بازدید امروز : 519
بازدید دیروز : 62
می خواستم بدانم بهترین حاجت چیست و بهترین راه رسیدن به حاجات چیست و بهترین روش و یا ذکر ریسیدن به نذر چیست؟
در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :
1- حاجت های افراد متناسب با شرایط و اولویت ها و نوع نگرش و سلایق آنها متفاوت است .
2- برای فرد مومن شیعه بهترین حاجت ایمان کامل و مستقر و تعجیل در ظهور حضرت حجت -عج- و حسن عاقبت است .
3- برای رسیدن به حوایج در درجه اول انسان باید تمام امکانات خود اعم از امکانات عقلانی و مشاوره ای و مادی خود را بسیج نماید و با برنامه ریزی و تلاش پی گیر برای رسیدن به خواسته ها و نیاز ها تلاش کند و در کنار این تلاشها از نیروهای فراطبیعی نیز استمداد نماید و به خداوند توکل کند. مثلا برای فروش خانه ابتدا باید به بنگاهای خرید وفروش املاک رجوع کنید ویا از طریق آگهی تبلیغاتی در روزنامه ها ومراکز تبلیغاتی و...اعلام فروش نمایید . به موازات این کارها از راههای دینی برای رسیدن به حاجت خود کمک بگیرید که ذیلا خدمتتان بیان میکنیم.
نظام اخلاقی قرآن بر چه اساسی است؟
با تشکر از سوال زیبایی که مطرح نموده اید باید به عنوان مقدمه خدمت شما عرض نمائیم که :
بطور عمده نظام های اخلاقی به چهار دسته قابل دسته بندی می باشد .
الف : نظام اخلاقی ضد دینی
در اروپاى مسیحى پیش از عصر نوزایى (رنسانس)- که دوران تجدید حیات علوم و دانشهاى تجربى است- اخلاق با دین مسیحیت همراه بود و مفاهیم اخلاقى از متون دینى گرفته مىشد و از این رو، از قداست و مرتبت ویژهاى برخوردار بود. اما پس از این دوره، کم کم صبغه دینى در اخلاق ضعیف شد و این اندیشه در اذهان دانشمندان و فلاسفه اروپا مطرح گردید که اصلًا چه لزومى دارد ما اخلاق را از دین و از کتب مقدس بگیریم؟ بلکه ما مىتوانیم براساس دستاوردهاى علوم تجربى و براساس فکر و اندیشه بشرى خودمان، نظامى اخلاقى طراحى کنیم و آداب معاشرت و حدود رفتارهاى اجتماعى انسانها را مشخص سازیم. برخى از متفکران غربى از جمله کارل ریموند پوپر (متولد 1902 م) در قرن اخیر تا آنجا پیش رفتند که رسماً اخلاق منهاى خدا را مطرح نمودند و اعلام داشتند که براى پرورش اخلاقى، انسانها نیازمند اعتقاد به خدا نیستند.( فلسفه اخلاق، ، محسن غرویان ، پژوهشکده تحقیقات اسلامی ، ص: 40)
به گفته ابو حامد غزالی «کسانی که مرگ را نابودی میپندارند» پندار چه کسانی است؟
یکی از واقعیت ها ی اساسی و غیر قابل انکار برای هر متفکری مرگ است، مرگ همراه با تولد انسان متولد می گردد و این دوقلوی بهم پیوسته یعنی زندگی و مرگ همواره در طی زندگی خاکی با انسان همراه است، لیکن انسان بعلت ملموس بودن زندگی آن را احساس می کند ولی بعلت عدم شناخت مرگ آن را به فراموشی می سپارد و بعضا تا دوران معینی از زندگی خود آن را باور ندارد. در طول اعصار و قرون متمادی این پدیده اساسی توجه بشر را به خود جلب کرده و بطوریکه انسان به موضع گیریهای متفاوتی در برابر آن پرداخته است. به طور کلی می توان دو دیدگاه متفاوت در باره مرگ تشخیص داد:
الف- دیدگاه کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند و پس از زندگی در این جهان خاکی، زندگی دیگری را برای انسان قائل نیستند و یا بعلت غوطه ور شدن در هوسها و شهوات حد ارزشهای انسانی را زیر پا گذاشته اند (انسان دارای دو بعد حیوانی و انسانی می باشد که بعد حیوانی آن پس از رنسانس بشدت مورد توجه قرار گرفت ولی بعد انسانی او که شامل صفات و ملکات اوست به باد فراموشی سپرده شد و اصولا فلاکت و بدبختی امروز ناشی از همین طرز فکر اوست.) و دنیا را معبود و معشوق خود قرار داده اند. اینان مرگ را ناگوار و و وحشت ناک می دانند و همواره از آن فراری و نسبت بدان هراسناک اند. در نظر آنان مرگ عفریتی است که انسان ها را یکی پس از دیگری با بی رحمی می بلعد. برای اینان مرگ دارای چهره ای زشت و هراسناک است و مرگ را پایان همه چیز می دانند این دسته افراد و رجال و فلاسفه مربوط با این طرز فکر را مادیون می نامند که از دیرباز در جهان وجود داشته اند و امروزه نیز در عرصه موجود هستند، نمونه پیروان این طرز فکر، تفکرات و روش مادیون امروز جهان است.
اگر کسی بخواهد اخلاق و رفتار خود را چک کند و بعد اصلاح کند، چه اموری در اولویت قرار می گیرند؟ چگونه؟
در پاسخ باید عرض کنیم سوالتان بسیار کلی است چه هر عادتی به روشی کسب و یا ترک می شود لذا برای جواب نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم. اما با وجود این نکات کلی زیر تقدیم می گردد:
قبل از بیان موارد خاص عرض می کنیم به طور کلی هر کسی باید خود را ارزیابی کند که اهل کجا است. اهل ولایت خدا و اردوگاه اهل بیت ع است یا خدای ناکرده اهل ولایت شیطان و اردوگاه دشمنان خدا است. علامت آن این است که ببیند اگر باز هم صحنه ای مانند کربلا و عاشورا پیش بیاید, در کدام طرف خواهد بود. اگر مطمئن شود که در طرف امام حسین ع خواهد بود و تا پای جان ایستادگی خواهد کرد, بداند که هیچ مشکلی در دنیا و آخرت نخواهد داشت و مورد شفاعت ایشان قرار خواهد گرفت. اما اگر شک داشت بکوشد تا به یقین برسد, زیرا تنها کسانی اهل نجات هستند, که مورد قبول و رضایت خداوند و اهل بیت ع به خصوص امام زمان عج هستند و مور شفاعت ایشان قرار می گیرند.
چه ارتباطی بین نماز و نظم درزندگی وجود دارد؟
عنوان مقدمه باید عرض کنیم :
خداوند متعال تمام آفرینش را براساس نظم استوار نموده است و در دستگاه خلقت، هر پدیده ای جای خاصی دارد و مأموریت و کار ویژه ای به عهده دارد. کرات آسمانی در مدار معیّنی حرکت می کنند، فصول سال و گذشت شب و روز نظم خاصی دارد و خلقت اشیا از اندازه، حدّ و میزان خاصی برخوردار است. خدای تعالی می فرماید: «إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ»( قمر، آیه 49) ما هر چیزی را به اندازه (و روی حساب) آفریدیم.
درقرآن کریم نیز بخش عظیمی از دستورات و سفارشات در راستای تنظیم اندیشه و اعمال انسان است. امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ می فرماید: « أَلَا إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی وَ الْحَدِیثَ عَنِ الْمَاضِی وَ دَوَاءَ دَائِکُمْ وَ نَظْمَ مَا بَیْنَکُم » ؛ « آگاه باشید که آگاهی از آینده، خبر از گذشته، داروی درد (نادانی و گمراهی) و نظم و ترتیب زندگی روزمرّه شما در قرآن (آمده) است. »
فلسفه مرگ اندیش کردن مردم از نگاه نهج البلاغه را می خواستم؟
مرگ و زندگی مهمترین مسأله آدمی در طول تاریخ است.آدمی فطرتاً طالب حیات است و متقابلاً از مرگ فراری است، لذا جدی ترین مسأله در زندگی را مرگ تشکیل می دهد که دغدغه انسان را به خود اختصاص داده و هر قوم، بنا بر اقتضاءات فکری ،دینی و باورهای خویش دیدگاه خاصی را در این خصوص ارائه کرده است .نوع نگاه آدمی به مرگ تأثیر بسیار قابل توجهی در نحوه زندگی آدمی دارد.
همچنین آنچه انبیاء و ائمه (علیهم السلام) همواره به آن دعوت کرده اند، ایمان به معاد و جاودانگی است؛ تا جایی که ایمان به معاد، در کنار ایمان به یگانگی خدا ، در شمار اصول دین قرار گرفته است. پیروان مکتب اسلام، با تأسی از بزرگان مکتب، اعتقاد به معاد را شالوده دین خود دانسته و آن را پاسخ مثبت به نیاز فطری بشر می دانند. اما روشن است کسی که در عالم ملک است نمی تواند حقایق عالم ملکوت را بفهمد وآگاهی کامل زمانی حاصل می شود که این امر مورد تجربه انسان واقع شود.
آثار و برکات نماز چیست؟
نماز در ابعاد مختلف دنیوی ، اخروی ، روحی ، جسمی ، فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، تربیتی ، اخلاقی ، فرهنگی و ... دارای آثار و برکات متعددی می باشد که بیان تفصیلی هر یک از این موارد در این نوشتار نمی گنجد .
اما بطور اجمال برکات نماز در هر یک از این ابعاد از قرار ذیل می باشد :
الف - آثار و برکات اخروی نماز
روایات متعددی در خصوص برکات اخروی نماز ذکر گردیده از جمله در روایتی پیامبر خدا ( صل الله علیه و آله ) آثار اخروی نماز را چنین برشمرده است : « نماز ... موجب اجابت اعمال دعا وپذیرش اعمال ومیانجی میان نمازگزار و فرشته مرگ ، چراغ روشن کننده قبر ، بستری زیر پهلو های میت پاسخی برای پرسشهای نکیر ومنکر ، همدم در شادی وگرفتاری و باران رحمتی بر گور است تا روز رستاخیز ،نماز توشه مؤمنان در سفر دنیا به آخرت است ،نماز گزار را نزد فرشته مرگ شفاعت می کند ، سبب گذشتن وعبور کردن از پل صراط است ، کلیدی برای بهشت ومهریه حوریان بهشتی است. » (جامع الأخبار، ص 72) (1)
چگونه ذهن و خیال خود را از رفتن به سوی نامحرم بازداریم؟
از این که به دنبال وارستگی جان و پیراستگی روح خود هستید به شما تبریک می گوئیم و امیدواریم راهنمای خوبی برای حس اعتماد شما باشیم.
«فکر»
فکر آن باشد که بگشاید رهى--- راه آن باشد که پیش آید شهى
گاهی شده است که چشم خود را به منظره ی زیبای دوخته ایم و فارغ از خوب و بد روزگار به اُفاق های دور و دراز نظر می کنیم. اما این حالت در ما زیاد به طول نمی انجامد و احساس می کنیم آشفته حالیم! مقداری که تأمل می کنیم متوجه می شویم که ذهن در حال پردازش درس و دانشگاه و آینده است. این امر عامل ایجاد احساس نامطلوب، و سرسبزی اطراف ما را مانند فصل پاییز به صورت خزان می نماید.
از این اتفاق چند مطلب را می خواهیم نتیجه بگیریم:
در مورد عرفان پائولو کوئیلو و آموزه های باطل آن اطلاعاتی می خواهم؟
انسان برای رفع تشنگی و بقای حیاتش به دنبال آب می رود. بشر امروز فراموش کرده است که روح او نیز نیاز به آب دارد. این تشنگی اکنون در غرب بیشتر محسوس شده است، چرا که انسان غربی دین را به کناری نهاد، و خود را وقف زندگی مکانیکی نموده است.
کسانی که می خواهند دین به کناری نهاده شود، تا از یاد و خاطره ی مردم فراموش گردد، غافل از این هستند که با بحران هویت و انسانیت روبرو خواهند شد. برای رفع این بحران معنویت و تشنگی باید فکری می شد؟! باید سرابی به نمایش در می آمد تا مردم را مدتی بدان سرگرم نمایند. یکی از همین سراب ها داستان سرائی های پائولو کوئیلو است.
پائولو کوئیلوی خود با بحران معنوی بر خورد کرده، و با آن دست و پنجه نرم نموده است. پاسخی مناسبی که او برای بحران در نظر گرفت، رجوع به مواد مخدر، سحر، جادو و مشروبات الکلی بود.
لطفا یک مرشد عرفانی معرفی نمایید؟
پاسخ: دوست گرامی. ما کسی را به نام مرشد نمی شناسیم. این اصطلاع بیشتر مربوط به دراویش و صوفیان است. از نظر ما مرشد واقعی اول خدای متعال است و بعد انبیا و اولیای معصومین ع هستند و بعد علمای دین اعم از علمای اعتقاد و اخلاق و احکام . یعنی کسانی که می توانند انسان را از خودش خارج کنند و به خداوند پیوند بزنند. اگر می خواهید خودسازی و سلوک کنید بهتر است به سایت ما سری بزنید و مطالبی پیرامون خودسازی و سلوک هست بخوانید راه برایتان تاحدودی روشن می شود. موفق باشید
بنده در بسیج دانشجویی مسئول گروه نوسازی معنوی هستم چون وب سایت شما را توانا یافتم، خواستم از شما راهنمایی بگیرم: برای کارنوسازی معنوی. پیشنهاد بدهید چه کارهایی را در دانشگاه انجام دهم که در فضای دانشگاه معنویت حاکم شود؟(با توجه به حال و هوای دانشگاه) http://www.akhlagh.porsemani.ir/ آیا عشق به همدیگر عشق به همسر و فرزندان هم نوعی حب دنیا محسوب می شود؟ آیا باید کمرنگ تر باشد تا دل کندن آسانتر باشد؟ اگر کمرنگ باشد زندگی دیگر زیبا نیست. چه باید کرد؟ اینکه خدا میگه من را یاد کنید، تا به یاد شما باشم(بقره/152) چطور یادش کنم؟ آخه آدم اگه مثل من کثیف باشه، روم نمیشه همش فکر می کنم خدا دوستم نداره من خیلی گناه کردم، مکه که رفتم اسمم شانسی تو قرعه کشی در اومد؟ برای ترک گناه می توان با خدا معامله کرد؟ این کار گناهى ندارد؟ برای تشویق نوجوانی که در خواندن نماز کاهلی می کند، چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ برای دوری از غفلت و تقویت ایمان چه کنیم؟ چکار کنم به خدا نزدیکتر بشم، میگن قرآن بخون، آخه چیزی بخونم که معنی متوجه نشم، چه فایده داره، آیا ثواب تلاوت قرآن با خواندن ترجمه آن فرق داره؟ لطفا نام گناهان کبیره را بفرستید؟ چگونه می توان عاشق خدا شد؟ تهذیب و تصفیه نفس چیست و چگونه می توان به آن رسید؟ چگونه میتوان از وادی طبیعت مهاجرت کرد و در عین حال به کار و فعالیت پرداخت؟ می خواستم در مورد چگونه توکل کردن بدونم، آیا اگر مشکلی رو بخدا بسپارم ولی با استرس و ناراحتی پیگیرش باشم توکلم درسته یا نه؟ چون به دید من این یعنی به خدا اعتماد ندارم؟ چطور میشه اطرافیانمو مثلا تو خوابگاه به نماز خواندن تشویق کرد؟ علت مستجاب نشدن دعا چیست؟
پاسخ: دوست گرامی. معنویت اسلام بر دو پایه توحید و ولایت استوار است. اگر واقعا می خواهید نوسازی معنوی کنید این دو حقیقت کلی اسلام را ترویج و آموزش دهید و سعی کنید باور ایشان را به توحید و یگانه پرستی و ولایت تقویت نمایی. این روش هم باعث حفظ دانشجویان در جهاد با نفس می شود و هم آنان را از فتنه های جامعه محفوظ می دارد. برای اطلاع بیشتر به سایت مراجعه کنید و درباره سیستم سیر و سلوک و خودسازی در گزینه های مختلف مطالعه کنید. موفق باشید.
من برای خالص کردن نیاتم مشکل دارم و هرکاری را بر حسب وجوبش انجام می دهم. لطفا راهنمایی ام کنید. حداقل بگویید کار شما نیست؟
پاسخ: دوست گرامی. اخلاص متعلق به توحید است، یعنی وصف توحید است. برای اینکه انسان به اخلاص برسد ابتدا باید با توحید و یکتا پرستی آشنا شود و بعد سعی کند تمام انگیزه های غیر الهی را از خویش براند و هر چه بیشتر برای خداوند خالص شود. توحید یعنی به تدریج انسان کثرت را از زندگی خود پاک کند و تمام فکر و ذکر خود را متمرکز در خداوند و کسب رضایت الهی نماید. خداوند محور تمام هستی است و انسان نیز باید بکوشد خدا را محور زندگی خود قرار دهد و در این مسیر انگیزه های دنیوی را پاک کند و به اخلاص در توحید برسد. موفق باشید. رجوع کنید:
http://akhlagh.porsemani.ir/node/315
پاسخ: دوست گرامی. در نظام توحیدی اسلام عشق مخصوص خدای متعال است، ولی محبت به همسر و فرزندان و والدین و مانند آن منافاتی با محبت خدا و توحید ندارد، مشروط به اینکه این نوع محبت ها در راستای محبت خداوند قرار گیرد و به قصد قربت باشد. آری اگر محبت به همسر و مانند آن باعث شود که انسان از یاد خدا و محبت به خدا غافل شود، این یک محبت شیطانی خواهد بود و نمی تواند صحیح و توحیدی باشد. بنابراین مهم انگیزه و نتیجه و تاثیر این نوع محبت ها در قرب و بعد انسان به خداوند است. با این معیار می توانید خودتان محبت ها را ارزیابی و ارزش گذاری و تقویت کنید. موفق باشید.
دوست گرامی. احساس گناه تا حدی که باعث تشویق انسان برای جبران گناهان شود خوب است، ولی اگر به صورت افراطی باعث شود انسان احساس کثیفی کند و رابطه اش با خداوند قطع شود، کار شیطان است و خوب نیست. اینکه خدا دوستم نداره و مانند آن حرف هایی است که شیطان برای قطع رابطه انسان با خداوند تلقین می کند. در این زمینه مواظب باشید. این احساس را کنار بگذارید و سعی کنید روابط خود را با خداوند بازسازی کنید و البته اگر گناهی هم بوده، توبه نمایید. این می شود یاد خدا و باعث می شود تا در لحظات حساس خدای متعال یاد شما کند و خواسته های مهم را برآورد. موفق باشید.
دوست گرامی. به طور کلی معامله با خدا اشکال ندارد، ولی خوب نیست ترک گناه را مشروط به این کنید که مثلا خداوند فلان حاجت مادی شما را برآورد، زیرا در هر صورت گناه کردن حرام است و توبه کردن در هر شرایطی واجب شرعی است و نمی شود گفت من وظیفه واجب خود را بشرطی انجام می دهم که تو هم فلان کار را برای من انجام دهی. اگر خداوند هیچ حاجتی را هم روا نکند، ما باید از گناه خود توبه کنیم چون در غیر این صورت گرفتار عوارض و عقوبت آن خواهیم شد. موفق باشید.
پاسخ: دوست گرامی. ایشان اطلاعات کافی درباره نماز به گونه ای که تبدیل به باور عمیق و وجدان شود ندارد. سعی کنید با دادن اطلاعاتی که باعث ترس و امید در ایشان می شود به خصوص آیات و روایات و اشاره به اهمیت و فلسفه نماز آگاهی ایشان را به نماز بیافزایید و خود شما هم نشان دهید که به نماز اول وقت اهمیت می دهید، از این طریق ارتباط با خداوند و نقش عبادت در کمال و سعادت دنیا و آخرت را در ذهن و باور ایشان نهادینه کنید. به سایت ما هم سر بزنید و از راهکار ها و کتابهایی که در این زمینه معرفی شده است استفاده کنید .http://akhlagh.porsemani.ir/term66
دوست گرامی. منظور از غفلت در آموزه های اخلاقی اسلام ، غفلت از خدا و یاد خدا است و بهترین عامل تقویت ایمان هم همین یاد خدا است. منتهی باید ببینیم منظور از یاد خدا چیست. یاد خدا یعنی اینکه در هر لحظه از زندگی ببینیم خدا از ما چی خواسته همان کار را بکنیم. ابتدا در انجام واجبات کوشا تر باشیم و بعد کم کم مستحبات را هم انجام دهیم و همچنین ببینیم از چه کاری نهی کرده آن کار را نکنیم. این می شود یاد خدای کامل و انسان از غفلت خارج می شود و ایمانش نیز تقویت خواهد شد. موفق باشید.
پاسخ: دوست گرامی. برای نزدیک شدن به خدا چاره ای جز خواندن و عمل کردن به قرآن نیست. قرآن کتاب راهنمای بشر در این مسیر است. حال اگر معنای آن را متوجه نمی شوید و یا تلفظ آن را درست نمی دانید، سعی کنید یاد بگیرید. این یک وظیفه دینی است که انسان کتاب دینی خود را بخواند و بفهمد و عمل کند. به طور قطع ثواب تلاوت متن کلام خدا بیشتر از خواندن ترجمه آن است، اگر چه مطالعه ترجمه و آموزش آن هم در جای خود لازم و تاثیر گذار است. بهترین روش آن است که انسان به گونه ای قرآن را تلاوت کند که معنای آن را بفهمد و مراد خداوند را دریابد. موفق باشید.
نا امیدى ازخدا.ایمنی از مکر خدا.دروغ بستن به خدا و رسول - قتل.عاق والدین.خوردن مال یتیم.نسبت زنا عفیف.فرار از جبهه .قطع رحم . جادو.زنا. لواط. دزدى . سوگند دروغ. کتمان گواهى. گواهى به دروغ. پیمان شکنى . رفتار بر خلاف وصیّت. شرابخوارى. رباخوارى .خوردن مال حرام .قمار بازى .خوردن مردار و خون. خوردن گوشت خوک.خوردن گوشت حیوانى که ذبح نشده. کم فروشى. تعرّب بعد از هجرت. کمک به ستمگر.تکیه بر ظالم. نگهدارى حقوق دیگران بدون عذر. دروغگویى. تکبر.اسراف و تبذیر.خیانت.غیبت. سخن چینى. سر گرمى به امور لهو. سبک شمردن فریضه حج. ترک نماز.ندادن زکات.اصرار بر گناهان صغیره.
دوست گرامی. رسیدن به عشق خداوند از طریق معرفت و عبودیت امکان پذیر می شود. معرفت و شناخت توحیدی خداوند و هستی و اولیای او به علاوه عبودیت که شامل دو مرحله واجب و مستحب است. وادی مستحب همان وادی عشق و حب است، ولی تا انسان از وادی واجبات و ترک گناه اطمینان حاصل نکند، مستحبات تاثیر واقعی خود را نخواهد داشت. به بیان دیگر انسان را سه وادی است. طبیعت، عقل و استدلال و وادی قلب و عشق. حال اگر سالک توانست از وادی طبیعت مهاجرت کند و بعد در وادی عقل نیز ضمن سلوک زمین گیر نشود و گذر کند، آنگاه به وادی دل و عشق می رسد و عارف می گردد. موفق باشید.
دوست گرامی. تهذیب و تزکیه نفس به معنای پاک نمودن خود از آلوده گی هایی است که مانع حرکت انسان در راه خدا می شود. از مهمترین اهداف پیامبران الهی پاک کردن مردم از زشتی ها و پلیدی ها و اخلاق زشت و خلق و خوی شیطانی است . قد افلح من زکیها و قد خاب من د سیها. هر کس نفس خود را از گناه و بدی پاک و منزه سازد به یقین رستگار خواهد بود و هر که او را به کفر و گناه پلید گرداند البته زیانکار خواهد گشت. در حقیقت مساله اصلی زندگی انسان نیز همین تزکیه است که اگر باشد سعادتمند و الا بدبخت و بینوا خواهد شد. موفق باشید.
دوست گرامی. مهاجرت از عالم طبیعت به این معنا نیست که ما دنیا و زندگی را فراموش کنیم. در مثالی می گویند: چو صد آمد نود هم پیش ما است. منظور اضافه شدن است. کسانی که حیات عقلانی دارند، از مواهب زندگی مادی هم برخوردارند، کار و تلاش می کنند، ولی اسیر دنیا و مادیات نیستند. همین طور کسانی که حیات عرفانی دارند گرفتار عقل نیستند، باز این بدین معنا نیست که عقل را فراموش کرده اند یا احساس خود را کنار گذاشته اند. کسانی که حیات عرفانی دارند، از عقل و احساس و دنیا نیز برخوردارند، منتهی اسیر آنها نیستند و همه چیز را در راستای حیات عرفانی سامان دهی می کنند. موفق باشید.
دوست گرامی. توکل کردن به خداوند بدون تلاش فراوان کاری بیهوده است. مانند دعا کردن که داریم: دعا کننده بدون تلاش مانند پرتاب کننده تیر است با کمانی که زه ندارد. اعتماد و توکل به خدا در باره نتیجه تلاش، بسیار لازم است، ولی این معنا مانع تلاش انسان نیست و بلکه بدون تلاش به نتیجه نمی رسد. توکل در صورتی درست است که اولا با تلاش همراه باشد و ثانیا نتیجه را به خدا بسپارید، یعنی حتی اگر به خواسته خود نرسیدید ناامید نشوید و بدانید که خدا صلاح ندانسته و راه دیگری باز می شود. از راه های خداشناسی این است که امام ع فرمود من به فسخ تصمیم ها خدا را شناختم. موفق باشید.
دوست گرامی. راهکارهای تشویق به نماز. 1- تقویت ایمان و شناخت ایشان. این راه زیرساختی و دشوار است. 2- کسب اطلاعات و بیان آثار و عواقب ترک نماز. 3- بیان آثار مثبت و فلسفه نماز. 4- ارشاد عملی و نشان دادن خود به عنوان یک فرد متدین نماز گزار مومن. 5- امر به معروف و نهی از منکر
دوست گرامی. دعا در اصل عبادتی است که باعث تقرب انسان به خداوند می شود. حاجت خواستن یکی از نتایج و فواید دعا است. هر دعایی اگر صحیح و با شرایط باشد حتما مستجاب می شود، ولی ممکن است زمان استجابت در آن هنگامی که مد نظر ما است نباشد. اگر خداوند بخواهد کاری انجام دهد شرایط خاصی برای خود دارد که اغلب دور از فهم و اندیشه ناقص ما است. برای مطالعه بیشتر به سایت مراجعه و در گزینه مستحبات مطالعه کنید. http://akhlagh.porsemani.ir/term67
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید