بازدید امروز : 346
بازدید دیروز : 141
در ماه مبارک رمضان روایت است که شیاطین غل و زنجیر می شوند پس چگونه دیده می شود که افرادی به راحتی گناه انجام می دهند؟
خداوند متعال به لطف و رحمت و عنایت ویژه ای که به بندگانش و به ویژه مؤمنان دارند، زمان ها و مکان ها و اسبابی برای آنها قرار داده است تا با ارتباط با آنها بتوانند از آنها استمداد جسته، در جهت حفظ و تقویت ایمان خود و قرب به پروردگار و نیز جبران خطاها و گناهان گذشته و پاک کردن آنها و آمادگی پیدا کردن برای دریافت فیض الهی، تلاش و کوشش کنند. بهترین فرصت برای نیل به این اهداف والا، ماه مبارک رمضان است که ماه مهمانی پروردگار و نزول رحمت بی کران او است.
در این ماه عزیز خداوند قدرت شیطان را محدود کرده و زمینه و فضای ایجاد وسوسه و اغوای او را تنگ و محدود نموده است و روح و روان و درون انسان ها را برای عبادت حق و بندگی خداوند و عمل به دستورات او آماده و مهیا ساخته، ولی معنای این سخن، از بین رفتن قدرت اختیار و انتخاب و تعطیل شدن میدان فعالیت شیطان و بسته شدن در تکالیف و امتحان و آزمایش الهی نمی باشد؛ چون
اولاً: هدف خداوند از آفرینش انسان رساندن او به کمال است؛
ثانیاً: تبلور کمال انسان در معرفت خداوند است و معرفت در گرو عبادت خدا است؛ زیرا با معرفت و عبادت کمال انسان تحقق می یابد؛
ثالثاً: تنها عبادت آگاهانه و از روی اختیار، انسان را به کمال می رساند؛
رابعاً: خداوند انسان را موجودی مختار آفریده و انتخاب سعادت و شقاوت را در اختیار او قرار داده است «إِنّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمّا شاکِرًا وَ إِمّا کَفُورًا؛ ما راه را به انسان نشان دادیم، حال یا سپاسگذار است و یا ناسپاس». (انسان(76)، آیه 3.)
خامساً: امتحان یکی از اهداف واسطه ای خلقت انسان است؛ زیرا امتحان تبلور اختیار انسان است و جای تعجب ندارد که در آیات فراوانی از قرآن کریم این مسأله مطرح شده است: «إِنّا خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلیهِ؛ ما انسان را از نطفه ای آمیخته آفریدیم تا او را بیازماییم»
سادساً: برقراری یک امتحان عادلانه تنها با وجود شرایط و امکانات، برای گزینش هر یک از دو طرف خیر و شر امکان پذیر است.
بنابراین هر چند مسأله آزادی انتخاب گناه یا اطاعت در همه زمان ها حتی در ماه رمضان مطرح است و دست انسان در انتخاب باز است ولی در ماه رمضان زمینه اطاعت و بستر بندگی و عمل به دستورات الهی فراهم تر و بستر وسوسه و شیطنت و فریب شیطان کمتر و تنگ تر است و در غل و زنجیر بودن دست و پای شیطان در خطبه شعبانیه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله) به همین معنا اشاره دارد. به همین دلیل در ادامه این خطبه پیامبر(صلی الله علیه و اله) می فرماید: کاری نکنید که شیطان از زنجیر آزاد شود و یا درب بهشت به روی شما بسته و درب جهنم به رویتان باز شود. (رجوع کنید به معارف قرآن، انسان شناسی، استاد مصباح یزدی.)
برای رسیدن به پاسخ این پرسش کافی است که درروایت نقل شده دقت وتامل بیشتری بعمل آید زیرا در خود روایت به این سوال ومشابه آن پاسخ داده شده است.
در این روایت آمده که درهای بهشت باز است ولی داخل شدن آن شرائطی دارد نفرموده که همه را در اینماه وارد بهشت می کنند.
قسمتی از روایت پیامبر(صلی الله علیه و اله) این چنین است «ایها الناس ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحة, فاسئلوا ربکم ان لا یغلقها عنکم, وابواب النیران مغلقه فاسئلوا ربکم ان لا یفتحها علیکم, والشیاطین مغلوله فاسئلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم» ای مردم درهای بهشت در این ماه باز است از خدا بخواهید که آنرا بر شما نبندد و درهای جهنم بسته است از خدا بخواهید که برشما باز نشود (باز نکند) و شیطانها در غل و زنجیرند از خدا مسئلت کنید که بر شما مسلط نکند.
ماه مبارک رمضان ماه رحمت وبرکت ومغفرت است و درهای بهشت باز است ولی برای کسانی که با اعمال خود مشمول این رحمت شوند و شرائط داخل شدن در بهشت را برای خود فراهم کنند. در این ماه زمینه بهشتی شدن فراهم تر است، ولی اگر کسی غافل بود بدیهی است که در بهشت را بروی خود بسته است؛ ودر جهنم بسته است مگر اینکه با اعمال بد آنرا بروی خود باز کنیم؛ بنابر این چک سفید امضا به همه داده نشده که در هر شرائطی وارد بهشت می شوید؛ به مومن داده نشده چه رسد به کافر.
در خود روایت این شرائط و قیود روشن شده؛ اینکه می فرماید: از خدا بخواهید در بهشت را بروی شما نبندد ودر جهنم را نگشاید و شیطان را بر شما مسلط نکند یعنی زمینه رحمت وجود دارد ولی برای کسانی که این فرصت را غنیمت بشمارند و از برکات آن بهره مند شوند والا همانطور که در روایت آمده اگر کسی خود را در معرض این رحمت قرار ندهد شقی و بد بخت است.
بنابر این خداوند عنایت ویژه ای در این ماه به بندگان خود کرده و فرصت استثنائی ایجاد کرده که مردم خود را بیابند و بازسازی کنند و از رحمت خاص بهره مند شوند. حالا اگر کسی در خواب غفلت بود، خسران بزرگی کرده که از این فرصت استفاده نکرده است و به تعبیر روایت شقی و بیچاره است. در نتیجه می شود در این ماه هم کسی خود را جهنمی کند؛ همه چیز در گرو تصمیم وعمل ما می باشد و بدون زحمت به کسی چیزی نمی دهند.
دلیل فلسفی آن هم اقتضایی بودن تمامی عوامل در عالم خلقی است. تمام روایاتی از این دست که اثری را برای عملیی بیان می کند, به صورت اقتضا است نه علیت حتمی. در ماه مبارک رمضان اقتضای کمال و تقویت معنویت و بسته شدن شیطان هست, اما این به معنای این نیست که اقتضای گناه نیست, منتهی چیزی که مسلم است این است که اقتضای خیر و ثواب بیشتر از اقتضای بدی و گناه است.
پیروز باشید.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید