بازدید امروز : 485
بازدید دیروز : 62
در مورد اثرات مال حرام و حلال توضیح دهید؟ مال حرام چه اثراتی دارد؟
خوب است به خاطر اهمیت بالا ی تاثیر مال حلال و حرام در زندگی ، تاکید امیرالمؤمنین را در این باره بدانید : بعضی از روزها حضرت وارد بازار می شدند و فریاد می زدند: «یا معشر التجار الفقه ثم التجاره ; ای پیشه وران و بازرگانان ابتدا احکام حلال و حرام را بیاموزید و سپس مشغول تجارت شوید تا نادانسته مرتکب درآمدهای نامشروع و حرام نشوید»
در حدیث معراج آمده است که خدای متعال به رسولش فرمود: ای احمد! عبادت ده قسمت است که نه قسمت آن طلب روزی حلال می باشد، پس اگر خوراک و نوشیدنی ات پاک و حلال باشد در پناه و حمایت من هستی. فی حدیث المعراج: یا احمد! ان العباده عشره اجزاء تسعه منها طلب الحلال فإن اطیب مطعمک و مشربک فأنت فی حفظی و کنفی/ میزان الحکمه، ری شهری، عنوان «عباده» ذیل انواع العباده (باب 2494 شاید سرّش این باشد که کسب حلال زحمت دارد. همان طور که امام صادق (علیه السلام) فرمود: شمشیر زدن آسان تر از به دست آوردن مال حلال است. همان، عنوان حلال، ذیل «صعوبه طلب الحلال» (باب937) همچنین روایت است که:«ترک لقمة حرام أحب إلى اللّه من صلاة ألفی رکعة تطوعا. «تنبیه الخواطر ص 360» ترک لقمه حرام نزد خدا بهتر است از دو هزار رکعت نماز سنتى و رد یکدانه حرام از خود برابر هفتاد حج است.
خوردن مال حرام ،تاثیرات زیادی بر روی انسان دارد ؛ مثلا یکى از موانع اجابت دعا، لقمه حرام است که تا چهل روز دعاء مستجاب نمى شود
و با توجه به فرمایش امام حسین علیه السلام در عاشورا خطاب به زینب کبری سلام الله علیها که سرّ کر و کور شدن و اصحاب دشمن ، با وجود اینکه مسلمان بودند و اهل نماز و خود حضرت را می شناختند تاثیر لقمه حرام در شکم هایشان است دیگرنیازی به توضیح بیشتر ندارد.
لقمه حرام علاوه بر این که بر شخصیت خود فرد اثر سوء می گذارد و باعث تاریکی و قساوت قلب می شود، بر فرزندان و نسل آدمی نیز همین تأثیر را منتقل می نماید.. مال حرام در روحیات فرزند به دلیل نظام تأثیر و تأثری عالم و دنیای مادی تأثیرگزار است. زیرا لقمه حرام نطفه را فاسد و همچنین شیر مادر را تباه می نماید. به این دلیل دستور داده شده که از آن اجتناب شود - البته تأثیر لقمه حرام در فرزندان به نحو «اقتضا» است و نه «علیت». این بدین معنا است که حرام، تنها باعث ایجاد زمینه انحراف و گمراهی در فرزند می شود و علت اصلی و قطعی آن نیست- .
براى لقمه حرام در روایات آثارى بیان گشته است که به برخى اشاره مىنماییم: عدم استجابت دعاها، عدم قبولى نماز، پذیرفته نشدن اعمال صالح، عدم استشمام بوى بهشت، تضعیف ایمان، اخراج از صیانت الهى، کاهش رزق حلال، خروج از ولایت پیامبر و اهل بیت او، حسرت در روز قیامت، لعن ملائکه، کوردلى.
لقمه حرام معنای گسترده ای دارد و منظور از آن خصوص غذا نیست بلکه منظور هر نوع استفاده از چیزی است که از راه موازین شرعی و احکام الهی به دست نیامده باشد، چه از راه دزدی باشد یا رشوه یا کلاهبرداری یا کم کاری یا خمس و زکات ندادن یا بدون اجازه صاحبش دست بردن و تصرف کردن.
نکته مهم این است که آثار وضعی لقمه حرام و مال و غذای مشکوک مربوط به صورت علم و آگاهی است و اگر در صورت عدم آگاهی هم اثر وضعی باقی باشد، کم رنگ و کم اثر است و با اعمال نیک و نیت خوب و عبادات از بین می رود - پس در عین حساس بودن و مراقب بودن باید از وسواس و بدبینی و جستجو در این مورد پرهیز کرد و تا زمانی که علم به حرام بودن نداریم از بدبینی و ترتیب اثر دادن پرهیز کنیم.
بنابراین لقمه حلال جزء علت است نه تمام علت لذا گاهی از انسان های پاک مانند پیامبران و امامان، فرزندان ناشایست به دنیا می آیند مانند پسر نوح و جعفر کذاب پسر امام حسن عسکری(ع) و گاهی از افراد ناشایست فرزندان پاکی به دنیا می آیند.
اگر چه مال حرام به صورت اجمالی در سرنوشت انسان مؤثر است اما این تأثیر فی الجمله، باعث رقم خوردن سرنوشتی حتمی و غیر قابل تغییر برای انسان نمی گردد. آنچه موجب قساوت قلب و سیاه دلی می شود عمدتا خوردن اموال دیگران با علم و عمد و از سر ظلم و خیانت و فزون طلبی است اما اگر کسی در خانواده ای رشد کند که از ظلم آنها متنفر باشد و در حد لزوم و با پروای الهی از روزی دسترس پذیر استفاده کند، آن آثار سوء دامن گیر او نمی شود. مانند حضور آسیه در دربار فرعون و رشد حضرت موسی(ع) در دربار فرعون.
با توجه به نکاتی که در مورد مال حرام در سوال دیگری که مطرح کردید ، بیان شد ؛ اهمیت کسب حلال و همچنین تاثیر آن روشن می شود چنانکه رسول خدا فرمودند عبادت هفتاد جزء دارد که افضل آن طلب حلال است. - الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ الکافی 5 78 باب الحث على الطلب و التعرض للرزق
چرا که حلال رزق خداست و چیزی که از خداست نور است لذا انسان را نورانی می کند و این نور زمینه توفیقات دیگر را فراهم می کند.
خوب است در این زمینه به چند روایت توجه کنید:
الکافی 4 12 باب کفایة العیال و التوسع علیهم ...
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع إِذَا أَصْبَحَ خَرَجَ غَادِیاً فِی طَلَبِ الرِّزْقِ فَقِیلَ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَیْنَ تَذْهَبُ فَقَالَ أَتَصَدَّقُ لِعِیَالِی قِیلَ لَهُ أَ تَتَصَدَّقُ قَالَ مَنْ طَلَبَ الْحَلَالَ فَهُوَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ صَدَقَةٌ عَلَیْهِ
شخصی از امام سجاد که صبح گاه از منزل خارج شدند پرسید کجا می روید ؟ حضرت فرمودند برای خانواده صدقه می دهم .آن شخص پرسید صدقه ؟ حضرت فرمودند بله کسی که به دنبال حلال رود از طرف خدا صدقه برایش داده می شود.
الکافی 5 80 باب الإجمال فی الطلب ..... ص : 80
1- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ أَلَا إِنَّ الرُّوحَ الْأَمِینَ نَفَثَ فِی رُوعِی أَنَّهُ لَا تَمُوتُ نَفْسٌ حَتَّى تَسْتَکْمِلَ رِزْقَهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَجْمِلُوا فِی الطَّلَبِ وَ لَا یَحْمِلَنَّکُمُ اسْتِبْطَاءُ شَیْءٍ مِنَ الرِّزْقِ أَنْ تَطْلُبُوهُ بِشَیْءٍ مِنْ مَعْصِیَةِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى قَسَمَ الْأَرْزَاقَ بَیْنَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ یَقْسِمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَبَرَ أَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَکَ حِجَابَ السِّتْرِ وَ عَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
رسول خدا در حجة الوداع فرمودند جبرییل خبر دادند که که هیچ انسانی نمی میرد مگر اینکه تمام رزقی که برایش مقدر بود به او داده می شود پس خدا را در نظر داشته باشید و با تقوا و زیبا در طلب رزق باشید. و کندی و کمی رزق شما را وادار نکند از طریق معصیت آن را بدست آورید چرا که خداوند تبارک و تعالی روزی حلال را بین شما تقسیم کرده اما حرام را تقسیم نکرده پس هر کس بر این تقسیم خدا صبر کند خدا از آن حلال به او می رساند ولی اگر پرده دری کرد وطمع ورزید و از غیر حلال به دست آورد سهم حلالش را به او نمی دهد و حتی از آن سهم نداده در قیامت حساب می کشد.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید