سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2744977

  بازدید امروز : 184

  بازدید دیروز : 87

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
خدایا ! از تو دانش سودمند و روزی فراخ می خواهم . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در دعایش ـ]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: پنج شنبه 90/2/22::: ساعت 9:18 صبح

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به ابعاد انحرافی یک جریان ‌نزدیک به دولت، 13 مورد از نشانه‌ها و شاخصه‌های‌ این انحراف را تشریح و تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمیدرضا مقدم‌فر مدیرعامل خبرگزاری فارس که به‌عنوان داور در ‌نشست‌ ‌طلاب ‌حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی شرکت کرده بود، ‌پس از ارائه گزارش پژوهشی سه نفر از طلاب در موضوعات «تحولات منطقه و دیپلماسی ایران»، «بررسی یک شبهه درباره نظریه ولایت فقیه» و «مسئله وحدت مسلمین در دنیای امروز»، ارزیابی خود پیرامون هریک از مطالب ارائه‏شده را بیان کرد‌ و سپس به سؤالات طلاب و فضلای حوزه علمیه درخصوص مسائل سیاسی روز پاسخ داد.

بیشتر سؤالات طلاب را موضوعاتی پیرامون ماهیت جریان انحرافی نزدیک به دولت تشکیل می‌داد که مقدم‌فر در پاسخ به این سؤالات و تشریح ماهیت جریان انحرافی، ویژگی‌ها و شاخص‌های آن‌را برشمرد.

وی ‌‌اولین نشانه این جریان انحرافی را استفاده ابزاری از عنصر مهدویت دانست و اظهار داشت: سطحی و سخیف کردن اعتقادات به امام زمان و فلسفه انتظار یکی از این نشانه‌ها است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس از تأکید افراطی بر باستان‌گرایی، ایرانیت، مکتب ایرانی، جشن نوروز و ملی‌گرایی به‌عنوان ‌نشانه‌ دیگر انحراف در این جریان یاد کرد و افزود: این جریان در بعد اعتقادی معنی و مفهومی از «ولایت» را مطرح می‌کند که از بطن آن اعتقاد به «ولایت فقیه» و «ولایت‌پذیری» و لزوم تبعیت از ولی فقیه استنتاج نمی‌شود.

"بی‌اعتنایی به مرجعیت دینی، اعتقاد به از بین رفتن مرجعیت اجتماعی روحانیت و طرح اعتقاد اسلام بدون روحانیت، یکی دیگر از نشانه‌های این جریان انحرافی است که ریشه چنین اعتقاداتی را در نوع رفتار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعضای این جریان به وضوح می‌توان مشاهده کرد ".

مقدم‌فر ‌‌انسان‏محوری یا به تعبیر دیگر اومانیسم اسلامی در مقابل اسلام‌محوری و خدا‌محوری را یکی دیگر از مشخصات بارز ‌انحراف فکری این جریان ذکر کرد و آن‌ را ‌ریشه انحراف بسیاری از جریانات مشابه در گذشته دانست.‌

وی طرح و تبلیغ مفهوم صلح جهانی با معنایی متضاد از فرهنگ قرآنی را یکی دیگر از علائم انحراف فکری این جریان دانست و گفت: این دیدگاه مقابل فرهنگ قرآنی که در آیه "اشداء علی الکفّار رحماء بینهم " بیان شده، قرار دارد.

"عدالت‌محوری با رویکرد مساوات " یا به عبارت دیگر "عدالت توزیعی " و نیز "رویکرد مثبت به مدرنیته در عین تظاهر به سنت‌گرایی " از دیگر مواردی بود که مدیرعامل خبرگزاری فارس از آن به‌عنوان ‌‌نشانه‌های این جریان انحرافی نام برد.

مقدم‌فر از دیگر نشانه‌های این جریان انحرافی را ‌عرفان‎گرایی کاذب و معنا‌گرایی خرافه‌آمیز برشمرد و اظهار داشت: آنچه درباره ارتباط برخی از این افراد با اجنه ‌گفته می‌شود، حقیقت دارد اما نباید جریان انحرافی را در این مسئله خلاصه کرد، چراکه مشکل اصلی این جریان جن‌گیری نیست و انحراف آنها بسیار عمیق‌تر است.

‌مدیرعامل خبرگزاری فارس‌ یکی دیگر از علائم انحراف این جریان را زیر سؤال بردن مدیریت الهی انبیا‌ ذکر کرد ‌و از التقاط فکری جریان منحرف به عنوان التقاطی که تاکنون در کشور بی‌بدیل بوده و تجربه نشده است، یاد کرد.

مقدم‌فر قدرت‌طلبی و میل به تصاحب کانون‌های قدرت را از‌ ویژگی‌های دیگر این جریان منحرف برشمرد و در پایان تأکید کرد: ماهیت جریان انحرافی تا امروز ‌در این 13 مورد خلاصه می‌شود و این موارد برآورد یا تحلیل نیست، بلکه به‌طور مصداقی وجود دارد، البته موارد متعددی در خصوص اهداف و تاکتیک‌های این جریان وجود دارد که در فرصت‌‌های بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

شاخص‌های اشاره شده:
1- قدرت‌طلبی
2- مطلق‌انگاری خود و خودمحوری
3- التقاط فکری
4- استفاده ابزاری از موضوع مهدویت
5- تأکید افراطی بر باستان‌گرایی و ایرانیت
6- عدم اعتقاد به ضرورت حاکمیت ولایت فقیه در زمان نزدیک به ظهور
7- قائل بودن به اسلام بدون روحانیت
8- انسان‌محوری بر مبنای التقاط تفکر اسلامی و اومانیسم
9- صلح جهانی با معنایی متضاد از فرهنگ قرآنی
10- عدالت‌محوری با رویکرد مساوات (عدالت توزیعی)
11- عرفان‌گرایی کاذب، معناگرایی خرافه‌آمیز
12- زیر سؤال بردن مدیریت الهی انبیا
13- تظاهر به سنت‌گرایی در عین اعتقاد به مدرنیته


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید