بازدید امروز : 173
بازدید دیروز : 87
سلام،جطور میشه نیت خالص رو از غیر اون در خودمون تشخیص بدیم؟
در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
الف- برخی از نشانه های اخلاص عبارتند از :
1. حضرت رسول خدا(ص) فرمود: هر بنده ای که چهل روز خلوص نیت وعمل بدرگاه خداوند برود،چشمه های حکمت (وعقل وفهم ومعرفت واحکام دین ) از قلب او بزبانش جاری شود.
2.عدم انتظار ستایش: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله : لکل حق حقیقة و ما بلغ عبد حقیقة الاخلاص حتى لایحبّ ان یحم على شى ء من عمل للّه (858) براى هر چیزى حقیتى است . انسان مؤمن به حقیقت اخلاص نمى رسد، جز آن که دوست ندارد در برابر کارى که براى خدا انجام مى دهد مورد ستایش دیگران قرار مى گیرد.
مستدرک ج 1 ص 101
3. برابرى ستایش و نکوهش: قال الصادق علیه السلام : لا یصیر العبد عبدا خالصا للّه عزوجل حتّى یصیر المدح و الذمّ عنده سواء(859) آدمى بنده خالص خدا نخواهد بود جز آن که به مقامى رسد که ستایش و نکوهش مردم پیش او مساوى باشد.
بحار ج 70 ص 294
4. اجتناب از حرام: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله : من قال لا اله الاّ اللّه مخلصا دخل الجنة و اخلاصه بها ان یحجزه لا اله الاّ اللّه عمّا حرم اللّه (860) کسى که ذکر (لا اله الاّ اللّه ) را با اخلاص به زبان آورد، داخل بهشت خواهد شد و البته نشانه اخلاص این است که ذکر (لا اله الا اللّه ) وى را از ارتکاب معاصى باز دارد.
وسائل ج 15 ص 256
5. پرهیز از خودبینى: قال الصادق علیه السلام : و ادنى حدّ الاخلاص بذل العبد طاقته ثم لا یجعل لعمله عنداللّه قدرا فیوجب به على ربّه مکافاة بعمله لعلمه انّه لو طالبه بوفاء حق العبودیّة لعجز امام صادق علیه السلام فرمود: کم ترین نشانه اخلاص آن است که آدمى در اطاعت و عبادت کوشا باشد و براى عمل خود اهمیتى قایل نباشد و خود را در برابر خدا طلب کار نداند، زیرا بنده مى داند که اگر خدا از بندگان خود عبادت واقعى را خواستار بشود همگان عاجز خواهند بود.
مستدرک ج 1 ص 99
6. پرهیز از مردم آزارى: قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله : و اما علامة المخلص فاربعة یسلم قلبه و یسلم جوارحه و بذل خیره وکفّ شرّه نشانه هاى اخلاص چهار چیز است داشتن قلب سلیم و اعضا و جوارح سالم و توسعه در خیر و نیکى و پرهیز از بدى ها.
بحار ج 1 ص 121
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید