سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2715914

  بازدید امروز : 55

  بازدید دیروز : 26

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادانتر باشد . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/11/23::: ساعت 11:8 صبح

می خوام امام زمان را یاری کنم مثل یاران واقعی امام حسین ع واقعا می شود؟
براى این که از یاران واقعى امام زمان (عج) باشیم، باید از رهنمودهایى که در زیارت حضرت مهدى (عج) در روز جمعه آمده استفاده کنیم. در آن زیارت شریف مى‏خوانیم از خدا مى‏خواهم که: (ان یجعلنى من المنتظرین لک والتابعین والناصرین لک على اعدائک) از کسانى باشم که در انتظار مهدى (عج) و پیروان و یارى کنندگان علیه دشمن تو قرار گیرم.
در این فراز از زیارت سه عنوان آمده است:
1- انتظار،
2- تبعیت،
3- نصرت.
حالت انتظار، حالت آمادگى است آمادگى فکرى، روحى و داشتن برنامه براى رسیدن به هدف.

مرحله دوم تبعیّت است تبعیت از آرمان‏هاى موعود و تخلّق به آن اخلاق پسندیده و صفات مورد نظر امام (ع) که در تعلیمات ائمه (ع) دیده مى‏شود. مؤمن منتظر تابع فرمانده است نه آن که به هواهاى خویش اقتدا کند و چنین است که در دعاى غیبت مى‏خوانیم: (و قوّنا على طاعته و ثبتنا على متابعته) خدایا مرا بر اطاعت وى توانا و بر پیروى‏اش ثابت قدم بدار و مرا بر این امر (انتظار) شکیبا گردان تا آن که شتاب در آنچه تو تأخیرش را مى‏خواهى و تأخیر در آنچه تو شتاب کرده‏اى نخواهم و از آنچه پوشیده‏اى جست‏وجو نکنم و بحثى در آنچه پنهان نموده‏اى نداشته باشم و با تو در تدبیرت منازعه نکرده و نگویم چگونه و چرا ولى امر ظهور نمى‏کند؟.
مرحله سوم نصرت است. عاشق راحتى معشوق را مى‏خواهد نه راحتى خویش را و براى این است که عاشق منتظر، تلاش‏گر است. در این مشکلات موجود نیز منتظران واقعى، بى‏تفاوت نیستند و به اندازه توان خویش، در دعوت به حق مى‏کوشند تا شاید همراهانى براى این راه طولانى آماده کنند. مسائلى دیگر چون انس با ولى عصر (عج) و توسل به او و اهداى ثواب اعمال نیک به آن حضرت و دعا براى آن وجود عزیز، از روش‏هایى است که متجلّى کننده صفات یک سرباز و یار خوب است. آنچه مهم است این که سطح درک و اندیشه خویش را در موارد یاد شده بالا ببریم و از موضع صحیح‏ترى بنگریم. براى مثال توسل نباید وسیله‏اى براى رسیدن به خواسته‏هاى محدود خودمان باشد گرچه آن مهربان از این خواسته‏ها نیز غافل نیست. خواندن گفتارهاى آن امام (ع) که جمع‏آورى شده و ذکر دیدارهاى شیرین معنوى آن عزیز ما را به مطلوبات موعود (عج) بیشتر آشنا مى‏سازد.
زمان با نام تو پیوند خورده است / زمین بى‏روى تو سرد است، مرده است‏
بتاب اى آفتاب از مشرق عشق / خدا ما را به دست تو سپرده است‏
بیا اى یار تا دل‏ها نگیرد / غبار بى‏کسى ما را نگیرد
دعایم بوده بر سجاده عشق / خدا چشم تو را از ما نگیرد

 

از ویژگى‏هاى یاران امام این است که:
اولًا امام زمان (عج) خود را به خوبى مى‏شناسند.
ثانیاً به او محبّت و عشق مى‏ورزند.
و ثالثاً با تمام وجود از امام خود پیروى مى‏کنند و به هر وسیله با علم، جان و مال و خانواده خود، امام را یارى مى‏رسانند و براى برقرارى حکومت عدل جهانى مجاهده مى‏کنند.
پیروى از امام (ع) در طول پیروى از خدا و رسول و جزء لاینفک و جدا نشدنى از طاعت و بندگى خداوند است. روشن‏تر بگوییم اطاعت از خدا و رسول زمینه تقرّب به امام زمان (عج) است و شرط یاری و سربازی آن حضرت تقرب جستن به خداوند و رسول مکرمش می باشد که این کار فقط با پیروی از دستورات آنها عملی است.
هر روز با انجام نمازهاى پنجگانه در عبارت (اهدنا الصّراط المستقیم) از خداوند مى‏خواهیم تا ما را در راه کسانى قرار دهد که ایشان را مشمول عنایات و تفضّلات ویژه خود قرار داده است و نیز نعمت‏هاى خاصى را به ایشان عطا نموده است. در آیه‏ى دیگرى خداوند ویژگى گروه صراط الذین انعمت علیهم را اینگونه بیان مى‏فرماید: و من یُطعِ‏اللّه و الرّسولَ فاولئک مع‏الّذین انعَمَ‏اللّهُ علیهم من النبیّینَ والصّدیقین و الشّهداء و الصالحین و حَسُنَ اولئکَ رفیقاً. و آنان که خدا و رسول را اطاعت کنند، البته با کسانى که خدا به آن‏ها لطف و عنایت کامل فرموده، یعنى با پیامبران و صدّیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد (نساء 69).
خداوند رمز و راز معیّت و همراهى گروه‏هاى چهارگانه‏ى پیامبران، صدیقان، شهیدان و نیکوکاران را اطاعت از خود و پیامبر (ص) قرار داده است. امام زمان (عج) برترین فرد نیکوکار، و نمونه صدیقان مى‏باشد، پس هر انسانى اگر مایل است همراه و یار امام خود باشد بر او واجب است که خدا و رسول و امام عزیز و در حال حاضر که دسترسی به امام نیست نایب امام عصر را در عصر غیبت پیروى کند. کوچک‏ترین تخطّى از اطاعت ذکر شده باعث دورى از این هدف خواهد شد.
آیا میشود یار امام شد:
بله میشود از یاران واقعی امام عصر (عج) شد و پیمودن این راه مقدور انسان مى‏باشد، چون خداوند در سوره‏ى توحید و سوره‏ى نساء، همان طور که ذکر شد، راه را تبیین نموده و با آوردن ضمیر (من) به معنى (هر کس) نشان مى‏دهد عموم مردم از زن و مرد، خرد و کلان، کوچک و بزرگ مى‏توانند این راه را طى کرده و جزء یاران و همراهان پیامبر و امام زمان (ع) باشند.
پس امید را در خود زنده کنید و دل خوش دارید و به تهذیب نفس بپردازید امام صادق (ع) در روایتى مى‏فرمایند: (هر کس دوست مى‏دارد از اصحاب حضرت قائم (عج) باشد باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکارى و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالى که منتظر باشد، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم (ع) به پا خیزد، پاداش او همچون پاداش کسى است که آن حضرت را درک کرده است). پس کوشش کنید و در انتظار بمانید. گوارا باد شما را اى گروه مشمول رحمت خدا) (غیبت نعمانى، محمد بن ابراهیم نعمانى، ص 106).
وظیفه یاران امام زمان(عج):
منتظران و یاوران مصلح جهانى باید خود صالح باشند بنابراین براى فراهم کردن زمینه ظهور حضرتشان، ما باید از خود آغاز کنیم و با اراده‏اى محکم، عزمى راسخ و برنامه‏اى دقیق به اصلاح افکار و اندیشه‏ها و نیز تغییر و اصلاح رفتار و کردارمان بپردازیم و با آگاهى ازوظایف عملى و گسترش شناخت خود از مبانى دینى و معرفتى، در راه تقویت بنیه اعتقادى و اخلاقى خویش، تلاش و کوشش کنیم. و در یک جمله با اجتناب از معاصى، لغزش‏ها و گناهان و انجام دادن واجبات و وظایف دینى در هر محیطى که هستیم به خودسازى اقدام کنیم و باتوبه از اعمال گذشته، قلب خویش را براى تجلّى و ورود نور الهى آماده سازیم. بنابراین گناهان گذشته هر چند زیاد باشد نمى‏تواند مانع مهمى در راه رشد و کمال و پیوستن به جرگه منتظران و یاوران واقعى امام زمان (عج) باشد. پس با توبه واقعى، مى‏توان سیئات و بدى‏هاى گذشته را به حسنه و نیکى تبدیل کرد و به اصلاح گذشته همت گماشت.
قرآن راجع به حضرت مهدى (عج) و اصحاب ایشان مى‏فرماید: (الذین ان مکناهم فى الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و آمرو بالمعروف و نَهوا عن المنکر) کسانى که اگر در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز را به پا داشته و زکات را [به مستحق‏] مى‏بخشند و به معروف امر نموده و از منکر نهی مى‏کنند(حج، آیه 41).
امام باقر (ع) در تفسیر این آیه مى‏فرماید: این آیه براى آل محمد و مهدى (ع) و اصحاب او است.
در نتیجه اگر ما هم مى‏خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم. در این رابطه به راه‏کارهاى زیر توجه فرمایید:
1. ارتباط معنوى خود را با خداى متعال تقویت کنید.
2. نمازهاى یومیه را در اول وقت و حتى المقدور به جماعت بخوانید.
3. سعى کنید در نماز حضور قلب داشته باشید و همیشه خود را در محضر خداوند متعال بدانید.
4. از هر گونه گناه و معصیتى اجتناب کنید.
5. بدانید که هر هفته، نامه اعمال شما به حضور امام زمان (عج) عرضه مى‏شود و مورد بررسى قرار مى‏گیرد.
6. اکنون اگر در دوران تحصیل علم هستید، بیشترین توجّه خود را به درس و موفقیت تحصیلى داشته باشید.
7. با مطالعه کتاب‏هایى که درباره امام زمان (ع)، آگاهى و شناخت خود را در این زمینه تعمیق و گسترش بخشید.
8. براى اصلاح اوضاع فرهنگى محیط پیرامون خود، به تنهایى یا به کمک دیگر متدینین و دلسوزان و یا به کمک بعضى از تشکل‏هاى مذهبى، امر به معروف و نهى از منکر کنید و بدین وسیله جلو بعضى اعمال خلاف را بگیرید. در این راه نهراسید و خجالت هم نکشید زیرا خشنودى و رضایت امام زمان (ع)، در گسترش ارزش‏هاى دینى و اخلاقى و اجتناب از گناه و خلاف است.
امیدواریم در این راه به موفقیتهای چشم گیری دست یابید و جزء یاران واقعی حضرت به شمار آیید.

 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید