سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2715689

  بازدید امروز : 70

  بازدید دیروز : 113

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
همنشین پادشاه همچون شیر سوار است ، حسرت سوارى او خورند و خود بهتر داند که در چه کار است . [نهج البلاغه]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/8/16::: ساعت 11:38 صبح

منظور از کمال نهایی و کمال مقطعی چیست؟ لطفا به طور کامل با ذکر مثال تعریف کنید؟
منظور از تربیت انسان، به فعلیت رسانیدن استعدادهاى بالقوه او است. و چون کمال هر موجودى در شکوفایى و به فعلیت رسیدن استعدادهاى بالقوه اوست، لذا در صورتى که انسان به صورت صحیح و در یک نظام تربیتى همه جانبه پرورش یابد، به کمال نوعى خود خواهد رسید. از اینجا مى‏توان دریافت که هدف نهایى از تربیت انسان نیز نباید چیزى جز کمال نهایى او باشد.
حال جاى این سؤال است که کمال حقیقى و نهایى انسان چیست؟ کدام مقصد است که اگر انسان به آن جا برسد به سعادت حقیقى خود نایل آمده است؟ و کدام هدف است که تمام مساعى تربیتى باید به سوى آن جهت گیرى شوند و تمامى قوا و استعدادهاى انسان در ارتباط با آن و در محدوده آن رشد و پرورش یابند؟
ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 89/8/12::: ساعت 12:46 عصر

 مهمترین سلاح شیطان برای شکار انسان چیست؟
مهمترین وسیله شیطان برای شکار انسان عبارتند از:
1- غفلت انسان از یاد خدا؛ اگر لیوان آب را اگر درنظر بگیریم، هنگامی که در آن آب کاملاً قرار گرفته باشد، چیز دیگری در آن یافت نمی شود. اما اگر هر مقداری از آب خالی گردد، هوا در آن قرار می گیرد. حال ما نیز مانند همان لیوان آب است هر مقداری که به یاد خدا بودیم، از هوای نفس و شیطان خالی هستیم«و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین؛ هر کس از یاد خدا رویگردان شود شیطان را به سراغ او می‏فرستیم پس همواره قرین اوست.»
2- شهوت جنسی: «شهوت » نقطه مقابل «عفت » است. «عفت » نیز دارای مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام آن، خویشتن داری در برابر هر گونه تمایل افراطی نفسانی است و مفهوم خاص آن، خویشتن داری در برابر تمایلات بی بند و بار جنسی است.
ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 89/7/28::: ساعت 1:25 عصر

علم چگونه می تواند کمال انسان و تقرب به خداوند را در بر داشته باشد؟
با سلام به شما پرسشگر محترم که جویای کمال و تقرب به خداوند هستی. برای شما قرب بیشتر را آرزو می کنم.
اگر روشن شود که علم چیست تقریباً‌ جواب این سؤال هم روشن می گردد.
علم فقط فرا گرفتن مشتی اصطلاحات نیست. در روایات آمده که « العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» علم نوری است که خداوند در قلب هر کسی که بخواهد می اندازد.
حقیقت علم نور است و راهگشا. اگر فرا گرفتن چیزی، در انسان نور ایجاد کرد و راه را به او نشان داد، علم است و الا ظلمت خواهد بود. انسانی که علم داشت مانند کسی است که در شب تاریک، چراغی در دست دارد. این فرد، راه را واضح و روشن می بیند و به مقصد نزدیک می گردد.
ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/5/23::: ساعت 1:9 عصر

چگونه استعدادهای خود را بشناسیم البته منظورم از استعداد این استعدادهای معمولی مثل نقاشی و ... نیست. از کجا بفهمیم ظرفیت و ارزش وجودی ما چقدر است؟

در پاسخ به سوال شما به بحثی در خصوص ظرفیت اشاره می کنیم.

 ظرفیت، دو گونه است: اکتسابی و غیر اکتسابی. به عنوان مثال: شخص تیز هوش و کند ذهن از جهت توانشهای ذهنی ظرفیت متفاوتی دارند بدون آنکه خود در آن دخالت داشته باشند. دو انسان عالم و جاهل نیز که ابتدا دارای شرایط برابر از جهات مختلف بوده ولی یکی تلاش و فعالیت علمی کرده و دیگری سستی و کاهلی ورزیده است هم اکنون ظرفیت متفاوتی وجود دارد که تفاوت آن ناشی از عملکرد خود آنها است. ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/4/27::: ساعت 12:38 عصر

چرا خداوند تعالی روح ما را در دنیا عبودیت قرار داده است؟ چرا سجده؟ چرا پست شدن. آیا شما دوست دارید پست شوید؟ آیا شما دوست دارید پایین بیایید. درست است که با اینها ما رشد می کنیم اما؟ اگر با کسی آشنا شوی که به شما بگوید پیش من پوچی و چیزی نیستی و ... اما خیلی دوستت دارم و می خوام کمکت کنم بالا بری اما شرطش اینه که پیش من همش اظهار عجز کنی و خودت رو پست بدونی؛ آیا شما دوستی این فرد رو قبول می کنی؟

با تشکر از اینکه دغدغه ذهنی خود را با ما در میان گذاشته اید ، در پاسخ به آنچه مطرح نموده اید توجه شما را به چند نکته جلب می نمائیم :
اول : در خصوص علت قرار داده شدن روح عبودیت در انسان خوب است این نکته را بدانید : به هر میزان موجودى کامل تر و بى نیازتر باشد به رفع نیاز دیگران بیشتر اقدام مى‏کند و این از ویژگى ها و نشانه‏هاى موجود کامل و مهربان است.
ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: دوشنبه 89/3/10::: ساعت 10:36 صبح

فرصتها و چالشهای رشد معنوی انسان را بررسی کنید؟

ابتدا باید از سؤال خوب شما تشکر کنم. باید خدا را شکر کرد که انسان های خوبی مثل شما در این وانفسا دغدغه معنویت دارند و من نیز خدای را شکر می کنم که برای یکی از بندگان خوب خدا می نویسم. ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: سه شنبه 88/12/25::: ساعت 1:50 عصر

مشکل من این است که احساس میکنم شیطان وجودم را گرفته نمیدونم چکار کنم؟ ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 88/12/23::: ساعت 9:56 صبح

لطفا بگویید یک انسان چگونه می تواند بهترین الگو شود و به مقام انسان کامل برسد؟ ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 88/10/23::: ساعت 11:44 صبح

نقش راهنمایی پیامبران در مورد زندگی انسان چیست؟ ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 88/10/13::: ساعت 1:44 عصر

چطوری آموزه های دینی برامون جابیوفته که هیچ وقت ازشون دست نکشیم وبتونیم به دیگران هم یادبدیم؟ چطوری تودین ثابت قدم بشیم؟ چطوری از نظر معنوی رشد کنیم و انسانی با ارزش و خودساخته باشیم آن گونه که اسلام می خواد؟

با سلام. دوست گرامی. در پاسخ به سوال شما گفتنی است: اگر شما با حقیقت دین به صورت سیستمی و فورمولی آشنا بشوید، و سعی کنید خودتان را با آن تطبیق دهید، گمان می کنم همه اهداف و آرزوهای تان محقق شود و شما در زندگی به عنوان یک فرد مومن دینی از احساس رضایت برخوردار شوید.

اکثر کسانی که از نقایص خود شکوه دارند، با روح و حقیقت دین آنچنان که باید آشنا نیستند. دین توحیدی اسلام اکثیری است که می تواند مس وجود انسان را طلا کند.

تمام انسان های بزرگ تاریخ همچون امام خمینی رض در همین عرصه البته با شناخت عمیق و توحیدی دین توانستند ظرف وجود خودشان را آنچنان گسترده کنند که تاریخ و جامعه جهانی را به حیرت وادارند.

خوب دقت کنید، انسان در چهار حوزه اندیشه، اخلاق، معنویت و جهاد و مبارزات اجتماعی رشد می کند و دین نیز آمیزه ای از همین چند حوزه است که باید به صورت عملی وارد آن شد و ابعاد وجودی خود را در ساحت آن ساخت و به کمال رساند.

بنابراین در چند عرصه لازم است فعالیت و برنامه ریزی کنید:

1- شناخت و بصیرت: به تمامی شاخه های معارف بیدار کننده ای که عمدتا قرآن کریم در عرصه بیان حق و باطل و معصومین(ع) در عرصه ولایت و مبارزات تاریخی خود با باطل و ترویج حق عهده دار تبیین آن هستند.

بنابراین شناخت و آگاهی سیاسی و اجتماعی و دینی خودتان را هر چه می توانید گسترش دهید واز منابع توحیدی و ولایی دین نیز استفاده کامل ببرید.

2- معنویت: یعنی1- ایمان یقینی به خداوند و یگانگی او 2- یگانه پرستی شامل انجام وظایف دینی در حد واجبات و ترک محرمات. 3-عبادت عاشقانه خداوند در حد مستحبات و ترک مکروهات و 4- ارتباط عاشقانه با ولایت و ائمه هدی و تبعیت از ایشان. این حوزه همان عرفان و معنویت اسلام است که متضمن رشد نهایی انسان است.
3- موضع گیری در مقابل باطل و ولایت شیطان و مشارکت در مبارزه و جهاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی با هجوم های فراگیر دشمنان دین و نظام ولایی اسلام و دفاع از حق و حقیقت، تحت ولایت اولیای الهی و در عصر غیبت تحت امر ولایت فقیه  و رهبر عادل زمان.

4- خودسازی اخلاقی و اصلاح شخصیت در عرصه های فردی و روابط اخلاقی اجتماعی.

این چهار حوزه هر یک نقش بارز و مهمی در ساخت انسان مورد نظر اسلام دارد و باید در کنار هم برنامه ریزی شوند.

اگر شما در این نوع خودسازی موفق عمل کنید، آنگاه احساس خواهید کرد که هم دین را می شناسید و هم عمل می کنید و هم یک انسان مبارز و انقلابی خواهید بود و هم در ایمان خود به ثبوت می رسید و هم به عنوان یک مسلمان آگاه و موثر در جامعه خود ظهور خواهید کرد و همچنین به آرامش و نفس مطمئنه خواهید رسید و مورد رضایت خداوند و ائمه اطهار نیز می باشید.


 
<      1   2   3   4      >
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید