سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2720994

  بازدید امروز : 97

  بازدید دیروز : 221

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
ـ در توصیف قدرت خدای سبحان ـ :اوست که آفریده هایش را در دنیا ساکن کرد و پیامبرانش را به سوی جنّ و انس فرستاد تا برایشان پرده از دنیا برگیرند [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: پنج شنبه 89/3/13::: ساعت 12:19 عصر

من نماز فرادا را با حضور قلب بیشتری می خوانم و حواسم در نماز فرادا بسیار بیشتر جمع است تا نماز جماعت اما می دانم نماز جماعت ثوابش بسیار بیشتر است پس چه کنم؟ مخصوصا اگر امام نماز را بسیار آرام بخواند؟

در پاسخ چند نکته قابل توجه و دقت است :
1- عبادت بزرگ نماز در اسلام دارای ابعاد مختلف و گسترده ای است و همه مصالح فردی و اجتماعی و روحی و معنوی دنیوی و اخروی در آن جمع است .
2- بنابراین حضور قلب در نماز هر چند اهمیتی فراوان و نقشی محوری در عبادات دارد ولی همه نماز در آن خلاصه نمی شود . به عبارت دیگراهداف موضوعات چند جانبه و امور متعددی در نماز مورد توجه است که همه آنها باید تامین گردد . پس چنین نیست که در نماز تنها موضوع حضور قلب را مورد توجه قرار دهیم و به خاطر رعایت آن نماز فرادی را بر نماز جماعت ترجیح دهیم .
3- نماز جماعت تجلی بعد اجتماعی عبادت در اسلام و دارای آثار و برکات بی شماری است و در منابع اسلامی و قرآن و سنت تاکید فراوانی برآن شده است .
4- سفارش و تاکیدی که بر نماز جماعت شده با در نظر گرفتن مجموع آثار و برکات آن و مزیت ها ی آن نسبت به نماز فرادی است, بنابراین اگر نماز فرادی که به طور معمول با حضور قلب بیشتری نسبت به نماز جماعت صورت می گیرد از نظر موضوع حضور قلب بر نماز جماعت ترجیح داشت بی شک این موضوع در روایات منعکس می شد و بر نماز جماعت مقدم داشته می شد .
5- اسلام دینی فردگرا و عزلت پذیر نیست . عبادات اسلامی , ضمن آن که برای تصفیه باطن و نفس انسانی وضع شده است , هیچ گاه فرد را گسسته از جامعه نمی نگرد و برنامه های خود را به گونه ای تنظیم نموده که حضور اجتماعی یک فرد مسلمان حفظ شود, عبادات جنبه جمعی و اجتماعی پیدا کند و روح عبادت و پرهیزکاری بر جامعه سایه افکند. بنابراین عبادت و تقوا در اسلام , صرفا مربوط به کنج خانه ها و نهانخانه دل نیست ; بلکه دستورالعملی اجتماعی است و باید فرهنگ آن , بر همه فعالیت های فردی و اجتماعی حاکم شود و چنین چیزی جز با تجمعات عبادی امکان پذیر نیست . بنابراین نماز فرادا اگر هم رابطه قلبی نیرومندتری برقرار کند, اما عبادت و ارتباط با خدا را به یک شعار و کنش جمعی و اجتماعی مبدل نمی سازد, فرهنگ دینداری را در جامعه نمی گستراند و مظاهر اجتماعی را تحت پوشش فرهنگی عبادی قرار نمی دهد.
6- حضور در جماعت و مسجد در هر صورت مفید است. انسان اگر بخواهد خود را به درستی بشناسد و نقاط ضعف خود را تشخیص دهد و همچنین برای اصلاح خود و تبدیل ضعف ها به نقاط قوت باید در صحنه جامعه حضور فعال داشته باشد و در این عرصه است که ساخته شود. شما اگر بخواهید اخلاص را تمرین کنید نیز باید به مسجد بروید و نمازتان را به جماعت بخوانید، منتهی اگر احساس کردید که خدای ناکرده ریایی در آن هست و یا احتمال دادید، سعی کنید توجه نکنید و نیت خود را برای خداوند خالص نمایید.
8- بنا بر این هر چند ممکن است حضور قلب شما در نمازهاى فرادا بیشتر باشد ولى باز توصیه مى‏شود همان‏طور که در دستورات دینى آمده و مراجع تقلید نیز به آن تصریح کرده‏اند به خاطر اهمیت و ارزش نماز جماعت، نمازهایتان را به جماعت بخوانید.
9- نکته مهم این است که شما مى‏توانید با حسن تدبیر خویش و با به کارگیرى راه‏کارهاى عملى - آن گونه که در نمازهاى فرادا انجام مى‏دهید حضور قلب خویش را به نمازهاى جماعت گسترش دهید. بدین‏منظور مى‏توانید به توصیه‏هاى زیر توجه کنید:
1- سعى کنید حتى‏المقدور در صف اول جماعت حاضر شوید.
2- مدتى - چند دقیقه - قبل ازاذان و اقامه در صف نماز حضور پیدا کرده تا با آرامش بیشتر و توجه کامل به نماز مشغول شوید.
3- هنگام وضو، اذکار و دعاهاى وارد شده را بخوانید.
4- به اذان و اقامه امام جماعت توجه کرده و با حضور قلب به آن گوش دهید.
5- تعقیبات و دعاهاى وارد شده پس از نمازها را بخوانید.
6- با مطالعه کتبى که درباره نماز و به خصوص نماز جماعت نوشته شده، شناخت و آگاهى خود را درباره اسرار نماز توسعه دهید.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید