سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2718658

  بازدید امروز : 122

  بازدید دیروز : 211

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد که نوشتن یهود را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/10/4::: ساعت 11:57 صبح

پسری هستم 19 ساله که مشکل اصلی بنده مسائل جنسی است. مشکل من این است که هرکاری که میکنم نمیتونم جلوی خودمو از نگاه نکردن به عکسها وفیلمهای مستهجن نگه دارم. البته من سعی کردم تا حالا آدم خیلی مذهبی باشم بطوریکه تونستم به یاری خدا کلا ترانه های غنا رو از زندگیم حذف کنم وخداروشکر تابه حال موفق بودم. یا اینکه تا حد زیادی میتونم از نگاه کردن به نامحرم در خیابان و... خودمو نگه دارم. ولی وقتی وارد اینترنت میشم کلا قضیه فرق میکنه. واقعا به حال خودم تاسف میخورم که آیا من همون آدمم؟ همون آدمی که تا یکی دوسال پیش دنبال کارهایی بودم که شاید یه بار بتونم امام زمانمو ببینم! . یا من همون که سعی میکردم نماز شبم ترک نشه و ... .ولی حالا... ؟
از این که با جوان اهل امامت و ولایت در ارتباط هستیم خدا را سپاسگزاریم و امیدورایم پاسخ گوی خوبی برای شما باشیم.
خشم و شهوت مرد را احول کند--- ز استقامت روح را مبدل کند
چون غرض آمد هنر پوشیده شد--- صد حجاب از دل به سوى دیده شد
مسائل جنسی را اگر کنترل و درست هدایت نکنیم، تمام قوای انسانی را فرمان روایی می کند. نیروی جسمانی و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضعیف می برد، ذهن را مسموم، اندیشه را مغشوش و قدرت تصمیم گیری و اراده را تباه می کند. در یک کلمه انسان را از انسانیت ساقط می کند.

قبل از هر چیز باید خاطر نشان کنیم، شما فردی خدا باور هستید و دوست دارید که در زندگی خدا محور زندگی شما قرار بگیرد. از این جهت به شما تبریک می گوئیم، حقیقتاً. تبلور این ایمان است که شما را از آهنگ های غنا، غنائی بخشیده و از چشم دوختن به دیگران شما را محفوظ کرده است« به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه‏تر است خداوند از آنچه انجام مى‏دهید آگاه است»(نور/30). آری از دید قرآن کنترل چشم، نقطه استراتژی برای دوری از این نوع آلودگی ها است. البته توجه به این که خدا آگاه است در این امر بسیار کار ساز و کار گشا است.
پرسشگر گرامی دو دسته کار را لازم است با هم کلید بزنید و در برنامه ی کاری خود قرار دهید؛
1.حذف یا کنترل محیط بیرون 2. مراقبه ی درونی.
1.کنترل عوامل محیطی:
اگر ما نیاز به غذا داشته باشیم، اما مشغول کاری باشیم این نیاز را احساس نمی کنیم. اما کافی است چشم مان به یک اغذیه فروشی بیافتد! دیگر کار تمام است. گاهی نیز نیازی به غذا نداریم، اما دیدن یک غذای خوشپُخت کاری می کند که اشتهای کاذب در ما ایجاد می شود، و چندین پُرس غذا می خوریم. از این توضیحات می توان پی بُرد که عوامل خارجی شعله بیار معرکه هستند.
از این رو باید برنامه ی برای کنترل عوامل بیرونی کنید. برخی از آنها عبارتند از:
الف. غالب افراد هنگامی به سراغ سایت های غیر اخلاقی می‌روند که بیکار باشند.
لذا توصیه می‌شود اوقاتتان را با اعمالی شایسته و مورد علاقه تان پر کنید تا فرصت پرداختن به این گونه امور را نداشته باشید. سعی کنید در مواقعی که به اینترنت می رفتید، اما اکنون این کار را که لازم است برای مدتی رها کنید، اعمالی را جایگزین کنید. این اعمال را به اعمال جایگزین می شناسیم.
یک ویژگی این اعمال این باید باشد که برای شما جذابیت داشته باشد و مورد علاقه تان. مثلاً دیدن فیلم های جذاب، گشت و گذار با دوستان و از این قبیل موارد. این کار عاملی می شود که لذت حاصله از این رفتار، جایگرین شیرینی سایت ها شود.
ب. برای مدتی کامپیوتر را از مصرفی بودن و خدمت دهی خارج کنید. مثلاً مُدم را از کار بیاندازید، تا برای مدتی از اینترنت نتوانید استفاده کنید و در این مدت به افزایش ایمان و اراده ی خود بپردازید.
ج. سعی کنید به طور کلی کامپیوتر را در یک اتاق عمومی مثل اتاق نشیمن قرار دهید.
چند پرسش. به این سوالات با دقت جواب دهید. سوال های را که از شما می پرسیم خود را در آن فضا قرار دهید و جواب را در ذهننتان مرور کنید:
تا به حال که به این سایتها سرک کشیده اید چه شده است؟ چه چیزی تا به حال برای شما به ارمغان آورده است؟ هر چه برای شما تا به حال هدیه آورده از این به بعد نیز منتظر همان کادو باشید. آیا جزء حسرت و دوری از انسانیت چیز دیگری بوده است؟
2.مراقبه های فردی
غنیمت شمار، این گرامى نفس- که بى‏مرغ، قیمت ندارد قفس
برای پیشگیری از ابتلا به رفتارهای نابهنجار جنسی و کنترل خود از انحرافات در این زمینه، شیوه های بسیاری در متون حدیثی، مطرح گردیده اند که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:
الف- خویشتنداری:
هر فردی باید توجه داشته باشد که تأثیر پذیری از محرک ها و تسلیم شدن در برابر خواهش ها و تمایلات جنسی، با عزت و کرامت انسانی سازگار نیست. بر عکس، خویشتنداری، از قدرت و توانمندی عقلی و شرافت وی حکایت دارد. امام علی – علیه السلام- با اشاره به این که کسی که احساس کرامت و بزرگی دارد، به امیال و شهوات انحرافی توجهی نمی کند، می فرماید:« من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة؛ کسی از کرامت نفس بهره مند باشد، شخصیت خود را با گناه و معصیت، خوار و پست نمی گرداند». 1 
حضرت در حدیثی دیگر می فرماید:«با مخالفت عملی با هواها، اگر در برابر شهوات، مقاومت کند، حتماً پیروز می شود». 2 از این روایت می توان نتیجه ی مهمی گرفت؛ اگر مقاومت کنید و وارد سایت نشوید و در مقابل این خواسته های نفس بایستید، موفق حتمی است و چقدر اراده ورزیدن نتیجه ی شیرین و بهجت آفرین است.
ب- ذکر و توجه:
توجه به خدا و درک آگاه بودن خدا از انجام شدن رفتارهایی که بشر را از آن نهی کرده است، حیا و ترسی در فرد پدید می آورد که می تواند از انحرافات جنسی جلوگیری کند. امام صادق –علیه اسلام- می فرماید:« با استمرار بخشیدن به یاد خدا و توجه به لزوم پیروی از دستورهای او، ریشه هایی که سرچشمه ای امیال شهوانی اند، بکنید». 3
ج- حساب رسی:
در احادیث بسیاری، به مواظبت از عملکرد خویش امر شده تا با حسابرسی و ارزیابی نسبت به آن چه انجام گرفته و با مراقبت پی در پی، تعهدات فرد با خدا و خودش را عملی گردد و فرد، به نابه هنجاری ها روی نیاورد. حضرت موسی –علیه السلام- فرموده است:« از ما نیست آن کسی که همه روزه، به حساب نفس خود رسیدگی نکند». 4
ح- چِشم:
چشم نعمت الهی است که برای کارکردهای خاصی آفریده شده و هرگونه بهره برداری از آن باید مطابق با ضوابط الهی باشد و بر خلاف رضایت خداوند، نباید آن را به کار گرفت. چشم، از اعضای مهم آدمی است که عملکردش در قیامت، مورد سوال قرار می گیرد. امام صادق –علیه السلام- در مفهوم آیه ی:« إن السمع و البصر و الفواد کل أولئک کان عنه مسئولا» 5 فرمود:« از گوش می پرسند که: به چه گوش دادی؟ و از چشم سوال می شود که: به چه نگاه کردی؟ و از دل سوال می شود که: به چه چیزی دل بسته شدی؟».
توجه به این داستان بسیار کارساز است. شخصی خدمت امام حسن –علیه اسلام- وارد شد و عرض کرد: من انسان گناه کاری هستم. صبرم بر گناهم تمام شده است، مرا راهنمایی کن. امام فرمودند:« پنج چیز را انجام دهید، بعد هر کاری خواستید انجام دهید: اول، از روزی خداوند نخور بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ دوم، از ولایت خداوند خارج شو و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ سوم، برای گناه، جایی را انتخاب کن که خداوند نبیند و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ چهارم، به ملک الموت، اجازه نده که جانت را بگیرد و بعد هر کاری می خواهی انجام بده؛ پنجم، از دست مالکان جهنم خلاص شو و به جهنم نرو، و بعد هر کاری دلت می خواهد انجام بده». 6  ما هم اگر خطائی می کنیم، به این امور توجه کنیم، یقیناً راه گشا خواهد بود، آیا این طور نیست؟!
توجه به آثار مثبت و مطلوب پرهیز از رو گرداندن از امور حرام، در پیشگیری از ابتلا به آن، موثر است. وقتی انسان بداند چشم پوشی از حرام، آثار ارزشمند و بزرگی برایش به بار می آورد، سختی چشم پوشی از لذات را برای رسیدن به لذات بالاتر، جامع تر و پایدارتر، تحمل می کند و به آسانی از آن لذات پست می گذرد. در روایات تزویج با حورالعین، تضمین بهشت، آرامش دل، گریان نبودن در قیامت، درک لذت عبادت و درک لذت ایمان برای این گونه افراد در نظر گرفته شده است.
چ- توجه به خدا:
انسان باید به این نکته توجه کند که خداوند در همه حال، از رفتارهای چشمی و انگیزه های درونی او آگاه است. در حقیقت، اگر خود را در محضر خدا ببیند، حیا می کند و به سراغ نابهنجاری های چشمی نمی رود، و به راحتی خود را آلوده گناه نمی کند و اگر غفلتی از او سر زد، سریع توبه می کند. خداوند، این توجه را به افراد می دهد و می فرماید:« ألم یعلم بأن الله یری؛ آیا نمی داند که خداوند می بینید». 7 
در پایان خاطر نشان می شویم، اگر شیرینی یاد و ذکر خدا در انسان چشیده شود و برای ایجاد این حالت کاری بکنیم، تمام نیازهای و کارهای ما را تحت شعاع قرار می دهد. این شیرینی طوری است که اگر ذائقه ای آن را بچشد، هر چه غیر آن باشد را تلخ می داند. به خواهید خوب باشید و پاک زندگی کنید. این خواستن به شما توان و نیرو می دهد.
در ضمن امام زمان-علیه السلام- منتظر است سربازانش کامل شوند.
منبع جهت مطالعه ی بیشتر؛
تربیت جنسی/علی نقی فقیهی/دارالحدیث.( از این کتاب بسیار در این نوشتار استفاده شده است)
--------------
 1  . غررالحکم/ج2ص210
 2  .مستدرک الوسائل/ ج11/ص346.
 3  . مصباح الشریعه/ ص108.
 4  . الکافی/ج2/ص453.
 5  . اسراء/36.
 6  . میزان الحکمه/ ج14/ ح 22116.
 7  . علق/14.

 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید