سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2719967

  بازدید امروز : 22

  بازدید دیروز : 282

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
دانش دو گونه است : در طبیعت سرشته ، و به گوش هشته ، و به گوش هشته سود ندهد اگر در طبیعت سرشته نبود . [نهج البلاغه]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: دوشنبه 89/5/18::: ساعت 10:1 صبح

دختری هستم که سنم زیاد شده و خواستگار ندارم . این موضوع خیلی باعث عذاب شده راهنمایی کنید؟

خواهر گرامى، ما نیز از این که صادقانه، خالصانه و با صراحت کافى مشکل خود را با کارشناسان این دفتر در میان گذاشتید، تشکر و قدردانى مى‏کنیم. امید است پاسخ ما بتواند گره‏اى از مشکلات شما جوانان محترم و مشتاق پاکى و پاکدامنى را حل کند که این بهترین پاداش به حسن اعتمادتان خواهد بود.

امر مقدس ازدواج اهمیت و جایگاه ویژه ای در زندگی انسان دارد بنابراین دغدغه شما در رابطه با آن امری بسیار طبیعی و عادی است. اما نکته قابل توجه و با اهمیت این است که یک ازدواج بر اساس ملاکها و معیارهای درست و صحیح انجام پذیرد، چرا که نه زود ازدواج کردن عامل خوشبختی است ونه دیر ازدواج کردن سبب بدبختی خواهد شد.
اما آنچه که شما را بیش از همه نگران کرده است یعنی نداشتن خواستگار، مساله ای است که در آن عوامل متعددی دخیل هستند. بعضی از این عوامل از حیطه اختیارات انسان خارج هستند و برخی دیگر از آنها مربوط به خود فرد و خانواده او می شود و طبیعتا در این موارد فرد می تواند با تغییر دادن آنها موانع را برطرف کند. ما برخی از این عوامل را که از اهمیت بیشتری برخودار هستند مطرح می کنیم و امیدواریم که با دقت وتامل درآنها پاسخ خود را دریافت دارید:
1. هر چند دختران جوان و دم‏بخت و نیز والدین آنها علاقه‏مندند تا هر چه زودتر ازدواج کرده، زندگى آینده‏ شان را روشن کنند و به اصطلاح از بلاتکلیفى بیرون آیند و...؛ ولى چه خوب است به شرایط و موقعیت‏هاى اجتماعى، فرهنگى، خانوادگی و ... جامعه و فرد توجه کافى شود. ازدواج تنها اتفاقی فردی نیست؛ بلکه به طرفهای دیگری غیر از دختر نیز مربوط است: پسر، خانواده دختر، خانواده پسر، باورهای اجتماعی و دولت و ... . وضعیت اجتماعى ـ فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بعضى توقعات و انتظارات خانواده‏ها و دامن زدن به فرهنگ تشریفات و نظیر آن، مشکل بیکارى پسران و عدم توانایى آنها براى تأمین نیازمندیهاى زندگى مستقل عواملى است که باعث این مشکل شده بنابراین در چنین فضایى زمینه ازدواج دختران نیز فراهم نمى‏شود در نتیجه دخترانى نظیر شما گمان مى‏کنند اشکال و ایراد در وجود آنهاست. پس یکى از عوامل پدید آمدن این مشکل عاملى است که از اختیار شما و هر کس دیگرى خارج است. پس اگر این مشکل تنها از سوی دختران بود، جاداشت به افسردگی و مشکلات دیگر دچار شوند اما وقتی دلایل مهمتر وموثرتری نیز وجود دارد که به این نتیجه رهنمون می شود، برای عدم حفظ سلامت روانی دلیلی وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه با توجه به اینکه در جامعه کنونی ما سن ازدواج بالا رفته است می شود گفت که ازدواج شما دیر نشده است و هنوز شما وقت زیادی دارید تا وارد عرصه زندگی مشترک شوید.
2. نداشتن خواستگارهاى متعدد و زیاد و یا به توافق نرسیدن خانواده‏ها یا دختر و پسر و به عبارت دیگر جور نشدن آن، یک امر طبیعى است و هرگز نشانه بخت بد یا بسته‏شدن بخت فرد نیست و همان‏طور که براى شما به عنوان یک دختر، این مشکل وجود دارد و هنوز نتوانسته‏اید با فرد مناسب و دلخواه خود ازدواج کنید، براى پسرها نیز این مشکل وجود دارد. علاوه بر این، شما بین دختران تنها فردى نیستید که دچار این مشکل هستید و دختران زیاد دیگرى نیز هستند که مدت‏ها و گاهى سال‏ها با این مسئله روبه‏رو هستند؛ امّا سرانجام همسر مناسب و متناسب با روحیات خود را پیدا مى‏کنند؛ ولى با اندکى تأخیر از نظر زمانى. پس زود ازدواج‏کردن آن هم با اوّلین یا دومین خواستگار، نشانه موفقیت در امر ازدواج و تأمین خوشبختى و سعادت همیشگى نیست. با کمى دقت و تفحص در بین همسایگان، فامیل و دیگران، مى‏توانید مشاهده کنید که فرآیند خواستگارى و ازدواج، معمولاً یک فرآیند طولانى مدت است و نیازمند زمان و دقت کافى است و چه بسا همین تجربه‏ها و به تأخیر افتادن‏ها، شناخت و آگاهى‏تان را از موضوعات و معیارهاى ازدواج بیشتر و عمیق‏تر کند و موفقیت در این امر مهم و حیاتى را چندین برابر کند که در نتیجه به صلاح شما خواهد بود.
3. در فرآیند خواستگارى، همان‏طور که خانواده دختر از ویژگى‏هاى خانوادگى، اخلاقى و... پسر تحقیق مى‏کنند تا با شناخت کامل و دقیقى کار انجام گیرد، خانواده پسر نیز در مراحل خواستگارى و پس از آن از خانواده دختر و خصوصیات اخلاقى و رفتارى دختر تحقیق و تفحص مى‏کنند و این امرى لازم و ضرورى است و چه بسا خانواده پسر پس از خواستگارى، در تحقیقاتشان به نقطه‏ضعف‏هایى در وجود شما یا خانواده محترمتان رسیده‏اند و متناسب با وضعیت خانوادگى خود نیافته‏اند و در نتیجه، امر را پى‏گیرى نکرده‏اند. البته لزوما این نقاط ضعف، واقعی نیست بلکه نوع نگاه آنهاست که نکته ای را نقطه ضعف به حساب می آورد یا نقطه مثبت.
4. وضعیت اجتماعى-فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بعضى توقعات و انتظارات خانواده‏ها و دامن زدن به فرهنگ تشریفات و نظیر آن، مشکل بیکارى پسران و عدم توانایى آنها براى تأمین نیازمندی هاى زندگى مستقل، عواملى است که باعث این مشکل شده بنابراین در چنین فضایى زمینه ازدواج دختران نیز فراهم نمى‏شود در نتیجه دختران گمان مى‏کنند اشکال و ایراد در وجود آنهاست. پس یکى از عوامل پدید آمدن این مشکل عاملى است که در اختیار شما نیست و لذا نباید نگران باشید.
5. گاهى انتظارات بالا و بیش از اندازه خانواده‏ها یا خود دختران یا پسران به این مشکل دامن مى‏زند. در این صورت این موضوع باید مورد بررسى قرار گیرد و در صورت واقعیت داشتن آن، با تدابیر لازم و مناسب این توقعات و انتظارات تعدیل شود تا بدین وسیله یکى از موانع خواستگارى و ازدواج برطرف شود.
6. گاهى ویژگی هاى شخصیتى و اخلاقى خانواده‏ها ممکن است مانع و سد راهى براى خواستگاران باشد که این امر نیز باید مورد توجه خانواده‏ها قرار گفته و در صورت لزوم تغییرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ایجاد نمایند و زمینه ازدواج دختران و پسران خود را فراهم نمایند. ویژگی‌هایی چون:
الف) رعایت نکردن احکام و آداب دینی.
ب ) متکبر، خودپسند و تجملاتی بودن خانواده دختر.
ج ) سخت گیر بودن خانواده دختر در امر ازدواج خصوصا مسائل مالی آن.
د ) رعایت نکردن آداب اجتماعی.
7. گاهى نیز ویژگیهاى ظاهرى و جسمانى یا صفات اخلاقى و شخصیتى خود دختران و پسران است که باعث مى‏شود دیرتر ازدواج کنند و مورد قبول افراد کمتری قرار گیرند که بسیاری از آنها قابل تغییر است.
در مجموع در یک جمع‏بندى معلوم مى‏شود که بعضى عوامل این مشکل در دست شما یا خانواده تان نیست. در این صورت نباید نگران باشید و ذهن خود را مشغول نمایید به گونه‏اى که زندگى روزمره، درس و تحصیلات علمى و دیگر امورتان مختل شود. همان طور که می دانید انسان نمى‏تواند تمام شرائط و امکانات را بر وفق مراد خود فراهم نماید؛ ولى مى‏تواند خود را با شرائط موجود وفق دهد و هماهنگ سازد. در صورت اول، همیشه نگران و ناراحت و غمگین و افسرده خواهد بود در حالی که در صورت دوم، با ابتکار و خلاقیت و بهره‏مند شدن از دیگر توانمندیها، می تواند به نحو مطلوبی زندگى اش را مدیریت نماید و از آن لذت ببرد. البته عواملی که در دست خود شماست و ممکن است مانعی برای ازدواج شما باشد(مثل انتظارات بیجا یا ویژگی های اخلاقی ناپسند)، باید شناسایی و برطرف شوند.
8. گاهی اوقات هم موانعی ماورائی در این مساله دخالت دارند که ما از درک و برطرف کردن آنها عاجز هستیم. مثل اینکه گاهی اوقات مصلحت انسان در کاری که آن را می خواهد و بر آن اصرار دارد نیست، اما او متوجه نیست. قرآن کریم در این زمینه که انسان نمی تواند همیشه صلاح خود را درست تشخیص دهد و گاهی اوقات چیزی را می خواهد که به خیر و صلاح او نیست و گاهی اوقات چیزی را که خوب است نمی خواهد، می فرماید: «... و عسى ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسى ان تحبوا شیئا و هو شرٌ لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون؛ چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید حال آن که خیر شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید حال آنکه شر شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید» (بقره، 216). در هر حال انسان نسبت به آینده خود نا آگاه است و در این گونه موارد تنها راه و بهترین راه، توکل بر خداوند و متوسل شدن به امامان معصوم (علیهم السلام) و دعا کردن است. وچه موانع متعدد و بزرگی که با دعا کردن و توسل از پیش روی انسان برداشته می شود و مسیر زندگی اش صاف و هموار می گردد.
علاوه بر این شما به جاى این که ذهنتان را به کمبودها، نقص‏هاى خود معطوف دارید و از آن رنج ببرید توانایى‏ها و استعدادها و موفقیت‏هاى گذشته و حال خود را به خاطر خود بسپارید و با تکیه بر آنها یأس و ناامیدى را از خود دور کنید و با نگرشى مثبت به زندگى و آینده اجازه ندهید این گونه مسائل جزئى که در نهایت هم حل مى‏شود، زندگى را بر شما تلخ کند.
ضمنا برای گشوده شدن گره و مشکل تان چه خوب است ارتباط معنوی تان را با خداوند متعال گسترش داده و به کمک راهکارهای مجرب زیر زمینه رهایی از مشکل فراهم شود.
1. برای امر ازدواج هم به توصیة حضرت آیت الله بهجت(رحمه الله) نماز جعفر طیّار را بخوانید. دستور این نماز در مفاتیح الجنان آمده است.
2. از امیرالمؤمنین نقل شده که هر کس قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
3. دو دعا را نیز زیاد بخوانید در قنوت نماز، بعد از هر نماز، در سجده یا هر وقت دیگر:
الف. «اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک ؛ خدایا مرا بی نیاز کن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداریت از نافرمانیت». برخی از بزرگان توصیه کرده اند این دعا 114 مرتبه در یک مکان مقدس مانند مسجد یا زیارتگاه خوانده شود.
ب. «ربِّ انّی لِما أنزلتَ الیّ مِن خیرٍ فقیرٌ؛ خدایا! بی تردید من به خیری که تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم».(قصص، آیه 24) قرآن مجید می فرماید که وقتی موسی گرسنه و تنها و بی سرپناه این دعا را خواند به لطف خدای عالی حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید.
4. برخی به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آیه 21 سوره روم را برای این منظور کارساز و مفید می دانند و آن آیه چنین است: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» و از نشانه‏هاى خداوند این است که همسرانى از جنس خود شما براى شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه‏هایى است براى گروهى که تفکر مى‏کنند.
5. دعای «معراج» و «نادعلی» برای گشایش همه گرفتاری ها مفید است.
6. در هر شبانه روز، یک بار زیارت عاشوراو دعاى توسل به نیت این حاجت قرائت شود.
7. در شب جمعه غسل کنید (غسل مستحبى) و بعد از نیمه شب، نماز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را بخوانید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است(
8. سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه نماز جعفر طیار به جاى آورید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). این عمل که مورد توجه بزرگان دین بوده، در استجابت دعا بسیار مؤثر است.
9. سوره های ناس و فلق را زیاد بخوانید
10. خوش اخلاق و خوش برخورد باشید.

خواهر محترم، در مورد دعا توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه دعا تنها یکی از عوامل رسیدن به خواسته ها است که به صورت اقتضایی عمل می کند, یعنی هر دعایی تنها اقتضای اجابت دارد و زمینه ساز اجابت است نه اینکه ضرورتا اجابت شود. دعا در صورتی استجابت حتمی می شود که سایر عوامل تحقق آن خواسته نیز فراهم و در کنار هم قرار بگیرد, بنابراین نباید تصور کنید که هر دعایی بدون درنظر گرفته شدن عوامل دیگر ضرورتا باید اجابت شود.

اکنون یگانه راهی که شما را به اوج موفقیتهای مادی و معنوی خواهد رساند، شناخت خود و نعمتهایی است که از آنها برخوردارید. تلاشی عاقلانه و در چارچوب آموزه‌های بلند دین برای شکوفایی استعدادهایتان، حفظ نشاط روحی و رضایت به خواست خدای مهربان، شما را به مقامی خواهد رساند که مورد غبطه بسیاری خواهد شد. فلسفه زندگی انسان خدایی شدن است و راه خدایی شدن همیشه به روی بندگان باز است. برای حضرت معصومه ع خواهر گرامی امام هشتم ع امکان ازدواج فراهم نشد و آن حضرت در عمر خود همسری نداشت, ولی به اوج بندگی و عرفان و قرب الهی صعود کرد و از بندگان صالح و مقرب الهی شد.

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید