سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2715627

  بازدید امروز : 8

  بازدید دیروز : 113

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
آنکه بردباری ندارد، دانشی ندارد . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: دوشنبه 90/9/21::: ساعت 1:42 عصر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، دیرزمانی نیست که فریاد لبیک یا حسین در سراسر خاورمیانه به گوش می‌‌رسد، برادران و خواهران مسلمان از هنگامی که بیداری اسلامی مسیر خود را دوباره باز یافته است، نفوذ فرهنگ حسینی بیش از بیش احساس می‌شود، «فرانسیس فوکویاما» در سال 1986؛ یعنی در اوج پیروزی‌های رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی، در کنفرانسی در اورشلیم تحت عنوان «بازشناسی هویت شیعه» که توسط صهیونیست‌ها برگزارشد، گفت: «شیعه پرنده‌ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرنده‌ای که دو بال دارد؛ یک بال سبز و یک بال سرخ، بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالت‌خواهی اوست، چون شیعه در انتظار عدالت به سر می‌برد، امیدوار است و انسان امیدوار هم شکست ناپذیر است».
او همچنین اعتراف کرد : نمی‌توانید انسانی را تسخیر کنید که مدعی است، کسی خواهد آمد که در اوج ظلم و جور، دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، شیعه با این دو بال، افق پروازش خیلی بالاست و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و ... به آن نمی‌رسد، از نظر فوکویاما شیعه بعد سوم هم دارد که بسیار مهم است «این پرنده زرهی به نام ولایت پذیری بر تن دارد، در بین کلیه مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که نگاهش به ولایت فقهی است، یعنی فقیه می‌تواند ولایت داشته باشد، این نگاه، برتر از نظریه نخبگان افلاطون است». 
بال سرخ شیعه که بر محور شهادت طلبی استوار است، از منظر فوکویاما یکی از عوامل اصلی است که تا کنون توانسته است انقلاب اسلامی ایران را در نظام بین‌الملل این چنین قدرتمند مطرح سازد، نه تنها بر عزت ایران اسلامی افزوده است، بلکه با گذشت 33 سال از پیروزی ارزشمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) تاثیر انقلاب اسلامی در سراسر خاورمیانه، حتی در خارج از مرزهای اسلامی بلکه نظام سرمایه‌داری نیز شنیده می‌شود، لذا برای بررسی تاثیر بال قرمز شیعه در گسترش بیداری اسلامی منطقه خاورمیانه و پیگیری اثرات آن در جنبش «وال استریت» با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) و مدیر مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم گفت‌و‌گو کردیم، وی با اشاره به تعبیر مقام عظمای ولایت از بیداری منطقه به عنوان بیداری اسلامی، تصریح کرد: بحث بیداری همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ بیداری اسلامی است، هر چند که در اساس بیداری، انسان بودن نهفته است، اما در جهت‌دهی این بیداری؛ نه ماتریالیستی، نه کمونیستی، نه امپریالیستی، نه اومانیستی و نه آزادی‌خواهی صرف نیست، بلکه ماهیت بیداری در ملت‌های منطقه، اسلامی است و باید این گونه تفسیر شود و جهت‌دهی پیدا کند.

تاکید بر تعصبات قبیلگی و نژادی عامل اصلی تاخیر بیداری اسلامی در خاورمیانه است
 

حجت‌الاسلام باقرزاده در خصوص علت چرایی تاخیر در بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه، اظهار داشت: آنچه که تا کنون کشورهای عربی تجربه کردند، تاکید بر تعصبات قبیلگی، عربی، نژادی و خانوادگی بوده است که نشان از عدم کارایی داشته است، مردم عربی امروز به این نتیجه رسیدند که این عوامل نمی‌تواند، عامل مهمی برای نجات آنها از وضعیت اسفبار باشد، امروز جوانان مصری و دیگر کشورهایی که در آنها خروش مردمی اتفاق افتاده است، به این نتیجه رسیده‌اند، آن عنصری که باعث شد، ایران اسلامی این انقلاب را به پیروزی برساند، مستقر سازد و پایدار بماند، ایستادگی بر حق است.

عنصر ولایت و شهادت طلبی در بیداری اسلامی به وضوح دیده می‌شود


وی با اشاره به اینکه ممکن است مردم این کشورها تاثیرپذیری از انقلاب اسلامی را به زبان نیاورند، افزود: آنها به دنبال آن عنصری هستند که ملت ایران به آن تکیه کردند، هرچند که ممکن است، این را به زبان نیاورند، اما در عمل این را نشان می‌دهند، که آن، عنصر ولایت و رهبری است و دیگری عنصر شهادت طلبی است. عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) با تاکید بر تاثیر فرهنگ حسینی در گسترش بیداری اسلامی، اذعان داشت: تا کنون ملت‌های عرب برای رسیدن به برخی از خواسته‌های خود به حاکمان خودشان  دلبسته ‌بودند که شاید کاری انجام دهند، حتی به گروه‌های مسلح دلخوش داشتند که به نمایندگی از ملت‌ها، کارهای مسلحانه و مقاومت انجام دهند، اما در نهایت ملت‌های عرب با این نتیجه رسیدند، آنچه که ایران اسلامی را پیروز کرد، حضور عموم مردم در صحنه است که همان تجربه جدیدی است که ملت عرب آن را می‌آزماید، تجمعات بسیار بزرگی که در کشورهای عربی از طرف مردم انجام می‌شود، درسی است که از ملت ایران و به تبع آن از فرهنگ سرخ حسینی گرفته‌اند.

ایستادگی در راه حق از اعتقاد به پیروزی خون بر شمشیر نشات می‌گیرد


وی در خصوص لازمه موفق شدن در راه حق، ابراز داشت: اکنون ملت‌های منطقه برای اینکه در صحنه حضور همیشگی داشته باشند، باید به یک پشتوانه‌هایی دست پیدا کنند، یکی عنصر شهادت طلبی است، اعتقاد به پیروزی خون بر شمشیر؛ یعنی در زمان امام خمینی (ره) کسانی بودند که از ایشان می‌خواستند، برای مقابله با گروه‌ها و جریانات، مسلحانه در برابر رژیم مستبد شاه بیاستند و کارهای چریکی انجام دهند، منتها امام خمینی(ره) موافق با این گونه حرکات نبودند، چرا که معتقد بودند، قیام باید ملی و مردمی باشد و  این‌گونه با اعتقاد پیروزی خون بر شمشیر، وسط میدان آمدند و حیات خودشان را مستقر کردند، همان طور که حرکت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام همین گونه بود.

امام حسین به دنبال حرکت نظامی نبود؛ هدف شهادت طلبی برای رسیدن به عزت بود


حجت‌الاسلام باقرزاده در تشریح پیروزی قیام اباعبدالله‌ الحسین علیه‌السلام، بیان داشت: حرکت امام حسین علیه‌السلام، حرکت نظامی نبود، بلکه یک حرکت سیاسی مبتنی بر ایده پیروزی خون بر شمشیر بود؛ یعنی در واقع آنچه را که امام حسین علیه‌السلام در کربلا انجام دادند، با محاسبات نظامی قابل تحلیل و بررسی نیست، چرا که اگر قصد امام حسین مبارزه نظامی با یزید بود، امام زنان، فرزندان و خردسالان را همراه خودشان به کربلا نمی‌آوردند، این نشانگر این است که حضرت سید سالار شهیدان علیه‌السلام  از عنصر شهادت طلبی برای مقابله با یک رژیم فاسد بنی امیه استفاده کردند. وی ادامه داد: اگر امام وارد درگیری نظامی می‌شدند و منتظر فراهم شدن بسترها و شرایط نظامی باقی می‌ماندند، امروز گفته می‌شد که دو تا ارتش با هم برخورد کردند و یکی شکست خورد، اما کاری که امام حسین علیه‌السلام کرد، با استفاده از عنصر شهادت طلبی بود که توانست اهداف قیامش را این گونه در دل تاریخ زنده نگه دارد و هر روز بر سیل عاشقانش افزوده شود.

عنصر شهادت طلبی، رمز موفقیت حرب الله و حماس است/ مردم منطقه اکنون به این عنصر تکیه کردند


مدیر مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طبق مکتب امام حسین علیه‌السلام برای رسیدن به عدالت، آزادگی و عزت پافشاری بر خواسته ها و هزینه کردن برای آن و خون دادن، مهمترین عامل پیروزی است، خاطرنشان کرد: یک ملت عدالتخواه حاضر هست، برای رسیدن به آرمان‌های خود کشته شوند و تن به ذلت ندهند، این عنصر شهادت طلبی بود که پیام امام حسین علیه‌السلام و پیام خون شهیدان را تا بعد از صدها سال تا به امروز تا به ابدیت تاریخ پربرکت قرار داده است و اثراتش برای جامعه بشری فراوان کند.

لبیک یا حسین در بیداری اسلامی طنین‌انداز است


وی رمز موفقیت مقاومت‌های منطقه نظیر حزب‌الله و حماس را تکیه بر روحیه شهادت طلبی دانست و افزود: بنابراین ملت‌های منطقه به این نتیجه رسیدند که اگر حزب الله لبنان با شعار «لبیک یا حسین» در برابر رژیم تا دندان مسلح اسرائیل ایستادگی کردند - این شعار «لبیک یا حسین» همراه با شهادت طلبی است- یاشعار مقاومت تا اهدای خون بوده است، آنها را اینچنین پیروز کرده است، لذا باید خودشان به صحنه بیایند، خون و شهید بدهند تا به اهداف‌شان برسند، دولت‌های منطقه نیز از فراگیر شدن فرهنگ حسینی می‌ترسند که به تبع آن ملت‌هایشان با عنصر شهادت طلبی وارد میدان شوند، لذا مرتب عقب نشینی می‌کنند.

فوکویاما از ضلع چهارم شیعه یعنی «عقلانیت» غافل بوده است


حجت‌الاسلام باقرزاده با بیان اینکه فوکویاما از عنصر عقلانیت شیعه غافل بوده است، اظهار داشت: عنصر پیروزی شیعه امامت و ولایت فقیه، مهدویت، شهادت‌طلبی و عقلانیت است، ضلع چهارمی که فوکویاما از آن غافل بوده است، حرکت شیعه بر پایه عقلانیت است، چرا که شیعه بر پایه عقلانیت به امامت می‌گراید و در سایه امامت و ولایت تا مرز شهادت در راستای رسیدن به اهداف خودش به پیش می‌رود.

مشت‌های گره کرده در جنبش «وال استریت» متاثر از فرهنگ حسینی است 


وی در پاسخ به این سوال که آیا اثرات قیام حسینی در جنبش‌های فرا اسلامی نیز مشاهده می‌شود، گفت: در جنبش «وال استریت»، برکت حرکت عدالت خواهی مسلمانان را در آنجا می‌بینیم، چون عدالت خواهی مسلمانان  یک پیام انسانی است که از دل آموزه‌های اسلام بیرون می‌آید، آنچه در غرب امروز اتفاق می‌افتد، در واقع پیام مظلومیت ملت‌های اسلامی است که به آنها رسیده است؛ مردم غرب که سالهاست، فریب افکارسازی صاحبان زور، زر و تزویر را خورده‌اند، دولتمردان آنها برخی از ملت‌های مسلمان را به عنوان تروریسم معرفی کردند؛ به این نتیجه رسیدند که با مشت‌های گره کرده حق خود را از جمعیت یکدرصدی بگیرند.

* ویژه‌نامه محرم و صفر خبرگزاری فارس/241


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید