب نیست ترک گناه را مشروط به این کنید که مثلا خداوند فلان حاجت مادی شما را برآورد، زیرا در هر صورت گناه کردن حرام است و توبه کردن در هر شرایطی واجب شرعی است و نمی شود گفت من وظیفه واجب خود را بشرطی انجام می دهم که تو هم فلان کار را برای من انجام دهی. اگر خداوند هیچ حاجتی را هم روا نکند، ما باید از گناه خود توبه کنیم چون در غیر این صورت گرفتار عوارض و عقوبت آن خواهیم شد. موفق باشید.

برای تشویق نوجوانی که در خواندن نماز کاهلی می کند، چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟
پاسخ: دوست گرامی. ایشان اطلاعات کافی درباره نماز به گونه ای که تبدیل به باور عمیق و وجدان شود ندارد. سعی کنید با دادن اطلاعاتی که باعث ترس و امید در ایشان می شود به خصوص آیات و روایات و اشاره به اهمیت و فلسفه نماز آگاهی ایشان را به نماز بیافزایید و خود شما هم نشان دهید که به نماز اول وقت اهمیت می دهید، از این طریق ارتباط با خداوند و نقش عبادت در کمال و سعادت دنیا و آخرت را در ذهن و باور ایشان نهادینه کنید. به سایت ما هم سر بزنید و از راهکار ها و کتابهایی که در این زمینه معرفی شده است استفاده کنید .http://akhlagh.porsemani.ir/term66

برای دوری از غفلت و تقویت ایمان چه کنیم؟
دوست گرامی. منظور از غفلت در آموزه های اخلاقی اسلام ، غفلت از خدا و یاد خدا است و بهترین عامل تقویت ایمان هم همین یاد خدا است. منتهی باید ببینیم منظور از یاد خدا چیست. یاد خدا یعنی اینکه در هر لحظه از زندگی ببینیم خدا از ما چی خواسته همان کار را بکنیم. ابتدا در انجام واجبات کوشا تر باشیم و بعد کم کم مستحبات را هم انجام دهیم و همچنین ببینیم از چه کاری نهی کرده آن کار را نکنیم. این می شود یاد خدای کامل و انسان از غفلت خارج می شود و ایمانش نیز تقویت خواهد شد. موفق باشید.

چکار کنم به خدا نزدیکتر بشم، میگن قرآن بخون، آخه چیزی بخونم که معنی متوجه نشم، چه فایده داره، آیا ثواب تلاوت قرآن با خواندن ترجمه آن فرق داره؟
پاسخ: دوست گرامی. برای نزدیک شدن به خدا چاره ای جز خواندن و عمل کردن به قرآن نیست. قرآن کتاب راهنمای بشر در این مسیر است. حال اگر معنای آن را متوجه نمی شوید و یا تلفظ آن را درست نمی دانید، سعی کنید یاد بگیرید. این یک وظیفه دینی است که انسان کتاب دینی خود را بخواند و بفهمد و عمل کند. به طور قطع ثواب تلاوت متن کلام خدا بیشتر از خواندن ترجمه آن است، اگر چه مطالعه ترجمه و آموزش آن هم در جای خود لازم و تاثیر گذار است. بهترین روش آن است که انسان به گونه ای قرآن را تلاوت کند که معنای آن را بفهمد و مراد خداوند را دریابد. موفق باشید.

لطفا نام گناهان کبیره را بفرستید؟
نا امیدى ازخدا.ایمنی از مکر خدا.دروغ بستن به خدا و رسول - قتل.عاق والدین.خوردن مال یتیم.نسبت زنا عفیف.فرار از جبهه .قطع رحم . جادو.زنا. لواط. دزدى . سوگند دروغ. کتمان گواهى. گواهى به دروغ. پیمان شکنى . رفتار بر خلاف وصیّت. شرابخوارى. رباخوارى .خوردن مال حرام .قمار بازى .خوردن مردار و خون. خوردن گوشت خوک.خوردن گوشت حیوانى که ذبح نشده. کم فروشى. تعرّب بعد از هجرت. کمک به ستمگر.تکیه بر ظالم. نگهدارى حقوق دیگران بدون عذر. دروغگویى. تکبر.اسراف و تبذیر.خیانت.غیبت. سخن چینى. سر گرمى به امور لهو. سبک شمردن فریضه حج. ترک نماز.ندادن زکات.اصرار بر گناهان صغیره.

چگونه می توان عاشق خدا شد؟
دوست گرامی. رسیدن به عشق خداوند از طریق معرفت و عبودیت امکان پذیر می شود. معرفت و شناخت توحیدی خداوند و هستی و اولیای او به علاوه عبودیت که شامل دو مرحله واجب و مستحب است. وادی مستحب همان وادی عشق و حب است، ولی تا انسان از وادی واجبات و ترک گناه اطمینان حاصل نکند، مستحبات تاثیر واقعی خود را نخواهد داشت. به بیان دیگر انسان را سه وادی است. طبیعت، عقل و استدلال و وادی قلب و عشق. حال اگر سالک توانست از وادی طبیعت مهاجرت کند و بعد در وادی عقل نیز ضمن سلوک زمین گیر نشود و گذر کند، آنگاه به وادی دل و عشق می رسد و عارف می گردد. موفق باشید.

تهذیب و تصفیه نفس چیست و چگونه می توان به آن رسید؟
دوست گرامی. تهذیب و تزکیه نفس به معنای پاک نمودن خود از آلوده گی هایی است که مانع حرکت انسان در راه خدا می شود. از مهمترین اهداف پیامبران الهی پاک کردن مردم از زشتی ها و پلیدی ها و اخلاق زشت و خلق و خوی شیطانی است . قد افلح من زکیها و قد خاب من د سیها. هر کس نفس خود را از گناه و بدی پاک و منزه سازد به یقین رستگار خواهد بود و هر که او را به کفر و گناه پلید گرداند البته زیانکار خواهد گشت. در حقیقت مساله اصلی زندگی انسان نیز همین تزکیه است که اگر باشد سعادتمند و الا بدبخت و بینوا خواهد شد. موفق باشید.

چگونه میتوان از وادی طبیعت مهاجرت کرد و در عین حال به کار و فعالیت پرداخت؟
دوست گرامی. مهاجرت از عالم طبیعت به این معنا نیست که ما دنیا و زندگی را فراموش کنیم. در مثالی می گویند: چو صد آمد نود هم پیش ما است. منظور اضافه شدن است. کسانی که حیات عقلانی دارند، از مواهب زندگی مادی هم برخوردارند، کار و تلاش می کنند، ولی اسیر دنیا و مادیات نیستند. همین طور کسانی که حیات عرفانی دارند گرفتار عقل نیستند، باز این بدین معنا نیست که عقل را فراموش کرده اند یا احساس خود را کنار گذاشته اند. کسانی که حیات عرفانی دارند، از عقل و احساس و دنیا نیز برخوردارند، منتهی اسیر آنها نیستند و همه چیز را در راستای حیات عرفانی سامان دهی می کنند. موفق باشید.

می خواستم در مورد چگونه توکل کردن بدونم، آیا اگر مشکلی رو بخدا بسپارم ولی با استرس و ناراحتی پیگیرش باشم توکلم درسته یا نه؟ چون به دید من این یعنی به خدا اعتماد ندارم؟
دوست گرامی. توکل کردن به خداوند بدون تلاش فراوان کاری بیهوده است. مانند دعا کردن که داریم: دعا کننده بدون تلاش مانند پرتاب کننده تیر است با کمانی که زه ندارد. اعتماد و توکل به خدا در باره نتیجه تلاش، بسیار لازم است، ولی این معنا مانع تلاش انسان نیست و بلکه بدون تلاش به نتیجه نمی رسد. توکل در صورتی درست است که اولا با تلاش همراه باشد و ثانیا نتیجه را به خدا بسپارید، یعنی حتی اگر به خواسته خود نرسیدید ناامید نشوید و بدانید که خدا صلاح ندانسته و راه دیگری باز می شود. از راه های خداشناسی این است که امام ع فرمود من به فسخ تصمیم ها خدا را شناختم. موفق باشید.

چطور میشه اطرافیانمو مثلا تو خوابگاه به نماز خواندن تشویق کرد؟
دوست گرامی. راهکارهای تشویق به نماز. 1- تقویت ایمان و شناخت ایشان. این راه زیرساختی و دشوار است. 2- کسب اطلاعات و بیان آثار و عواقب ترک نماز. 3- بیان آثار مثبت و فلسفه نماز. 4- ارشاد عملی و نشان دادن خود به عنوان یک فرد متدین نماز گزار مومن. 5- امر به معروف و نهی از منکر

علت مستجاب نشدن دعا چیست؟
دوست گرامی. دعا در اصل عبادتی است که باعث تقرب انسان به خداوند می شود. حاجت خواستن یکی از نتایج و فواید دعا است. هر دعایی اگر صحیح و با شرایط باشد حتما مستجاب می شود، ولی ممکن است زمان استجابت در آن هنگامی که مد نظر ما است نباشد. اگر خداوند بخواهد کاری انجام دهد شرایط خاصی برای خود دارد که اغلب دور از فهم و اندیشه ناقص ما است. برای مطالعه بیشتر به سایت مراجعه و در گزینه مستحبات مطالعه کنید.
http://akhlagh.porsemani.ir/term67
 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید