سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2719013

  بازدید امروز : 109

  بازدید دیروز : 368

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
آنکه مغلوب غفلت شود، دلش می میرد . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: دوشنبه 88/12/24::: ساعت 1:46 عصر

من چیکار کنم که هر وقت می آم سوال بپرسم همش تو سایت های غیر اخلاقی می روم؟ این دفعه چهارمه دارم گناه می کنم؟

قبل از ورود به جواب به سوال شما پرسشگر عزیز خاطر نشان می شویم که معلوم است، اراده ی شما به قدری نیرو داشته است، که سوال خود را با ما مطرح کنید و هنوز غرق در مسائل جنسی و شهوت نشده اید. دیگر این که معلوم می شود، این که بیان کردید، هر وقت وارد اینترنت می شوم به سایتهای غیر اخلاقی سر می زنم این کلیت ندارد، زیرا در حال حاضر با سایت ما در ارتباط بوده اید.

می دانید مشکل اساسی شما چیست؟ مشکل اساسی شما غفلت است. غفلت از خودشناسی توحیدی است, اینکه انسان موجودی خدایی است و باید خدایی زندگی کند وخدایی شود و ریشه همه خوبی ها در زندگی دنیا و آخرت انسان در همین زیست خدایی است و گناه یعنی زندگی و زیست شیطانی و دور شدن از خدا و شیطان گونه شدن انسان. اگر کسی به این حقیقت باور یقینی داشته باشد, هرگز به راه خطا نمی رود و سالک کوی خداوند خواهد شد! تمام فکر و ذکر انبیای الهی و اولیای خدا خدایی شدن و تمرکز روی خدا بود, به قرآن کریم بنگرید, در کمتر ایه ای می یابید که خدا در آن نباشد و از خدا سخن نگوید, در آستانه دین تمام سخن ها از خدا است واین الگوی زندگی توحید انسان است. شما هم بکوشید روی خداوند متمرکز شوید, حتما وضعتان دگرگون شده و احساس سعادت و راحتی می کنید.

پرسشگر گرامی پیرامون اینترنت، شهوت و قوای جنسی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم و در آخر راهکارهای را نیز ارائه می دهیم.
1. بدون هیچ تردید، رسانه های گروهی همانند دیگر اختراعهای بشری برای بهره برداری مطلوب انسان ساخته شده است. در این میان، نیازهای گوناگون و روزافزون انسان، وی را بر آن داشته است تا روز به روز بر کمیت و کیفیت رسانه ها بی افزاید. رسانه های گروهی همانند: کتاب، مجله، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت، می تواند دو کاربرد داشته باشد؛ ممکن است تیغی در دست جراحی متعهد و دلسوز یا قمه ای دردست انسانی جانی باشد.
یکى از پى‌آمدها و آثار منفى اینترنت، اشاعه فحشا، بى‌بندوبارى اخلاقى و تحریکات جنسى است. مارک لاسر معتقد است در حال حاضر، اینترنت به دلیل داشتن سه ویژگى، به یکى از مهم‌ترین منابع اشاعه هرزه‌نگارى تبدیل شده است. این سه ویژگى عبارتند از: 1. قابلیت دست ‌رسى آسان به آن. 2. توانایى داشتن همگان در پرداخت بهاى آن. 3. ناشناس ماندن کاربران.
در اینترنت چه ویژگی نهفته است که فرد خود را از قید روحی و روانی و اخلاقی آزاد و رها می بیند و به سایت های غیر اخلاقی وارد می شود؟
به نظر می رسد «گمنامی و دیده نشدن» جزء عاملان اصلی ورود افراد به این گونه سایتها می باشد. در بسیارى از محیط‌ها و مکانهای اینترنتى، اشخاص دیگر کاربران را نمی تواند ببیند و این امر فرد را تحریک و به او جرئت می بخشد تا فرد کارهای را که در اجتماع و در مقابل دیگران انجام نمی داد را مرتکب شود.
از طرف دیگر شیطان نیز در تمام حالات در درون آدمی وسوسه می افکند، اما در مواردی که آدمی احساس می کند کسی از احوال او آگاهی نداشته باشد و تحت نظر نیست، بیشتر این دشمن قسم خورده به نتیجه ی دل خواهش خواهد رسید. از این رو ماهیت اینترنت می تواند فضایی را ایجاد کند که شهوت فرد را تحریک و او را با خود همراه می کند. به عبارت دیگر ماهیت اینترنت می تواند فساد انگیز باشد.
2. دیدن عکس ها و برنامه های که در شأن انسان و انسانیت نیست، به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار می دهد. تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمار گونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد. سر زدن به این سایتها باعث انحراف فکرى و ایجاد تخیلات جنسى و مشغله‏هاى ذهنى مى‏شود و در طول شبانه‏روز ذهن تأثیرپذیر انسان، صحنه‏هاى مشاهده شده را مرور مى‏کند و این براى آرامش روانى انسان بسیار مضر است.
مشاهده مکرر و زیاد این برنامه ها باعث شکستن قبح و زشتى امورى است، که اسلام ، عقلاء و عرف جامعه آن را زشت و قبیح مى‏شمارند. مهم تر از آن این که گناهان، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار این پیوند را قطع و ایمان او را از بین می برد و بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کنند.
تحقیقات محققان نشان می‌دهد که دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل و مشاهده رفتارهای ضداخلاقی، اعمال غیراخلاقی را در پی دارد، به همین دلیل «رابرت مریوخ» مالک شبکه ماهواره ای تی، وی استار آمریکا در مصاحبه ای در هندوستان گفت: «من هرگز به بچه هایم اجازه تماشای این نمی دهم ».[1]
3. «پل ژاگو» یکی از صاحب نظران در زمینه ی «اراده» می نویسد:
وقتی بخواهیم با عادات زشتی ستیزه کنیم، ابتدا باید نتایج نامطلوب آن را در نظر مجسم سازیم و بعد منافعی را که در نتیجه ی آن عاید می شود، در روح خود تصویر کنیم و سپس مواقع مختلفی را که قربانی آن عادت شده ایم به خاطر آوریم. در نتیجه ی این عمل، هر بار که چنین نمایشی در روح خود می دهیم بر آن تحریک یا وسوسه چیرگی یافته و لذت ترک آن را در خود احساس می کنیم. اگر تلقین به نفس را بلافاصله قبل از خواب اجرا کنیم، موثرتر از مواقع دیگر خواهد بود. برای آخرین بار تکرار می کنیم که کوچکترین کوشش برای تلقین به نفس، اثر با دوامی در روح ما خواهد گذاشت و درعرصه ی روح ما هیچ چیز بلا اثر نخواهد ماند و کوشش امروز، فتح و پیروزی فردا را در پی خواهد داشت.[2]
بر این اساس لازم است، به نتایج و اثراتی که این نوع سایت ها در روح و جان شما گذاشته است فکر کنید؟ آیا دردی را دوا کرده است؟ و یا دردی بر دردهای شما افزوده است؟! هیچ می دانید اثرات خود ارضائی از دید دانشمندان چیست؟
«کانت» معتقد است که: « هیچ چیز به اندازه ی کام گرفتن از خود ، ذهن و جسم را ضعیف نمی کند و این نوع شهوت رانی به کلی با طبیعت آدمی مغایر است. می گوید این کار باعث؛ پیری زود رس، ضعف جسم و عقل را واقعاً ضیف خواهد نمود و غیره[3].
متفکر دیگری به نام «سیلوانوس استال» می گوید:
این کار آشفتگی و شوریدگی حال را سبب می شود و اگر تکرار گردد، نتایجی محنت انگیز در پی دارد. خود ارضائی، هوش را نا توان و خلق و خو را پست و نیروی جسم را نابود و آن را باید نه تنها گناه به خدا، بلکه بی حرمتی به آنچه در عالم بشریت پاک و نیک است، به شمار آورد. این کار زشت اگر به درازا بکشد، برای بدبختی که بدان دست انداخته، همه راههای به دست آوردن خوشبختی را تباه و ویران می سازد.[4]
کنیزی یکی از محققانی است که سالیان دراز به تحقیق در باره ی مسائل جنسی نوجوانان و جوانان کار کرده است، می نویسد: مشکل است تصور شود که چیزی بهتر از این استمناء بتواند به طور مداوم به شخصیت فرد لطمه زند.[5]
به حقیقت همین مقدار در زشتی و نادرستی این کار بس که، اگر از خود فرد سوال شود در مورد این کار می پذیرد که این عمل نادرست است. به راستی چرا کسی که این کار را انجام می دهد بعد از این عمل، حس خوشایندی نسبت به خود ندارد، حتی بعد از گذشت مدتی؟!!
4. یکی ازعوامل موفقیت، در هر کاری برخورداری از توانِ «انتظار کشیدن» دانسته شده، افرادی که توان انتظار کشیدن را ندارند و نمی توانند صبر کنند کسانی هستند که هم لذتهای آنی و فوری را طلب می کنند و به آینده نمی اندیشند، و هم خواسته هایشان باید فوراً ارضا شود. در حالی که زند گی موفق نیازمند صبر و گذشت از لذتهای آنی، برای رسیدن به لذتهای آتی است.
توانِ انتظار کشیدن و قدرت بازداری از خواسته، همان چیزی است که در اسلام، تحت عنوان «تقوا» شناخته می شود؛ این یک قاعده فراگیر است و تمام جنبه های زندگی را در برمی گیرد، که یکی ازآنها «غریزه جنسی» است. آنچه در این بحث مهم است، روش های مؤثر در بالا بردن توانِ انتظار کشیدن و تحقق خویشتنداری جنسی است و برای رسیدن به خویشتنداری جنسی، و بالا بردن توانِ انتظار کشیدن، دو مهارت را باید به کار برد .
مهارت اول: کاهش تماس
مراد از کاهش تماس، به حداقل رساندن تماس های بی دلیل وغیر موجه با اشیاء یا افرادی است، که شما بیشتر توسط آنها دچار آسیب می شوید و زمینه های فساد جنسی را در شما تقویت می کنند. مثلاً برای مدتها شما با خود این تصمیم را بگیرید که با کامپیوتر یا اینترنت وصل نشوید، که این تصمیم، خویشتنداری را وهمچنین اراده را در شما تقویت خواهد کرد. «کاهش تماس» مربوط به خصوص خود عاملی است که غریزه جنسی شما را مستقیم و بیشتر تحریک و تقویت می کند. اما مهارت دوم « پرهیز از عوامل تحریک کننده غریزه جنسی» مربوط به هر عاملی است که غریزه جنسی شما را مستقیم یا غیرمستقیم تقویت می کند.
مهارت دوم : پرهیز از عوامل تحریک کننده غریزه جنسی:

5. با توجه به مطالب ذکر شده راهکارهای را جهت استفاده ی صحیح از اینترنت را بیان می کنیم:
1. برنامه ریزی برای کل ساعات شبانه روزی و تعیین هر کاری در زمان خاص و رعایت آن برنامه.
2. تعیین یک وقت محدود و در زمان خاص برای استفاده از اینترنت.
3. استفاده هدفمند و ضروری از اینترنت.
4. کامپیوتر را با توافق خانواده برای مدتی از اتاق خصوصی به محلی که سایر اعضای خانواده هستند، ببرید.
5. تعیین جریمه برای استفاده های ناصحیح و بی رویه و بدون هدف.
6. جایگزین کردن برنامه های متنوع درسی، ورزشی، تفریحی.
7. افزایش روابط اجتماعی و کسب مهارتهای ارتباطی.
8. اجتناب از تنهایی و بیکاری زیرا تنهایی و بیکاری زمینه وسوسه انگیزی برای استفاده ی نادرست از اینترنت و کشیده شدن به خود ارضائی را فراهم می کند
9. اهتمام بیشتر به امور معنوی از قبیل نماز سر وقت، دعا، تلاوت قرآن
10. معنا بخشی به زندگی، رعایت راهکار شماره ی 9 نقش بسیار زیادی در معنا بخشیدن به زندگی دارد.
11. هر روز حداقل بخشی از وقت خودتان را به کتابخوانی(مطالعه کتابهای مذهبی، رمان و ...) اختصاص دهید.
12. در مواقع بیکاری به سایتها و برنامه های غیر اخلاقی که دیده اید فکر نکنید و آن ها را به کلی فرا موش کنید تا به مرور زمان از ذهنتان پاک شود.
13. تعدادی سایت های علمی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی را شناسایی کنید و از آن سایتها استفاده کنید.
14. این سوال را از خود به صورت جدی بپرسید؛ نتیجه و ثمرات سایتهای غیر اخلاقی که دیده و خوانده ام چه بوده است؟ اگر جواب قانع کننده ای داشته اید به این کار ادامه دهید!

 

چند نکته مهم:
1. مهمترین عامل نجات انسان از گناه یاد خدا و تذکر توحیدی خداوند است. در قرآن کریم دارد که مومنین وقتی شیطان به ایشان نزدیک می شود, تذکروا یاد خدا می افتند و بیدار می شوند, و گناه را ترک می کنند. درداستان حضرت یوسف پیامبر -علیه السلام- ،زمانی که زلیخا به وسوسه شیطان برای کامجویی ازآن حضرت، تمام درهای خلوتگاه خود را بست، آن ولی خدا یاد خدا کرد و به پناهگاه خداوندی پناه برد و گفت «مَعاذَاللهِ»[6] یعنی( پناه می برم به خدا ) و با روش پناه بردن به خدا از خدا کمک خواست واز رفتار زشت دوری کرد. از این رو ما انسانها نیز در کارها باید به خدا پناه ببریم و از او کمک بخواهیم.
2.چون تصمیم ترک عادتی را دارید که با آن انس گرفته اید، لذا ساعتی را که با خود خلوت می کرده اید، ممکن است نفس در آن موقع شما را وسوسه کند و شما باز دنبال اینترنت بروید، تا دوباره دچار مشکلات شوید،اما با به کارگیری روش جایگزینی،زمانی که نفس شما را به عادت قبلی سوق می دهد، به جای اینکه به سراق اینترنت بروید،مثلا برنامه تلویزیون می بینید، یا کتابهای مفید مطالعه می کنید، ویا هرچیز مفیدی که جایگزین آن وقت شود انتخاب می کنید.
3. پیامبر اسلام – صل اله علیه و آله وسلم- به جوانان سفارش فرمودند: «ای گروه جوانان هریک از شما که توان ازدواج دارد،ازدواج کند،چراکه در مهار نگاه و غریزه جنسی موثرتر است، وهرکس توانایی آن را ندارد ،پس روزه بگیرد؛ زیرا روزه شکننده شهوات است».[7]
4. مهمترین عاملی که سبب می شود، جوانان عزیز ما عزت خود را حفظ کنند و نگاه خود را آلوده نکنند، این نکته است که خداوند در همه ی حالات آنان شاهد آنها است.
در پایان یاد آور می شویم گناه شیرینی آن می رود و تلخی ها و اثرات آن بر جان انسان باقی و جاری می ماند. اما عبادت و کارهای شایسته سختی آن می رود و شیرینی آن را انسان احساس می کند و از آن لذت می برد. خدا کند که ما طوری آماده باشیم تا هنگامی که امام زمان -علیه السلام- ظهور کردند، به شهوت نچسبیده باشیم، زیرا در این صورت حضرت را نخواهیم توانست یاری کنیم.

معرفی منابع جهت مطالعه ی بیشتر؛
1- هفت روش پیشگری از انحراف جنسی؛ نوشته هادی حسین خانی – انتشارات موسسه آموزشی پژهشی امام خمینی.
2- جوان،هیجان وخویشنداری؛ نوشته گروه نویسندگان حدیث زندگی- موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
3-اختلات رفتاری ؛نوشته ابوالقاسم بشیری ،چاپ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
مقاله( اعتیاد اینترنتی، علل وانگیزه ها) نوشته ساحل فرشباف،که با مراجعه به آدرس اینترنتی ذیل آن را مشاهده کنید؛
http://www.hccmr.com/news-567.aspx


[1] . روزنامه اطلاعات، 25/5/1373 .
[2] پل ژاگو، قرت اراده، ترجمه ی کاظم عمادی، ص80و81
[3] کانت، تعلیم تربیت، ترجمه ی دکتر شکوهی، ص78.
[4] آنچه که یک جوان باید بداند،ص41.
[5] روان شناسی نوجوانی، ص102.
[6] . یوسف/ 34.
[7] . مستدرک الوسائل، ج14،ص153.

 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید