سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2745776

  بازدید امروز : 513

  بازدید دیروز : 62

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
قرآن را فرا گیرید که بهترین سخن است و در آن تفقّه کنید که بهار دلهاست واز روشنی آن شفا بجویید که شفای سینه هاست . [امام علی علیه السلام]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/10/26::: ساعت 1:2 عصر

برای اینکه شیطان از ما دور بشه باید ذکر گفت تا کم کم مثلا از محیط خونه بره بیرون ... تعداد ذکر مشخصه؟ اینکه چه مدت زمانی طول می کشه تا برگرده؟
با سلام به شما پرسشگر محترم که در پی کسب کمال و دور کردن دشمن دیرینه انسان -یعنی شیطان- از خود هستید.
به طور کلی هر قدر ارتباط و معرفت انسان با خدای متعال عمیق تر و گسترده تر باشد، تسلط شیطان بر او کمتر است. چنان چه خدای متعال در این باره می فرماید: شیطان تسلطی بر کسانی که مؤمن بوده و بر پروردگارشان توکل می کنند ندارد) نحل، آیه 99 .(و نیز می فرماید: تو (شیطان) بر بندگان خاص من تسلط و نفوذی نداری (اسراء، آیه 65).

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/10/26::: ساعت 1:1 عصر

چرا نماز اینقدر مهم است, یعنی اگر کسی نماز نخواند به جهنم می رود؟  وضعیت افراد در آخرت چگونه است؟
در پاسخ به این سوال مهم به چند روایت اشاره می کنیم و در پایان ضمن نتیجه گیری به وضعیت افراد و گروه هایی که به بهشت می روند یا جهنم و یا وضعیت دیگری دارند اشاره می کنیم:
1ـ ضریس کناسى گوید: به امام باقر( علیه السّلام ) عرض کردم قربانت گردم خداشناسانى که به محمد (صلى اللَّه علیه و آله) ایمان دارند و مسلمان هستند و از دنیا مى‏روند ولى امامى را نمى‏شناسند و به ولایت شما معتقد نیستند پایان کار آنها چه خواهد شد؟ امام (علیه السّلام) فرموند: آنها در قبرهاى خود خواهند ماند و از آنجا بیرون نخواهند گردید، هر کدام از آنها که کارهاى نیک انجام داده باشند و عداوت و عنادى از آن‏ها نسبت به ما ظاهر نشده باشد از قبر او راهى به طرف بهشتى که خداوند در مغرب آفریده است باز مى‏گردد و روح و بشارت به قبر او مى‏رسد.

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/10/25::: ساعت 1:56 عصر

من هر کاری که می کنم « خواندن نماز، قرآن، ...» احساس می کنم ریا می کنم بعد استغفار می کنم ولی دوباره این افکار به ذهنم می آید، لطفا مرا راهنمایی کنید؟
قبل از پاسخ به آنچه مطرح نموده اید توجه شما را به چند نکته جلب می نمائیم :
اول : ریا، یعنی طلب منزلت و مقام در دل‏هاى مردم به وسیله عبادات و طاعات خداوند متعال که این‏گونه ریا حرام است و سبب باطل شدن عبادت مى‏شود . به تعبیر دیگر شخص ریاکار در بین مردم نشان مى‏دهد که مخلص و مطیع واقعى خداوند است ، در صورتى که در حقیقت چنین نیست.
دوم : نباید فراموش کرد که تحقق ریا مشروط به قصد ریا است یعنى اگر قصد و نیت بر ریا نباشد، گناه نیز محسوب نمى‏شود اگر چه مردم عبادت انسان را ببینند و احیانا تعریف هم بکنند. علاوه بر اینکه ریا وابسته به داشتن غرضی از اغراض دنیوى نظیر کسب محبوبیت، ثروت و جاه و مقام مى‏باشد.

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: پنج شنبه 89/10/23::: ساعت 11:57 صبح

داشتن هر تصور ذهنی از خدا نادرست است، همچنین برقراری رابطه در انسان نیازمند داشتن نوعی تصور(علم) از مخاطب است، پس در هنگام ذکر یا دعا یا عبادت انسان چگونه خدا را مخاطب قرار می دهد؟ لطفا کامل توضیح دهید و اگر این مطلب در کتابی هست حتما ذکر کنید؟
پاسخ: دوست گرامی. خدا جسم نیست که بخواهیم از او تصور جسمانی داشته باشیم. ولی اینطور هم نیست که هیچگونه شناختی از خداوند نداشته باشیم و در دعا مخاطب خود را نشناسیم. منظور از خدای متعال از دیدگاه حکمت اسلامی همان وجود است. یعنی متن وجودی که تمام هستی را پوشانده است و در تمام اشیاء سریان و حضور دارد. به قول قرآن کریم: اینما تولوا فثم وجه الله. به هر طرف که بنگرید, همانا وجه خداوند را مشاهده می کنید. لازم نیست برای یافتن خداوند تلاش کنیم. خدای متعال وجودی است که حتی در سراسر هویت خود ما سریان دارد و هست و از رگ گردن نزدیک تر است. رگ گردن کجا و وجود کجا. نزدیکی وجود ما, به ما قابل مقایسه با نزدیکی رگ گردن به ما نیست.
ما در دعا و عبادت تمام هستی و وجود را مخاطب خود می کنیم و با وجود مطلق هستی سخن می گوییم. و از متن هستی بی نهایت طلب می نماییم که همان خدای متعال است. وجودی که تمام اشیا و مخلوقات مظاهر او هستند و او در تمام مظاهر خود حضور دارد.
برای مطالعه بیشتر به سایت بروید و در گزینه معرفت مطالعه کنید. موفق باشید.
http://akhlagh.porsemani.ir/

یا الله" بهتر است براى تبرک به زبان بیاریم یا "یا حسین"؟
پاسخ: دوست گرامی. یا الله ذکر توحیدی خداوند است و یا حسین ع و یا علی ع و مانند آن نشانه پیوند با ولایت می باشد. انسان مسلمان شیعه نه از توحید بی نیاز است و نه از ولایت, بنابراین هر دو ذکر لازم است. اصولا دین ما مشتمل بر قوانین توحیدی و کسانی است که تحت عنوان اولیای الاهی جامعه و دین را رهبری می کنند و مجری دین توحیدی خدا هستند. بگذارید در این زمینه اولویت بندی نکنیم و با خداوند و ائمه اطهار در کنار هم رابطه و پیوند داشته باشیم همانگونه که پیامبر ص در وصیت اش فرمود قرآن که کتاب توحید است و اهل بیت که ظرف ولایت هستند از هم جدا شدنی نیستند. موفق باشید.

در رابطه با یکی از فضایل و رذایل اخلاقی توضیحاتی بنویسید. ( نگاه به نامحرم و راه های کنترل آن(
پاسخ: دوست گرامی. کنترل نهایی نگاه به نامحرم فقط از دو طریق به نتیجه قطعی می رسد. یکم اینکه انسان به معرفتی برسد که خداوند را حاضر و ناظر واقعی ببیند و بداند و باور داشته باشد. دوم اینکه تصمیم قطعی برای نزدیک شدن به خداوند و سیر و سلوک داشته باشد و بداند که گناه مانع این راه است و باور داشته باشد. ولی به صورت عمومی راه هایی نیز هست که انسان بتواند تا حدودی به این مهم دست یابد. برای این منظور به سایت ما بروید و در گزینه اخلاق جنسی مطالعه کنید. موفق باشید.
http://akhlagh.porsemani.ir

من کاملا از خدا دور هستم، نمازمو خیلی با فاصله میخونم یا کلا نمیخونم. مشکلات بزرگی به تازگی در زندگیم پیش اومده صبر و تحمل ندارم در مشهد ساکنم. اطلاعات مذهبی زیادی دارم اما اثر گذار نبوده شاید چون قسی القلب شدم لطف کنید سریعا راهنمایی ام کنید تا منقلب شوم؟
دوست گرامی. شما مانند کسی هستید که معلق و سرگردان است, یعنی تعلق به جایی ندارد و تکلیفش روشن نیست و نمی داند چرا باید نماز بخواند و صبر کند و مانند آن. ما دو فضا داریم که  تکلیف را روشن می کند. فضای خارج از دین توحیدی و ولایت خدا که همان فضای ولایت شیطان است و فضای داخل ولایت خداوند. کسانی که با اختیار خودشان این دو فضا را انتخاب کرده اند بلا تکلیف نیستند و می دانند که چه باید بکنند, ولی کسانی که هنوز به این آگاهی نرسیده اند و با فضای دین و ولایت خدا و فواید آن آشنا نیستند, این حالت شما را دارند. سعی کنید با شناخت, باور و عزم از این حالت خارج شوید.

چه کار باید کرد که شیطان کمتر ما را وسوسه کند و خداوند بیشتر به ما توجه کند؟
پاسخ: دوست گرامی. راهکار سوالی که کرده اید اخلاص است. به هر مقدار که انسان در مسیر خداوند خود را برای خدا و کسب رضایت خدا خالص می کند و از دنیا زدگی و لذت طلبی افراطی دور می شود, به خدا نزدیک و از شر شیطان در امان می ماند. در قرآن کریم هست که شیطان گفت: من همه را فریب می دهم مگر بندگان خالص شده را. شیطان در آنها نمی تواند نفوذ کند. باید سعی کنید کم کم انگیزه های دنیوی را در خود تضعیف و انگیزه های خدایی را در خویش تقویت نمایید تا کمتر شیطان شما را وسوسه نماید. موفق باشید.

معنی این عبارت چیست؟ «برای حرکت به سمت خدا» راهی که نه نیاز به استاد و راهنما دارد و نه چیز دیگر و راه منحصرهم هست، عمل به وظایف شرعیه و ترک گناه و معصیت خداست در اعتقادیات و عملیات (استفتایی است از دفتر آیت الله بهجت ره)
پاسخ: دوست گرامی. بله واقعا راه همین است, ولی نکته مهم این است که شناخت وظیفه بسیار گسترده است و نیاز به اگاهی دارد. وظایف فردی و اجتماعی دو بخش مهم هستند که انسان باید بشناسد و در هر موقعیتی که هست آنها را رعایت نماید. در این صورت حتما به اهداف معنوی خود می رسد. شناخت توحیدی خداوند و هستی و انجام عبودیت خداوند و در کنار آن شناخت ولایت خدا و اولیای خدا و ولایت فقیه در زمان غیبت و ولایت پذیری مهمترین عرصه های این شناخت و عمل هستند. البته در مقابل شناخت شیطان و ولایت شیطان و
تاثیرات آن نیز به عنوان دشمن شناسی لازم است. موفق باشید.

می خواستم بپرسم راههاى تسلط بر نفس و همچنین صبور بودن و کنترل خشم در اسلام چگونه است؟
دوست گرامی. بهترین راه تسلط بر نفس و کنترل خشم قرار گرفتن و هماهنگ شدن با فضای رحمانی و توحیدی و ولایی حاکم بر اسلام و روابط افراد جامعه اسلامی است. مشکل اینجا است که این فضا در جامعه ما هنوز کاملا اسلامی نشده است, ولی فضای اردوگاه اسلام پر از رحمت و مهربانی و عشق است. عشقی که میان مومنین و خداوند و همچنین میان خود مومنین حاکم است, مانع خشم و پرخاش گری میان آنان می شود. در راهکار بنیادین, مومن از آن جهت که مومن است صبور است و صبر ریشه در ایمان دارد. راهکارهای دیگری هم دارد که خوب است به سایت مراجعه و مطالعه کنید.
http://akhlagh.porsemani.ir/term45


چرا آرزوی مرگ می کنیم؟
دوست گرامی. آروز و درخواست مرگ ازخداوند, مکروه است و مومن چنین آرزویی ندارد, زیرا زندگی برای او موهبتی است الهی و فرصتی است برای تقرب به خداوند و خدایی شدن و هرگز حاضر نیست چنین فرصت زیبا و ارزشمندی را از دست بدهد اگر چه گرفتار بلا و سختی فراوان گردد. آروز مرگ به طور معمول ریشه در عواملی دارد مانند ناامیدی و شکست و ضعف در برابر سختی های زندگی و گناه و احساس پوچی و بی هدفی در زندگی و مانند آن که خوب است به صورت مفصل در این زمینه در سایت مطالعه کنید.
http://akhlagh.porsemani.ir/term30

آیا می شود راه کسب اخلاص و استقامت در اخلاص را بفرمایید؟
دوست گرامی. اخلاص یعنی خالص شدن انگیزه و عمل برای خداوند. بهترین روش برای رسیدن به اخلاص, معیار قرار دادن رضایت خداوند و اهل بیت ع در تمام انگیزه ها و اعمال است. سعی کنید به تدریج در این مسیر حرکت کنید, به هر مقدار که زندگی و رفتارتان به رضایت خدا و اولیای او نزدیک تر می شود, خالص تر می شوید.

اثرات مال حرام در زندگی چیست؟ آیا شخص نمی تواند هدایت یابد؟
دوست گرامی. شاید اولین شرط سلوک الی الله این است که لقمه انسان حلال باشد و لقمه حرام اولین مانع راه خدا است. عدم استجابت دعاها، عدم قبولى نماز، پذیرفته نشدن اعمال صالح، عدم استشمام بوى بهشت، تضعیف ایمان، اخراج از صیانت الهى، کاهش رزق حلال، خروج از ولایت پیامبر و اهل بیت او، حسرت در روز قیامت، لعن ملائکه، کوردلى آثار لقمه حرام است و در مقابل لقمه حلال موجب نورانیت دل و استجابت دعا و آمرزش و حفاظت الهى مى‏گردد. البته این تاثیرها همه در حد اقتضا است و حتمیت ندارد و کنترل پذیر است. موفق باشید.

راههای غلبه بر حسادت چیست، لطفا توضیح دهید؟
دوست گرامی. ریشه حسادت در ضعف معرفت توحیدی است. توحید یعنی معتقد باشیم هر کسی هر چه دارد از ناحیه خدا است و خداوند است که به هر که هر چه بخواهد می دهد یا می گیرد و در کار خدا نمی توان چون و چرا کرد که او حاکم و مالک مطلق هستی و عالم و حکیم و قادر است و اگر صلاح بداند ما را از نعمت های خود برخوردار می کند و شخص صاحب نعمت نیز خودش کاره ای نیست و هر چه دارد از ناحیه خدا است. در این صورت دلیلی برای حسادت به شخص وجود ندارد و باید از مالک و منبع هستی نعمت خواست. برای مطالعه بیشتر به سایت مراجعه و مطالعه کنید. موفق باشید.
http://akhlagh.porsemani.ir/term45


من یه مشکل خیلی بزرگ دارم اونم اینکه دروغ میگم نمی دونم چرا؟ می خوام فقط در معرض دید همه باشم واسه همین دروغ میگم خسته شدم، خواهشا یه راهکاری بدین به خدا دیگه از خودم خسته شدم از خودم بدم میاد.
دوست گرامی. دروغ گویی با ایمان سازگار نیست. در روایات هست که مومن دروغ نمی گوید. اصولا فضای ایمان فضای صداقت و پاکی است و با دروغ نمی سازد. ریشه دروغ یا نفسانیات است یا حب جاه است و یا حب مال و ثروت و یا ترس و ضعف نفسانی . این مسایل و نقایص مربوط به کسی است که ایمان قوی ای ندارد. کسی که ایمان دارد و وارد فضای زندگی ایمانی است, به هیچ وجه امکان ندارد که دروغ بگوید چون با دروغ شخصیت و فضای زندگی خود و جامعه اسلامی را آلوده و غبار آلود خواهد کرد. برای مطالعه بیشتر به سایت مراجعه کنید.
http://akhlagh.porsemani.ir/term52

درباره عقل ودل توضیح دهید؟
دوست گرامی.  عقل و دل دو وادی در مسیر سلوک انسان است. انسان با خروج از وادی طبیعت وارد وادی عقل می شود و تمام زندگی خود را بر اساس حجت و استدلال بنا می نماید و بعد از محکم شدن در این وادی, محصول آن شکوفایی محبت و عشق است که باعث می شود سالک وارد وادی عشق و محبت شود و به نهایت کمال برسد. فکر می کنیم سوال شما درباره رابطه و یا تضاد عقل و عشق باشد، بنابراین برای آگاهی از این موضوع به سایت مراجعه و در گزینه محبت مطالعه کنید. در صورتی که منظور دیگری دارید دوباره سوال مطرح نمایید.
http://akhlagh.porsemani.ir/term34

چکار کنم که بتوانم حق را از ناحق تشخیص دهم؟
دوست گرامی. شناخت حق و باطل از ضروریات زندگی ایمانی و بصیرت مومن است، زیرا در غیر این صورت انسان دچار فتنه ها و گمراهی خواهد شد. راه شناخت حق و باطل، حکمت آمیخته و مطابق با وحی است, منتهی به دلیل لغزنده بودن راه برای انسان های عادی, حتما باید به اهل ولایت و تبیین کسانی که از بصیرت دینی بهره دارند، رجوع شود. به همین دلیل پیامبر گرامی اسلام فرمود: من در میان شما دو چیز می گذارم، قرآن و اهل بیتم، این دو از هم جدا شدنی نیستند. دین و آموزه های قرآنی در کنار تبیین و هدایت های اولیای دین برای این منظور راهگشا خواهد بود.

 


 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/10/19::: ساعت 9:13 صبح

من گیج شدم بداخلاقی با عصبانی بودن چه فرقی داره مثلا اون چه می کنه که اون یکی نمی کنه مثال بزنید. خوش اخلافق چه ویژگی داره؟
از اینکه با جوانی با ایمان و مستعد کسب فضایل اخلاقی مکاتبه می کنیم بسیار مسرور و شادمانیم و امیدواریم که بتوانیم در این مسیری که قدم برداشته اید شما را یاری کنیم.
تعریفی ازخوش اخلاقی:
خوش اخلاقی دارای دو معنای عام و خاص است. معنای عام آن اتصاف به فضایل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت های پسندیده ای است که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می آراید. و معنای خاص آن خوشرویی، خوشرفتاری و برخورد شاد و پرنشاط با دیگران است. امام صادق (ع) نیز در اینباره می فرمایند: حسن خلق آن است که برخوردت را نرم کنی، سخنت را پاکیزه گردانی و برادرت را با خوش رویی دیدار نمایی (جامع السعادات، ج1، ص324). آنچه در جامعه و بین مردم از معنای خوش اخلاقی وجود دارد همین معنای خاص آن می باشد.
اهمیت خوش اخلاقی:

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/10/18::: ساعت 11:2 صبح

افرادی که از روی تنبلی نماز صبح خود را قضا می نمایند در صورت خواندن قضا به چه عذابی گرفتار می شوند؟
در روایات متعددی به سرنوشت نافرجام کسانی که نسبت به نماز اهمیت نمی دهند پرداخته شده است کسانی که برایشان تفاوتی نمی کند که نمازشان در وقت خودش خوانده می شود یا نه , یا اینکه هرگاه میلشان کشید می خوانند و هرگاه دلشان نخواست ترک می کنند . از جمله روایتی که از حضرت فاطمه زهرا (س ) نقل شده که ایشان از پدر بزرگوارشان پرسیدند : پدر جان ، ! زنان و مردانی که نسبت به نماز بی اعتنا هستند و نماز را سبک می شمارند، چه عواقبی را در پیش دارند؟ رسول خدا (ص ) فرمود: ای فاطمه جان !هر کس ‍ از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می سازد: شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانی که از قبر خارج شود:

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/10/18::: ساعت 11:0 صبح

آیا دعا یا ذکر خاصی برای طلب خارج شدن حب دنیا از قلب وجود دارد؟
از اینکه با جوانی مؤمن و مستعد خودسازی هم کلامیم بسیار خوشحال و مسروریم و ساعاتی را که در خدمت کردن به شما سپری می کنیم یقیناً از بهترین ساعات عمر ما خواهد بود. در ادامه مطالب به شما دوست عزیز عرض خواهیم کرد که اولین قدم برای رسیدن به تقوا و رستگاری، همانطور که خود شما به این نتیجه رسیده اید، زهد ورزیدن نسبت به دنیا و ترک حب دنیاست چرا که در روایات اسلامی داریم (رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ حُبُّ الدُّنْیَا) سر منشأ تمام بدیها و رذایل حب دنیاست. پس اولین شرط برای سیر در مسیر اللهی ترک حب دنیاست و امیدواریم بتوانیم در این راه مقدسی که قدم برداشته اید شما را یاری کنیم. ا لبته ا ین را هم بگوییم که خارج کردن حب دنیا از دل و جایگزین کردن حب خدا و اولیای او تنها با یک دعا و یا ذکر خاص میسر نمی شود بلکه این مسیری است که انسان باید در زندگی با کمک آموزه های دینی و راهنمایی اولیای خدا طی کند و شاید بتوان گفت تمامی دعاها و دستورات دینی و مناسک معنوی یک جنبه اش تضعیف حب دنیا و تقویت حب خداوند است.

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: سه شنبه 89/10/14::: ساعت 1:36 عصر

با اینکه از نظر فکری و مطالعاتی خیلی قوی شدم و نسبت به اعتقاداتم راسختر شدم ولی فکر می کنم از نظر اخلاقی و عملی درجا میزنم، شاید هم عقب رفتم، چیکار کنم؟ توی نماز حضور قلب ندارم. کمکم کنید؟
به شما تبریک می گوئیم که به دنبال یافتن خود و جایگاهتان در نظام هستی هستید. امیدوارم پاسخ گوی خوبی برای شما باشیم.

«رابطه ی علم و عمل»
آدم خاکى ز حق آموخت علم--- تا به هفتم آسمان افروخت علم‏
نام و ناموس ملک را در شکست---کورى آن کس که در حق درشک است.
‏علم و دانش راه را برای عمل فراهم می کنند و عمل زایده ی علم و دانش است. سوالی که ایجاد می شود این است که آیا لزوماً کسی که علم به موضوعی دارد، به آن نیز پایبند می باشد، یا نه؟ این مطلب جای بررسی دارد. از این رو به این مطلب اشاره می کنیم.

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/10/12::: ساعت 9:23 صبح

از آنجایی که هر گناهی عواقبی دارد حال ممکن است آن عواقب جسمانی باشد یا روحی و معنوی می خواستم بدونم که آیا اگر شخصی گناهی مرتکب شود و توبه نماید و آن گناه عواقب جسمانی داشته باشد خداوند علاوه بر این که توبه او را می پذیرد، آیا عواقب آن گناه را نیز از شخص گناه کننده رد می نماید؟ خواهش می کنم مراراهنمایی نمایید زیرا که من از عواقب گناهی که مرتکب شده ام بسیار می ترسم و نمی دانم با وجود توبه ای که کرده ام آیا عواقب گناهم دیگر مرا تهدید نمی کند؟
دوست گرامی. ننوشته اید چه گناهی, ولی حدس ما خودارضایی است, در صورت صحت حدس در این زمینه گفتنی است: جبران شدن عوارض این عمل، به میزان و شدت و ضعف مبتلا بودن به آن بیماری بستگی دارد. ولی در هر صورت هر مشکلی و بیماری، راه درمان و حل دارد. اگر با جدیت و به تدریج از آن مشکل رهایی پیدا کنید مطمئن باشید عوارض آن نیز به تدریج از بین خواهد رفت. پس نسبت به این موضوع نیز نگران نباشید و با توکل به خدا و با تکیه بر اراده جدی خود و تلاش بیشتر با این مشکل مبارزه کنید و مطمئن باشید خواهید توانست به زندگی عادی تان برگردد.
به نظر می آید تصمیم شما بر ترک عمل خودارضائی، تصمیم عاقلانه و ارزشمندی است. و گام بسیار مؤثر و سرنوشت سازی می تواند در زندگی و بهداشت روانی و سلامت جسمانی شما باشد. چه این که این عمل ضررهای جسمانی و روانی بدی دارد اما به قول معروف ضرر را هر جا جلویش را بگیری نفع است همین که شما این عمل را ترک کرده اید نشانه این است که شما فردی قاطع و با اراده هستید و می توانید گذشته خود را جبران کنید و در واقع با ترک این عمل به سوی سلامتی، رشد و تعالی گام برمی دارید.

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/10/11::: ساعت 1:51 عصر

وظیفه ما در برخورد با گناهانی که در اطراف ما اتفاق می افتد و بر خلاف قانون است، چیست؟ از قبیل
1-سیگار کشیدن 2-بد حجابی 3-ناسزاگویی در بین حرفها 4-گوش دادن به آهنگ حرام 5-بی نمازی و ... .

در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
1- وظیفه شما در برخورد با این امور امر به معروف و نهی از مکر است با رعایت شرایط خاص آن می باشد .
2- وظیفه شما در صورتی که شرایط امر به معروف و نهی از منکر جمع باشد همان امر و نهی زبانی است ان هم با رعایت ادب و اخلاق اسلامی اما اگر احتمال تاثیر نمی دهید بلکه احتمال در گیری و ضرر مالی یا جانی قابل ملاحظه بدهید واجب نیست و مرحله بالا تر وظیفه ستاد امر به معروف و مامورین انها می باشد و باید هر موردی که لازم بود به انها اطلاع دهید ( استفتاات مقام معظم رهبری س 1055 و 1056 )
3- امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین دستورات و فرامین اسلام است که در واقع بیانگر تعهد و مسئولیت اجتماعی هر فرد مسلمان نسبت به سرنوشت جامعه اسلامی و افراد آن و ضامن اصلاح جامعه اسلامی و احیای ارزش های دینی و جلوگیری از انحراف ها و اشاعه ضدارزش ها در جامعه اسلامی است. امام باقر- علیه السلام- در مورد اهمیت امر به معروف و نهی از منکر فرمودند: «ان الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء فریضه عظیمه بها تقام الفرایض ... ؛ امر به معروف و نهی از منکر راه انبیاء و روش صالحان و واجب بزرگی است که بواسطه آن واجبات دیگر اقامه می گردد». 1
شهید مطهری در این باره می فرماید:«امر به معروف یگانه اصلی است که ضامن بقای اسلام است، اگر این اصل نباشد اسلامی نیست». 2 

ادامه مطلب...

 
<   <<   26   27   28   29   30   >>   >
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید