بازدید امروز : 366
بازدید دیروز : 141
اگر فردی مرتکب به گناه کبیره ای شده باشد و از این دست اعمال دست شسته و توبه و مداومت بر ترک گناه داشته باشد، چه کاری میبایست که انجام دهد تا آثار گناه و یا همان نتیجه گناه برای او کم اثر یا بی اثر شود؟
دوست عزیز در یک تقسیم بندی کلی می توان آثار گناهان را به چند دسته تقسیم نمود:
الف: آثار اخروی گناهان
اینگونه آثار که خداوند آنرا جزای گناهکاران قرار داده و عذاب اخروی برای گناهان وعده داده است ؛ قطعا با توبه حقیقی و پذیرش آن از سوی خداوند مورد بخشش قرار می گیرد .
شخصی به نام معاویة بن وهب گوید: شنیدم حضرت صادق علیه السلام میفرمود: چون بنده توبه نصوح کند خداوند او را دوست دارد، و در دنیا و آخرت بر او پرده پوشى کند، من عرضکردم: چگونه بر او پرده پوشى کند؟
فرمود: هر چه از گناهان که دو فرشته موکل بر او برایش نوشتهاند از یادشان ببرد و بجوارح (و اعضاى بدن) او وحى فرماید: که گناهان او را پنهان کنید، و به قطعههاى زمین (که در آنجاها گناه کرده) وحى فرماید: که پنهان دار آنچه گناهان که بر روى تو کرده است، پس دیدار کند خدا را هنگام ملاقات او و چیزى که بضرر او بر گناهانش گواهى دهد نیست. ( الکافی، ج2، ص: 431)
ب : آثار دنیوی گناهان
از دیگر آثار گناهان عذابهای الهی است که در همین دنیا دامنگیر گنهکاران می شود .
این عذابها می تواند در قالب عذابهای زمینی و آسمانی همچون بیماری ، زلزله ، قحطی و خشک سالی باشد کما اینکه امام صادق علیه السلام فرموده : چون چهار گناه شایع شوند چهار سختى پدید گردد، چون زناکارى آشکار گردد زمین لرزه پدید آید و چون زکات ندهند چهارپایان از میان بروند و چون قاضى بناحق حکم دهد باران از آسمان بند آید و چون تعهد امنیت کافرانیکه که در پناه اسلامند شکسته شود مشرکان بر مسلمانان پیروز شوند.( خصال-ترجمه کمرهاى -ج1-ص : 224)
این دسته از آثار گناه نیز تا قبل از پایان فرصت توبه و بازگشت به سوی خداوند متعال , با توبه ای حقیقی از بین می رود ؛ کما اینکه در داستان قوم حضرت یونس (علی نبینا و آله و علیه السلام ) با وجود پدیدار شدن علائم حتمی عذاب , مردم آن دیار قبل از واقع شدن عذاب الهی فرصت را غنیمت شمرده و دست به توبه زدند و با توبه حقیقی ، خود را از عذاب حتمی الهی نجات دادند . (گناه شناسی/ استاد محسن قرائتی)
ج : آثار وضعی گناهان
جبران شدن عوارض وضعی و تکوینی گناهان، به میزان و شدت و ضعف مبتلا بودن به آن گناه بستگی دارد. ولی در هر صورت هر گناهی ، راه درمان و حل دارد. اگر کسی با جدیت و به تدریج از آن گناه رهایی پیدا کند مطمئنا عوارض آن نیز به تدریج از بین خواهد رفت. لذا در گام اول بهترین راه جبران آثار وضعی گناهان ترک آن گناه می باشد و به قول معروف ضرر را هر جا جلویش را بگیری نفع است .
به عنوان نمونه کسی که دچار گناه استمناء یا همان خودارضائی باشد اگر خدای ناکرده به این عمل ادامه دهد تأثیرات و عوارض روحی و جسمی آن پایدار خواهد شد ، اما اگر آن را ترک کند تأثیرات و عوارض آن ناپایدار خواهد بود . یعنی بدن انسان دوباره خودش را بازسازی می کند و به تدریج به وضعیت عادی بر می گردد و هم از نظر جسمانی و هم از لحاظ روحی و روانی فرد متعادل و بهنجاری خواهد شد و خداوند نیز در صورت توبه واقعی گناهان وی را خواهد بخشید.
بنابراین چنین فردی برای جلوگیری از عوارض پایدار و حفظ سلامت جسمانی و روانی خود باید تلاش کند دوباره به این عمل ناپسند که دون شأن یک انسان مؤمن است مرتکب نشود و خود را از چنگال آن برای همیشه نجات دهد ، ولی باید توجه داشته باشید که عوارضی که در طول زمان ایجاد شده به تدریج جبران خواهد شد و نباید توقع داشته باشید که فورا جبران شود. (1)
البته باید به این مساله نیز توجه داشت که برطرف نمودن آثار وضعی برخی گناهان امکان ندارد؛ مانند فردی که سالها شرب خمر نموده و هم اکنون دچار اختلال اعصاب و تصلّب شرائین و ناراحتی های کبدی شده در اینصورت اگر چه این فرد با توبه حقیقی خود و پذیرش آن از سوی خداوند عذاب اخروی را از خود دفع نموده و از سویی نیز با ترک شراب خواری موجب شده تا آثار تخریبی آن ادامه پیدا نکند؛ اما آثار برجای مانده از آن بطور طبیعی دامنگیر فرد شده است و دیگر قابل بازگشت نمی باشد (گناه شناسی/ استاد محسن قرائتی)
در مورد تاریکی و ظلمت حاصل از گناه در قلب انسان هم گفتنی است: قرآن کریم می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات, نیکی ها بدی ها را زایل می سازد. برای رفع تاریکی های حاصل از گناه از راهکار تقویت معنویت و عبادت استفاده کنید. تلاوت قرآن و نماز و دعا و زیارت و استغفار و مانند آن در این زمینه موثر است.
--------------
پی نوشت :
1- برای اطلاعات بیشتر به کتاب های زیر مراجعه فرمایید:
الف. مشاوره جنسی و زناشویی، نوشته علی اسلامی نسب، از انتشارات نسل نواندیش؛
ب. درمان های جنسی، نوشته علی اسلامی نسب، از انتشارات نسل نواندیش.
برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به این آدرس سایت:
http://www.porseman.org/archview.aspx?grp=7
ج . گناه شناسی/ استاد محسن قرائتی
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید