سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2720450

  بازدید امروز : 181

  بازدید دیروز : 324

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
دل احمق در دهانش و دهان حکیم دردلش است . [امام عسکری علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: پنج شنبه 89/1/26::: ساعت 11:21 صبح

یک مشکلی داشتم. اکثر موارد احتلام من خواب رخ و در اثر خواب دیدن رخ می دهد. مشکل از آنجایی شروع می شود که اگر مثلا بخواهیم به مسافرت، خانه فامیل، یا جای دیگری که مجبور باشم شب را بیرون از خانه به سر ببرم، در صورت احتلام، رفتن به حمام برای غسل در نیمه شب، آن هم در خانه دیگران، بسیار مشکل است و اصلا آدم خجالت می کشد، جلو دیگران و در خانه آنها، آن هم نیمه شب چنین کاری بکند که حتی امکان دارد بیدار شوند و شرم از آدم سرازسیر می شود . بنابراین مسافرت رفتن هم برای من معضلی شده. نمی دانم با این موضوع چگونه برخورد کنم. می شه کاری کنم که کمتر جنب بشوم؟

پرسشگر گرامی از این که در دوران جوانی به مراقبت خود اقدام کرده اید به شما تبریک می گویم و امیدواریم که در آزمایشات الهی موفق باشید.
«حیا»
حالت پرسشگر گرامی را می توان حیا نامید. حیا یعنى شرم، گرفتگى نفس از چیزى و ترک آن به خاطر ترس از سرزنش.[1] حیا برخاسته از ادراک خوبی‌ها و بدیها می باشد. بر این اساس اشخاص، دسته‌ای از کارها را خوب و دسته دیگر را بد می‌داند و در مقابل کارهای نادرست از خود حیا نشان می دهند. علامه مجلسی(ره) درباره ی حیا می نویسد: «ملکه‌ای می باشد که موجب خودداری از کارهای زشت می‌گردد».[2] 
هر فردی باید از چهار چیز حیا داشته باشد: خدا، خود، اطرافیان، فرشتگانی که مأمور ثبت اعمال هستند. برترین حیا، شرم از خداوند می باشد. امام علی -علیه السلام- می فرماید: برترین حیا، حیا کردن از خداست.[3]در روایاتی امام زین العابدین -علیه السلام- می فرماید: از خدا بترس، چون او بر تو تواناست و از او حیا کن، زیرا که به تو نزدیک است.[4]
«انواع حیا»
حیا در روایات به دو گونه تقسیم شده است [5]: الف- مثبت(خردمندانه) ب- منفی(ناآگاهانه). قرآن به خوبی حیای خردمندانه را در مورد دختران حضرت شعیب – علیه السلام- ترسیم نموده است: «یکى از آن ها (در برابر موسی) با شرم و حیا قدم بر مى داشت».[6] حیاء دختر حضرت شعیب – علیه السلام-، همان شرم از مواجهه شدن با نامحرم است. بنایراین می توان از اثرات حیای خردمندانه پاک ماندن فرد و اجتماع را نام برد, از ویژگیهای این نوع حیا این است که، احکام الهی در آن نادیده گرفته نمی شود و مراعات می گردد.
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله : بی شرمی با چیزی همراه نشد، مگر این که آن را زشت گردانید و حیا، با چیزی همراه نگشت، مگر این که آن را آراست .[7]اما در حیای ناآگاهانه. در این نوع حیا احکام الهی در مواردی نادیده گرفته می شود و فرد خود را فقط به زحمت می اندازد. پرسشگر گرامی از این توضیحات به خوبی می توان فهمید که حیا و خجالت کشیدن شما از نوع، حیای ناآگاهانه و منفی می باشد, زیرا حیا در امور ناپسند معنی می دهد، نه در مواردی که احکام الهی نادیده گرفته می شود.
«راه حل»
الف. حکم خدا
مومن و موحد تمام توجهش به خدا است و آنقدر غرق در خدا و انجام فرمان او و کسب رضایت او است که توجهی به حرف و نگرش دیگران ندارد. به عبارت دیگر ایمان جسارتی به مومن می دهد که غیر خدا را در نوع انتخاب و عمل خود دخالت نمی دهد و شجاعتی می بخشد که هراس را از دل مومن می برد. شما با این کار خود در میهمانی ها عملاً اهمیت حکم الهی را بیان می کنید و ایمان را آموزش می دهید و دیگران را نیز ترغیب می کنید که در همه ی موارد حکم خدا را رعایت کنند. از این رو این کار شما چه اشکالی می تواند داشته باشد؟! و برای چه باید شرم داشت؟! شرم و حیا در جای است که عمل زشتی را فرد بخواهد مرتکب شود، اما جوانی که این مقدار خود را پاک نگه داشته و در موارد لازم می خواهد غسل کند چه بدی در این کار دیده می شود که بخواهد حیا کند؟
ب. تغییر نگرش
آیا کسی که در حال غذا خوردن است ما به او می خندیم؟ جواب حتماً منفی است، زیرا آن را یک امر طبیعی می دانیم. اگر شما نیز غسل جنابت را امری طبیعی قلمداد کنید و نگاهتان را به آن تغییر دهید، به نظر می رسد که مسئله خود به خود حل می شود. زیرا شما مانند کسی که غذا می خورد و کار طبیعی و عادی را انجام می دهد، را می خواهید انجام دهید. اما تا وقتی که نگاهتان را تغییر ندهید و آن را یک کار غیر طبیعی بدانید، همواره برای غسل کردن در میهمانی ها دچار حس شرم و حیا خواهید شد، اگر چه دیگران هیچ مشکلی نداشته باشند که شما استحمام کنید. باید تغییر از درون شما صورت بپذیرد. با فکر و اندیشه صحیح می توانید با این مسئله به راحتی کنار بیایید.
د. کمک از دیگران
در میهمانی ها اگر غسل برای شما لازم شد، می توانید از پسر میزبان که هم سن و سال خودتان باشد کمک بخواهید و او را در جریان قرار دهید( در صورتی که میزبان دارای فرزند پسر باشد). اگر این کار هم امکان نداشت، از پدر و مادر و هر کس دیگری که با او احساس نزدیکی می کنید، می توانید کمک بگیرید.
ج. درک تان می کنند
افراد در مسائلی که وجوه مشترک با یک دیگر داشته باشند و به اصطلاح درد کشیده باشند، هم دیگر را به خوبی درک می کنند. از این رو در میهمانی ها، میزبان شما هر کس که باشد یک روزی مانند شما جوان بوده و این مسائل را تجربه کرده است و بنابراین شما را کاملاً درک می کند.
ذ. یک بار
افرادی که تا به حال رانندگی نکرده اند گمان می کنند که رانندگی بسیار مشکل است، اما بعد از تمرین در می یابند که آنها اشتباه می کردند. کافی است یک بار که در میهمانی غسل بر شما لازم شد، غسل را انجام دهید و به راز و نیاز به خدای بی نیاز بپردازید خواهید دید مسئله این طور که شما فکر می کردید اصلاً نیست. این تجربه در تغییر نگرش شما بسیار موثر است.
ر. فکر
گاهی فکر یک مسئله از اتفاق افتادن آن مسئله نگران کننده تر است. یکی از مسائلی که باعث می شود در میهمانی ها غسل بر شما واجب شود، می تواند این باشد که چون در میهمانی تمام فکر و ذکر خود را به این مسئله معطوف می کنید، روح و روان شما با آن در گیر می شود و احتمال واجب شدن غسل افزایش می یابد. بر این اساس قبل از میهمانی به خود تلقین کنید که در صورت بروز مسئله، حتماً غسل خواهید کرد. به این وسیله فکر شما در مورد این مسائل کمتر می شود و احتمال بروز وجوب غسل نیز کاهش می یابد.
ز. کار شیطان
یکی از وسوسه های شیطان این است که یک کار خوب را سنگین و مشکل جلوه می دهد، تا افراد از آن کار شانه خالی کنند. با توکل بر خدا و یاری خواستن از او و اراده ی خود به سمت بندگی خدا پیش روید. این را نیز بدانید هر چیزی را که خداوند متعال دستور داده است، اگر مراعات کنید محبوب دیگران خواهید شد.« إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند خداى رحمان براى آنها محبتى قرار خواهد داد».[8]
در ادامه داستانی از مرحوم مقدس اردبیلی را نقل می کنیم. روزی این عالم بزرگوار غسل جنابت برایش لازم می شود. به بیرون از منزل برای انجام غسل می رود، اما می بیند که در حمام بسته است. به خانه ی صاحب حمام می رود تا حمام را باز کند. حمامی می گوید فعلاً وقتش نشده است، این عالم بزرگوار هم که ظاهراً می خواستند نماز شب بخواند به حمامی مبلغ بسیار بالایی را پیشنهاد می کند تا حاضر شود، حمام را باز کند. آری بزرگانی که نام مقدس اردبیلی بر آنها نهاده شده است به خاطر رعایت همین مسائل بوده است.

س.کثرت احتلام

احتلام به صورت طبیعی در مردها قبل از ازدواج و حتی گاهی پس از آن وجود دارد و تعداد دفعات آن در افراد مختلف بر حسب سابقه فامیلی، نوع غذای مصرفی، عوامل محیطی و ... متفاوت است. آنچه در مورد شما می توانیم بگوییم این است که بدون شک استرس ناشی از این مسئله خود باعث افزایش تعداد دفعات گردیده و اولین توصیه درمانی ما که شاید مهمترین توصیه نیز باشد، این است که نسبت به این مساله، کاملا بی خیال شوید و هنگام خوابیدن، اصلا به فکر اینکه نکند امشب محتلم بشوم یا نه، نباشید. زیرا همین اضطراب باعث اختلال در سیستم اعصاب خودکار و بروز احتلام می شود.
نکته دیگر اینکه از خورد غذاهای سرد (مانند ماست، بادمجان، گوجه و...) در شام اجتناب کنید و بین زمان شام و خوابتان حداقل 2 الی 3 ساعت فاصله باشد. همچنین قبل از خواب حتما تخلیه ادرار داشته باشید، زیرا پر بودن مثانه تسهیل کننده احتمال احتلام است.
در افرادی که مانند شما بیش از حد محتلم می شوند ، لازم است انرژی از دست رفته، با خوردن غذاهای مقوی در صبحانه و نهار جبران گردد.
ورزش صبحگاهی، به خصوص در فضای باز، شنا و کوهنوردی و همچنین انجام اعمالی که باعث افزایش اراده فرد می شود تا حدودی برای شما کمک کننده است.
و نکته دیگر اینکه داروهایی وجود دارند که معمولا برای افراد مبتلا به برخی بیماری های روانی مانند افسردگی، وسواس و ... استفاده می شود که از عوارض آنها (توجه داشته باشید عوارض آنها) کاهش دفعات احتلام است. ولی به عنوان درمان شما نمی توان آنها را استفاده کرد؛ زیرا از یک طرف دفعات احتلام شما را کاهش می دهند ولی عوارض شدید دیگری دارند که شاید برای شما قابل تحمل نباشد.
در پایان باید بگوییم که این مساله نباید شما را ناراحت کرده وبدانید اتفاق افتادن این مساله در سنین شما، طبیعی قلمداد می شود وبرای رفع نگرانی می توانید به متخصص اورولوژی نیز مراجعه کنید.
----------------------

[1] . اقرب الموارد، ج‏1، ص 251.
[2] . مرآه العقول: ج
?، ص ???.

[3] . میزان الحکمه، ج 3، ص281 .
[4] . همان.
[5] . همان، ص279.
[6] . قصص آیه 25.
[7] . میزان الحکمه، ج 3 ، ص 274 .
[8] .مریم،69.


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید