بازدید امروز : 54
بازدید دیروز : 549
من دانشجوی پسر دانشگاه شهرکرد هستم. حدود 3ماه پیش کاملا بی خیال که دارم چه کار می کنم برای عمره دانشجویی ثبت نام کردم. بعد از چند هفته اسمم همراه هم اتاقی و هم رشته ام درآمد والان یک هفته دیگه عازم مدینه النبی هستم شهری که خیلی آرزوی رفتن به اونجا حتی برای یک دقیقه را دارن. همیشه با خودم میگم منو چه به مکه من با این همه گناه چه به حاجی شدن.
تو رو خدا بهم کمک کنید قبل از این سفر بزرگ از این شک بیرون بیام تو رو خدا بهم بگین چی کار کنم که از این فرصت بهترین استفاده رو ببرم؟ چی کار کنم که بعد حج افسوس نخورم کاش فلان کار را کرده بودم؟ کمکم کنید تا بتونم حاجی واقعی بشم و حاجی بمونم چون حاجی شدن آسان ولی ماندن سخت ... واقعا سخت؟
در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
1- هر کاری را باید با بصیرت و مطالعه آغاز کرد بنا بر این اولین قدم و گام این است که بدانید کجا می روید و چرا می روید و زائر کجا هستید . باید دانست که عبادت عمره چیست و چه آثار و برکاتی دارد و چه مضمون و محتوایی دارد .
باید تامل کرد که زیارت مرقد پاک رسول خدا و تربت بی نشان سیده بانوان عالم و خاک تفتیده امامان مظلوم بقیع یعنی چه و چه نورانی ماندگاری در انسان ایجاد می کند و چه توفیق بی بدیل و عظیمی است . ادامه مطلب...
وقتی می خواهم نماز بخوانم همیشه یاد گناهانم می افتم و از خداوند خجالت می کشم و از اینکه در پیشگاه خداوند برای نماز حاضر شوم، احساس شرمساری می کنم، چه کار کنم؟
خواهر گرامى ! از اینکه به این مجموعه اعتماد نموده و دغدغه ذهنی خود را با ما درمیان گذاشته اید بسیار متشکریم و امیدواریم در ارتباط هایی که از این پس با این مجموعه بر قرار می نمائید بتوانیم مشاور خوبی جهت حل مسائل و دغدغه های ذهنی شما باشیم .
خواهر ارجمند!
دل نگرانى شما در مورد اعمالى که قبلا داشته اید و به اعتقاد شما ناشایست و خطا بوده است، بشارت دهنده وجود روح تقوا و خداترسى در شما است. این گونه نگرانى ها و اندوه ها نسبت به خطاها و سستى ها به ویژه در یک جوان بیانگر لطف خداوند و عنایت او به شما است و این مطلبى است که بسیار قابل توجه مى باشد. ادامه مطلب...
چگونه باید با افراد ریا کار برخورد کرد, روش ارشاد این افراد چگونه است؟
دوست گرامی:احساس مسئولیت شما در هدایت و ارشاد افراد و اصلاح آنها قابل تقدیر است و بیانگر روح دینداری و خدا جویی شما است.
قبل از هر چیز باید ببینیم ریا چیست و ریاکار کیست تا بتوانیم با او صحیح بر خورد کنیم.
ریا گرفته شده از رؤیت است و تعریف آن عبارت است از: طلب منزلت و مقام در قلبهاى مردم به وسیله عبادات و طاعات خداوند متعال. این گونه ریا که در مقابل اخلاص در نیت مطرح می شود، به لحاظ شرعی شرک در عبادت و حرام است و سبب باطل شدن عبادت نیز مىشود . شخص ریاکار نزد مردم چنین نشان مىدهد که مخلص و مطیع واقعى خداوند است در صورتى که در حقیقت چنین نیست. ادامه مطلب...
میگن اگه انسان رابطه خودش با خدا رو اصلاح کنه، خدا رابطه اش رو با مردم اصلاح می کنه. لطفا منو در این باره راهنمایی کنید؟
1- این حدیث در منابع مختلف و از جمله نهج البلاغه نقل شده است و درست و بی اشکال است .
2-به کار گیری این دستور و سفارش به این است که انسان بداند وظایف و مسئولیت های او در برابر خداوند چیست و خداوند از او چه می خواهد و سپس در خوب انجام دادن این وظایف بکوشد .
3-مراد از این رابطه ، رابطه بندگی و عبودیت است . اصلاح رابطه با خدا به اصلاح رابطه بندگی و عبودیت است که بالاترین افتخار برای انسان و منشا همه کمالات و فضیلت ها است . ادامه مطلب...
چه عواملی باعث ایجاد گره در کارها می شود؟ آیا این که می گویند در کارش گره افتاده، درست چنین چیزی وجود دارد؟
در پاسخ چند نکته قابل توجه است :
1- گره افتادن در کار موضوعی درست است و با اصول و مبانی اعتقادی و آیات و روایات هماهنگ و موافق است .
2- معنای گره افتادن در کار هموار نبودن مسیر امور و برخورد آنها با موانع و مشکلاتی است که سد راه به نتیجه رسیدن آنها است.
3- عوامل فراوانی در ایجاد گره در کارها نقش دارند برخی شناخته شده و برخی ناشناخته هستند ولی مهم آن است که نوعا این گره ها نتیجه اعمال و رفتار و نیت های بد خود ما است و در واقع از ما است که بر ما است .
4- بی شک مهم ترین عامل در شکل گیری این موانع و گره ها گناهان و ترک واجبات الهی است که توفیق را از انسان سلب کرده و موجب پیچیده شدن و برخورد امور با موانع می شود .
5- بر همین اساس است که در منابع اسلامی و روایات اهل بیت –ع- برای ازبین بردن این موانع و گشودن این گره ها دستور استغفار داده شده و این معنایش این است که گناهان مانع ساز می باشند و باید با استغفار و طلب مغفرت از خداوند موانع و مشکلاتی را که با گناه و معصیت ایجاد شده از میان بر داشت و زمینه نزول رحمت و فیض الهی و مهیا شدن توفیق را فراهم ساخت .
دختری هستم متولد سال 136. دوران عقد را در کنار همسر مهربانم می گذرانم و از لطف بی نهایت خداوند کریم او نیز از من اعلام رضایت می کند. آذر 1386 عقد کرده ایم و اگر خداوند منان عنایت کند قرار است بعد ماه مبارک عروسی کنیم و همه چیز برای یک زندگی خوب را خدای سبحان بهمان داده است. می خواهم در راه سیر و سلوک الهی قرار گیرم و اصلاً از شرایط فعلی ام راضی نیستم. از نظر همسر و اطرافیانم فوق العاده مؤثرم و رفتار و گفتارم در نظر آنها اثر گذار است. خداوند رئوف بیش از اندازه در حقّم مهربان است و من بی اندازه گستاخ و تنبل و کمی دروغگو. (تنبل واقعی و بدور از اغراق). با وجود تنبلی ام سعی می کنم اعمال واجبم را به موقع انجام دهم (از اعمال مستحبّی تنها از نماز غفیله و زیارت جامعه کبیره بهره می برم، آنهم برای درخواست حاجتی از معبودم)... لطفاً راهکاری را جلوی پایم قرار دهید تا از خجالتم نزد مهربانترین عالم کم شود و من به آرامش وصال و رضایت حق برسم. می خواهم قبل از ماه مبارک رمضان و مادر شدنم این حالم عوض شود. لطفاً راهکارتان مرحله ای و واضح باشد تا بتوانم با رعایت آن به خدای خوبم نزدیکتر شوم؟
مکاتبه شما با این مرکز و سؤالی که مطرح کرده اید، بازگو کننده گرایش های فکری و عقیدتی پاک و تحسین برانگیز و گویای حُسن اعتماد به این مرکز است، متن ارسالیتان را به دقت خوانده، با دغدغه هایتان در مورد فرصتهای جوانی آشنا شده و احساستان را نسبت به اینکه خواستار یک زندگی خدا محور هستید، درک می کنیم.
دوست عزیز؛
الحمدلله خدای مهربان نعمتهای بسیاری به شما عنایت فرموده و شکر این نعمت ها در این است که از تمامی آنها در جهت قرب و رضای حق تعالی استفاده نمایید.
اشاره به عدم رضایت از خویشتن کرده اید؛ داشتن چنین حالتی نیز، از صفات مؤمنین است و با وجود این احساس می توانید در جهت تکامل خویش تلاش نمایید.
اما در پاسخ به دغدغه هایی که مطرح نموید نکاتی را خدمت شما ارائه می نمائیم:ادامه مطلب...
خداوند چرا انسان را با نفس ( هوای نفس ) خلق کرده است که باید با او مبارزه کند؟
اگر خدا انسان را به گونه ای می آفرید که ذاتاً امکان گناه برای او نباشد ، انسان اشرف مخلوقات نمی شد. خدا قبلا چنین موجودی را آفریده که همان فرشته ها هستند . انسان از آن جهت اشرف مخلوقات است که کمالات تمام موجودات را داراست . مثل جمادات، جسم است ، مثل گیاهان رشد و نمو دارد ، مثل حیوانات حرکت ارادی و احساس و غریزه دارد ، و مثل فرشته ها عقل و علم و تسبیح وتقدیس دارد ؛ و بالاتر از آن نیز مقامی دارد که مختص انسان می باشد ؛ و آن مظهریت برای جمیع اسماء الله است. ادامه مطلب...
آیا پرداختن به خودسازى مقدم است یا پرداختن به اصلاح جامعه؟
یکی از ابعاد مهم انسان بعد اجتماعی او است و این بعد از وجود او باید در عرصه جامعه ای رشد کند که صلاحیت پرورش انسان های بزرگ را داشته باشد. برای این منظور جامعه انسانی به اصلاح نیاز دارد و اصلاح جامعه کار انسان های رشید، متعالی و توانمند است و رشد و تعالى انسان بدون خودسازى ممکن نیست. حضرت امام خمینى(ره) در ضرورت خودسازى مى فرماید: ما تا خودمان را اصلاح نکنیم، نمى توانیم کشورمان را اصلاح کنیم.
از ویژگی های بارز مکتب اسلام این است که در آن به سازندگی فردی و تهذیب جان توجه ویژه ای شده است و هرگز به بهانه برخی اصلاحات و رفرم های اجتماعی و یا کوشش در جهت تحقق جامعه ایده آل، فرد به حال خود رها نمی شود و پرورش و سازندگی روح و جان او به باد فراموشی سپرده نمی شود، زیرا: ادامه مطلب...
غیبت چیست؟ چه گناهی بر آن مترتب است؟ غیبت حلال کدام است؟ آیا نقل قول از کسی که دقیقا مطالبی را به ما گفته و یا نقل به مضمون مطالب وی، در حالی که نمی دانیم ایشان راضی اند به نقل قول ما یا نه! غیبت محسوب می شود؟ در خصوص مدیران و سایر افراد دولتی که در کار حکومتی مسئولیت دارند و تصمیم آنها افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد معمولا افراد یک اداره و یا جامعه در خصوص این تصمیم مدیران انتقاد می کنند مثلا: تصمیم فلان مدیر اشتباه است یا فلان مدیر نباید این تصمیم را اتخاذ می کرد یا وی این تصمیم را برای راحتی خود گرفته است و ... که افراد یک سازمان با توجه به شناخت خود از مدیر و یا یک مسئول حکومتی آن را بر زبان جاری می سازند، غیبت محسوب می شود؟ یا روزنامه ای که از رفتار و یا عملکرد و یا شخصیت یک فرد مسئول در حکومت انتقاد می کند و ممکن است فرد از شنیدن یا دیدن این انتقاد ناراحت شود از مصادیق غیبت است؟ صحبت کردن از معایب کسی که طرف مقابل ما وی را نمی شناسد، غیبت محسوب می شود؟
در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
1- پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در تعریف غیبت می فرمایند: «آن است که یاد کنی برادر خود را به چیزی که او ناخوش آید»
معراج السعاده؛ ملا احمد نراقی، ص 447
عالمان اخلاقی در تعریف غیبت گفته اند: غیبت عبارت است از: «بدگویى و پرده درى نسبت به حیثیت و آبروى افراد، یعنی در غیاب شخصى کارهاى بد و ناپسند شخصی و یا عیوب و نقائص جسمى و اخلاقى او را به گونهاى براى کسانی که او را می شناسند, بازگو کنند که اگر به گوشش برسد، ناراحت شود.
ذکر نقایص شخص«خواه آن نقص در بدن او باشد مثل اینکه بگویی: فلانی کور، یا کر، یا گنگ، یا کوتاه، یا بلند، یا سیاه، یا زرد یا... و امثال اینهاست.
یا در نسب او باشد مثل اینکه بگویی: پسر فلان فاسق، یا ظالم، یا نانجیب و نحو اینهاست. ادامه مطلب...
لطفا درباره کلمه مقدسه هو که اسم ذات خداست را به طریق استدلال علمی و آیات و احادیثی که در این باب نقل شده را توضیح مرحمت فرمایید و عبارت لنا مع الله حالات نحن هو و هو نحن و نحن نحن و هو هو نحن فیها هو ... این نقل که از کتاب الکلمات المکنونه است ص111 توضیح فرمایید آیا این کلام حدیث است و چه توجیهی دارد البته با ذکر سلسله سند و اگر نقل بی عقل است آیا از توهمات و شطحیات صوفیه است که هو که اسم ذات است چگونه ... الا قائل به وحدت وجود باشیم چون صوفیه هو یا علی را این گونه استفاده نموده اند؟
در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید : 1- کلمه مبارکه هو که اشاره به ذات مقدس الله است در ایات متعددی از قرآن به کار رفته است و یک نمونه ان آیه شریفه الله لا اله الا است . این آیه ی شریفه تمام مراتب توحید را در خود جمع نموده است. «الله » اشاره است به توحید اسمائی ، چرا که الله جامع جمیع اسماء الهی بوده ، همه ی کمالات اسمائی را به نحو وحدت داراست. توحید اسمائی آن است که تمام اسماء حقّ تعالی ، همگی در حقیقت عین یکدیگر و عین ذات می باشند. « لا اله الّا هو » اشاره است به توحید عبادی ؛ به این معنا که جز او شأنیت حمد و تقدیس و پرستش را ندارد. ادامه مطلب...
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید