سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2716025

  بازدید امروز : 56

  بازدید دیروز : 110

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
ای گرامی ترینِ گرامیان و نهایتِ آرزوی خواستاران ! تو سرور منی که درِ دعا و توبه را برای من گشودی. پس درِ قبول و اجابت دعا را بر من مبند . [.فاطمه علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 90/7/13::: ساعت 10:8 صبح

می خواستم راهى نشونم بدید تا بر شیطان غلبه کنم خواهش میکنم از دست خودم خیلى ناراضیم؟
دوست گرامی. برای اینکه بر شیطان غلبه کنی, باید بدانی که راه نفوذ شیطان به انسان نفس است. اگر کسی بتواند از نفس خود عبور کند و هواهای نفسانی خود را سرکوب نماید (تزکیه نفس), راه نفوذ شیطان را بر خود بسته است. البته لازمه سرکوب کردن نفس این است که  خواست خدا را بر خویش حاکم کنیم. اگر کسی از خواست های نامشروع و نامعقول خود گذشت و خواست خدا را بر دل و جان و زندگی خود حاکم کرد, راه شیطان را سد کرده است و شیطان بر او تسلطی نخواهد داشت. موفق باشید.

بنده به اصل وجودی خود پی برده ام و ارزش معنوی خود را یافته ام اما نمی توانم از آن بهره کافی ببرم، راهنمایی بفرمایید؟
دوست گرامی. خوشحالیم که به خودشناسی رسیده اید, برای شکوفا شدن خود معنوی لازم است خودسازی کنید. برای این منظور نیز لازم است علاوه بر برنامه عادی زندگی و معیشت خود, چهار برنامه در خصوص خودسازی تنظیم نمایید. 1- برنامه ریزی برای تحصیل علم و آگاهی دینی2- برنامه ریزی برای کسب تقوا و انجام واجبات 3- برنامه ریزی برای تزکیه نفس و اصلاح اخلاق 4- برنامه ریزی برای تقویت معنویت و رابطه عاشقانه با خداوند.

چه کار کنیم که گناه نکنیم؟
در مورد این سوال به طور خلاصه گفتنی است: گناه ریشه در نفسانیت انسان دارد, یعنی غریزه شهوت و غضب و صفات رزیله ناشی از این دو نیرو, پس برای اینکه انسان گناه نکند باید نفس خود را تزکیه و مهذب کند و این کار امکان پذیر نمی باشد مگر با عقلانیت قوی. نتیجه می گیریم که انسان برای اینکه گناه نکند ابتدا باید عقل خود را شکوفا و بارور نماید و در سایه عقلانیت قوی نفسانیت خود را کنترل و مدیریت کند.
اکنون سوال اینجا است که عقل چگونه تقویت می شود؟ که در پاسخ به این سوال باید به دو عنصر علم و عمل عالمانه اشاره کنیم. اگر انسان بتواند اندیشه و عمل خود را بر اساس برهان و تفکر عقلانی بنا کند, دارای عقلانیت قوی ای خواهد بود. انسان با داشتن چنین عقلی است که می تواند نفس خود را مدیریت و تعدیل نماید و زمینه افراط و تفریط که عامل انحراف و گناه است را از بین ببرد.
البته ممکن است کسی بگوید: از نظر  دینی انگیزه اصلی ایمان است و ایمان است که نگه دارنده انسان از گناه است و قرآن کریم می فرماید: الذین امنوا و عملوا الصالحات, ولی باید دانست که ایمان و عمل صالح نیز لازمه داشتن عقلانیت قوی است و کسی که عقل خود را شکوفا نموده است از ایمان قوی و انگیزه الهی نیز برخوردار می شود و هدف هم همین است.

چطور حس کنم خدا رو؟
راه درک و احساس حضور خداوند معرفت شهودی او است. یعنی بداند که خداوند همان وجود ساری و جاری در تمام اشیا و مخلوقات است و جمال و جلال او را در هر آفریده و موجودی مشاهده نماید. قرآن کریم راه معرفت خدا را مطالعه و تفکر در جهان هستی و نفس انسانی معرفی می کند. اگر انسان به این معرفت رسید که خداوند همه جا هست, حضور و قدرت او را در همه چیز و همه کس حس خواهد کرد و به این نکته خواهد رسید که امکان ندارد خدای متعال کسی یا چیزی را رها کند. این خود انسان است که با رها کردن خدا و پیروی از نفس و شیطان از خداوند دور می شود و احساس دوری و غربت می کند. موفق باشید.

سلام در مورد ورود به موضوعات عرفانی فقط برای خواص هست یا عوام هم میتونن وارد این عرصه بشن؟
دوست گرامی. کسانی که وارد سیر و سلوک شدند, از ابتدا از خواص نبودند و در اثر همین سیر و سلوک از خواص شدند. ورود به مباحث عرفانی نیازمند آن است که انسان ضمن تزکیه نفس وادی عقل و سلوک نظری را طی کرده و سپس وارد وادی عرفان و عشق شود. بنابراین همه می توانند این راه را طی کنند اما صحیح آن است که پس از آشنایی با خداوند از طریق آیات آفاقی و انفسی و ایمان - یتلوا علیهم آیاته- ابتدا نفس خود را اصلاح کنند و سپس علم و حکمت بیاموزند -یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه - و بعد وارد وادی عشق و عرفان شوند. عوام اگر بخواهند قبل از تحصیل علم و طی کردن وادی عقل مستقیم وارد عرفان شوند, دچار مشکلات عدیده مانند افراط و تفریط و بریدگی خواهند شد و معلوم نیست وصولی برای ایشان حاصل شود.

زن یا دختری که بدحجاب باشد یا موهاش بیرون باشد، حتما جهنم می رود؟
در پاسخ مطالب ذیل قابل دقت است :
1- آن چه انسان را بهشتی می کند ایمان و عمل صالح و آن چه او را جهنمی می کند کفر و شرک است .
2- زن یا دختری که بد حجاب است گاهی منکر حجاب به عنوان ضروری دین است به طوری که با این انکارش اصول دین مانند توحید و نبوت را انکار می کند که در این صورت کافر است و مستحق عذاب جهنم است و گاهی بد حجابی او نه به خاطر انکار این واجب الهی بلکه به خاطر عدم اگاهی از احکام دین و یا مسامحه و سستی در عمل به آنها و یا به خاطر تاثیر پذیری از جو و محیط آلوده است .
3- نوعا زنان و دختران بد حجاب از قبیل نوع دوم می باشند و نمی توان گفت چنین افرادی تنها به دلیل بد حجابی حتما اهل جهنم هستند . البته این حرف معنایش این نیست که آنها از عذاب مجازات اخروی معاف و مصون هستند بلکه عدم رعایت حکم خدا و ترک واجب الهی انسان را مستوجب عذاب قبر و عذاب اخروی می کند .
4- ان چه مهم است این است که احکام الهی برای رشد معنوی و رسیدن انسان به کمال مقرر شده و مخالفت با ان و عمل نکردن به ان هر چند انسان را جهنمی نکند اما مانع رشد و تعالی معنوی او و رسیدن او به کمال انسانی و الهی می گردد و این عذابی است که در نزد اهل بصیرت و معرفت ب از عذاب جهنم کمتر نیست .

افرادی که می خواهند تهذیب نفس کنند باید چکار کنند و از کجا شروع کنند؟
دوست گرامی. من عرف نفسه فقد عرف ربه. برای شناخت روش ربوبیت خود باید ابتدا نفس خود را شناخت. یعنی خودشناسی قبل از خودسازی است. در حقیقت نقطه آغاز حرکت کمالی انسان شناخت خود است. انسان سه هویت دارد. نفسانی، عقلانی و عرفانی. اگر با این ابعاد در معرفت نفس آشنا شد، خواهد دانست که چگونه باید نفس خویش را تربیت کند و از آن به سوی وادی عقل مهاجرت نماید و با سلوک نظری و عقلی وارد وادی عرفان و دل شود و مسیر سعادت خویش را به صورت علمی طی نماید.

راه اصولی خودسازی و تزکیه نفس چیست؟
توجه داشته باشید که تزکیه نفس و همچنین تقویت معنویت به صورت مبنایی نیاز به عقلانیت قوی دارد. عقلانیت عبارت است از داشتن انگیزه اصلی الهی در زندگی و داشتن ایده صحیح عملی برای رسیدن به آن انگیزه و مبتنی بودن این ایده عملی و انگیزه بر اندیشه و جهان بینی الهی. برای رسیدن به چنین عقلانیتی باید تلاش علمی و عملی فراوان انجام داد. ظرف زندگی برای چنین تلاشی در اختیار ما قرار داده شده است. سیر  و سلوک عقلانی انسان را هم در جهت تزکیه نفس و مبارزه با امیال شیطانی آماده می کند و هم زمینه ارتقای بعد معنوی و عرفانی انسان می شود و حلقه واسطی است برای رشد تمام جنبه های انسانی و الهی ا نسان.

آیا راهى هست که بدانم خداوند توبه مرا قبول کرده و گناهانم را بخشیده؟
دوست گرامی. اگر انسان صادقانه و مخلصانه گناه خود را ترک کند و به سوی خدا بازگردد و گذشته خود را جبران نماید یا در مسیر جبران باشد حتما توبه اش پذیرفته خواهد شد و در پذیرش الهی شکی نیست. مشکلی اگر هست در کیفیت توبه ما است که باید واقعی صادقانه و مخلصانه باشد. اگر کسی چنین توبه ای بکند در خودش احساس شیرینی همچون رضایت مندی و پاکی و نورانیت خواهد داشت و خودش احساس خواهد کرد که خدای متعال به او عنایت دارد .

انسان چگونه میتواند به خودشناسی برسد؟ خودشناسی یعنی چی؟
دوست گرامی. مهمترین موضوع در خودشناسی بعد از شناخت ارزش انسان به عنوان خلیفه خدا و مظهر تمام اسما و صفات الهی که عمق استعداد انسان را می نمایاند, شناخت ابعاد هویت انسان مهم است. آدمی سه هویت بشری و نفسانی-انسانی و عقلانی-الهی و عرفانی دارد که دانستن کارکرد هر یک و تاثیری که بر هم دارند او را برای ساختن خود و پیمودن راه کمال آماده می سازد.


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید