بازدید امروز : 211
بازدید دیروز : 87
ضایع کردن نماز به چه چیزی گفته می شود؟
مقصود از ضایع کردن ، این است که انسان برای نماز ارزش و اهمیت لازم و شایسته را قائل نشده و با وجود داشتن اختیار و قدرت برخواندن آن نسبت به این فریضه الهی سستی نماید .
البته ضایع نمودن و سهل انگاری نماز خود دارای مراتب و درجاتی می باشد که در آیات و روایات متعددی به این مراتب و مصادیق پرداخته است و هرکسی که در یکی از این مراتب جای بگیرد به نوعی نماز را ضایع نموده است .
برخی از این مراتب از قرار ذیل می باشد : ادامه مطلب...
عوامل سلب توفیق نماز صبح و نماز شب چیست؟
عوامل سلب توفیق از نماز صبح و همچنین نماز شب به دو گروه عمده دسته بندی می شود :
الف : عوامل مادی
که برخی از این عوامل شامل موارد ذیل می باشد
1- فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی
از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می گردد فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی می باشد مانند فقدان برنامه ای منظم برای خواب و یا ایجاد مشغله های پراکنده و فراتر از توانایی های خود که نتیجه ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد .
2- پرخوری در شب
علتی دیگر برای خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب می باشد. حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام ) خطاب به بنی اسرائیل فرمود: « ای بنی اسرائیل ! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می گذارد (و در نتیجه) در زمره غافلان نوشته می شود» (ورام ابن ابى فراس ، مجموعة ورام( تنبیه الخواطر) ، مکتبه فقیه ، قم ، اول ، ج1، ص: 47) .
3- کسلی و تنبلی افراد
چرا کسانی که می گویند آخرت وجود دارد طوری در زندگی خود رفتار می کنند که گویی آخرتی در پیش ندارند؟
دوست عزیز! پاسخ اجمالی به سؤال شما این است که: بین دانستن یک مطلب و یقین و باور داشتن آن، تفاوت بسیاری وجود دارد. لذا افراد مورد نظر شما، میدانند قیامت و آخرتی هست، ولی کردار غلط آن ها نشان می دهد که به آخرت یقین ندارند.
توضیح مطلب:
1ـ امور دینی به دو بخش عمده تقسیم می شوند؛ نخست معارف دینی که مهمترین قسمت آن امور اعتقادی است که همان اصول دین و مذهب و فروعات آن باشند و دوم دستورالعملهای الهی که به دو بخش عمده ی احکام فقهی و اخلاقیات تقسیم می شوند. بنا براین، برای تحکیم باور دینی باید در هر دو بخش کار نمود.
2ـ مطلب دوم اینکه برای رسیدن به باور عمیق در بخش اعتقادات باید از دو جهت اقدام نمود. نخست از جهت عقل و براهین عقلی و دوم از ناحیه ی قلب و دل.
اصول اعتقادی را ابتدا باید با برهان عقلی به دست آورد و به یقین عقلی رسید تا راه شکّ نظری بسته شود و آنگاه باید این باور عقلی حاصل شده را از راه تلقین به نفس و مداومت در عمل خالصانه به احکام و فرامین الهی، به عمق دل رساند تا راه تردید عملی نیز مسدود گردد؛ و اعتقاد دینی محکم و حقیقی یعنی همراهی این دو گونه یقین که یکی مربوط به عقل نظری و دیگری در ارتباط با عقل عملی است. راه کسب یقین عقلی و نظری، برهان عقلی و منطقی و طریقه ی تحصیل یقین قلبی و عملی، تلقین به نفس و تمرین خلوص نیت در مقام عمل به دستورات الهی است.
خواهش می کنم موضوعات مورد تهاجم فرهنگی (جنگ نرم) را به طور کامل برایم فهرست کنید. و در مورد هر کدام به اختصار توضیح دهید؟
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما برخی از منابع شناخت و مطالعه جنگ نرم عبارتند از :
-داود رنجبران ، جنگ نرم ،تهران: ساحل اندیشه ، 1388،
- حمید ضیایی پرور ، جنگ نرم ، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر ، 1383،
- جنگ نرم ، احمدحسین شریفی ، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)،1389 .
-جنگ نرم، حسین عبدی ، تهران: نشر معارف، 1388
-حسن واعظی ، استعمار فرانو ، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره ، 1386،
-«قدرت نرم» ،( جوزف نای) ، ترجمه روحانی و ذوالفقاری ، دانشگاه امام صادق (ع) ،1387 .
ـ مرسلی، فاطمه (بی تا)، نبرد سایه ها، تهران: گروه اندیشه رحال.
ـ مرکز پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی صدرا(1388)، جنگ نرم و وضعیت کنونی ما، تهران: دبیرخانه شورای فرهنگی
ـ مردادی، حجت الله، (1388)، مجموعه مقالات قدرت و جنگ نرم، از نظر تا به عمل، تهران: نشر ساقی
ـ بهشتی پور، حسن (1386) از صلح سرد تا جنگ نرم، وبلاگ روش تحلیل سیاسی، 16/4/1386: http: /beheshtipour. blogfa. com
ـ ماه پیشانیان، مهسا، (1386)، راهکارهای آمریکا برای جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه تخصصی عملیات روانی، س 5، ش18
ـ انصاری، محمد مهدی، جنگ نرم آمریکا علیه ایران، چیستی و چرایی، سایت بانک اطلاعات نشریات ایران، 31/2/86 ازwww. magiran. com
ـ نظافتی، ایرج، (1388)، کرسی آزاداندیشی در جبهه نرم، روزنامه کیهان، 15/6/1388
ـ برقبانی، حمید، (1388)، 2350 شبهه اعتقادی و سیاسی در 8 سال مطبوعات اصلاحات، یالثارات، 16/2/1388
-http://www.velayatfagih.porsemani.ir/
-دبیرخانه دائمی جنگ نرمhttp://h-jangenarm.com/
-پایگاه تخصصی جنگ نرم http://www.jangnarm.com/
-سایت عملیات روانی.
- دانشگاه و رسالت افسران جنگ نرم ؛ http://www.rajanews.com/detail.asp?id=36901
-جنگ نرم آمریکا علیه ایران؛ چیستی و چرایی..http://www.farhangnews.ir/Site/Default.aspx?tabid=2&CId=24&NewsId=13672
اخلاق در مکتبهای سکولار چه نقشی دارد؟ آیا اخلاق در چنین مکتبها و جامعه هایی بر بنیادهایی استوار بنا شده است؟
در پاسخ به پرسش شما دوست عزیز لازم است اخلاق سکولار را بررسی نماییم، که در این صورت به دو پرسش شما پاسخ داده خواهد شد.
اخلاق سکولار گرایشی در اخلاق است که صفات، رفتارها و هنجارهای حاکم بر آنها را بر دیدگاه غیر دینی مبتنی میکند و معتقد است دین هیچ گونه مرجعیتی در امور اخلاقی ندارد. از دیدگاه اخلاق سکولار عقلِخود بنیاد و علم تجربی تنها مرجع تنظیم رفتارهای انسانی است. برخی قرائتها از سکولاریسم، بر این باور استوار است که جهان ارزشی است که خدا به آدمیان اعطا کرده و خود از آن سلب مسئولیت نموده است و نگهداری آنرا به خود انسان سپرده است.( : Carl michalson, secularism. New dictionary of Christian ethics)
جوهره سکولاریسم
«خدا آن چنان بزرگ است که نباید باشد». چارلز لارمر در کتاب فراسوی دین و روشنگری مینویسد جوهره سکولاریسم جدید همین جمله است.( chars Larmore, beyond religion and enlightenment, the morals of modernity) او معتقد است در واقع رعایت حرمت استعلایی و عظمت خدا کار را به جایی رسانده که لازم نیست زحمت اداره عالم و طبیعت انسانی را به دوش داشته باشد. در اخلاق نیز رعایت حرمت استعلایی خداوند به این است که او را در حد یک آمر و ناهی که انسانها راتحریک به رفتارهای خاصی کند ندانیم. اما اگر خدا و دستورات الاهی مبنای اخلاق نباشد، اخلاق باید بر چه مبنایی استوار شود؟ پاسخ هاچسون( فیلسوف اسکاتلندی و مبلغ عمده نظریه «حس اخلاقی» در علم اخلاق) این است که باید به طبع و سرشت آدمی رجوع کرد. اما گروهی دیگر مانند کانت و ساموئل کلارک عقل عملی را جانشین خدا در اخلاق میدانند.( کانت، ایمانوئل. بنیاد مابعدالطبیع? اخلاق. ترجم? حمید عنایت و علی قیصری. ص 53).
منظور از دل شکسته در عشق و عرفان چیست؟
چند ازاین الفاظ و اضمار و مجاز سوز خواهم سوز. با این سوز ساز هر آن دل را که سوزى نیست دل نیست. دل بىسوز غیر از آب و گل نیست.
«دل»
دست بگشاد و کنارانش گرفت--- همچو عشق اندر دل و جانش گرفت
دست و پیشانیش بوسیدن گرفت---وز مقام و راه پرسیدن گرفت
در ابتدا لازم می نماید پیرامون دل یا همان قلب مطالبی را بیان کنیم. حقیقت آدمی به قلب و دل وابسته است. دل محل و تجلی گاه ایمان، یقین، توکل، شهود اسماء و صفات 1 الهی می باشد. بنابراین کسی که از دل آگاه تر، زنده تر، لطیف تر و صاف تر برخوردار است با خدای خویش آشناتر خواهد بود. دل دو نوع کارکرد دارد: فهم و درک، احساسات و عواطف. البته در قرآن بیشترین کارکرد قلب به احساسات نسبت داده شده است«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ؛مؤمنان، تنها کسانى هستند که هر گاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد». 2
نقش و فلسفه دوست یابی از نظر اسلام چیست؟
یکی از عوامل مهم تربیت انسان محیط است. انسان معمولاً در چهار محیط خانوادگی، آموزشی، مذهبی، رفاقتی و شغلی تربیت میگیرد که بحث ما اکنون درباره محیط "رفاقتی" است که انسان، در آن ساخته میشود. بعد از محیط خانوادگی و محیط آموزشی، انسان در محیط رفاقتی است که روش میگیرد و در آن ساخته میشود.
ابتدا چند نکته درباره محیط رفاقتی و روابط دوستانه
1- محیط رفاقتی نسبت به دو محیط گذشته، اثرگذاریاش قویتر است و غالباً اینطور است که به نوعی، بر روی تأثیرات محیط های دیگر تربیتی اثر میگذارد. روشی که انسان در این محیط میگیرد، میتواند روشهای دیگر را از بین ببرد.
2- در قیامت، این پیوند رفاقتی، به پیوند دیگر تبدیل میشود. به تعبیر دقیقتر اینطور نیست که این پیوند گسسته شود، بلکه تبدیل میشود. یک وقت میبینید دو نفر که با هم رفیق بودند، رابطهشان گسسته شد، و از هم جدا شدند. این یکی میرود دنبال کارش و آن یکی هم میرود دنبال کار خودش. از تو به خیر و از ما به سلامت! تمام شد. ادامه مطلب...
نمی دونم چرا احساس می کنم که بیشتر وقتها از دور هستم و خدا به من توجهی نداره! خیلی دوست دارم به خدا نزدیک بشم ولی حس می کنم خدا نمی خواد دستم رو بگیره؛ به نظر شما چرا؟
زندگی، حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد ...
پرسشگر گرامی، ارتباط شما با این نهاد، گویای اعتماد ارزشمندیست که به ما دارید. خوشحالیم که مخاطب جوانی پاک و پایبند آموزههای دین هستیم.
کلمات کوتاه اما پر درد شما را بارها مرور کردم. از خدا مدد میطلبم تا این سطرها، کمی از بار غمتان بکاهد، لبخند را از دلتان بجوشاند و بر لبها نقاشی کند.
دوست عزیز، خوب است بدانید که تمامی رفتارهای ما (اعم از رفتارهای ظاهری و بخش زیادی از هیجانات و احساسات) نقشهایی است که سرانگشتان هنرمند «اندیشه»، درتابلویی به نام شخصیت، به معرض دید خود و دیگران می گذارد. چه زیبا گفت مولانا که «ای برادر، تو همه اندیشه ای، ما بقی تو استخوان و ریشه ای». حقیقت این است که ما آنگونهای زندگی میکنیم که میاندیشیم. یعنی برخورد با دنیای اطراف، دیگران و حتی قضاوتهایمان درباره خودمان، تابع همین فیلتر اندیشه است. ادامه مطلب...
من چیکار کنم که غیبت - با توجه به این که گناه کبیره هست - در نظرم بد جلوه کنه و انجام ندم؟
برای پرهیز از غیبت, باید راهکارهای زیر به دقت عمل شود:
الف. شناخت ریشه های غیبت و مبارزه با آن ها: ابتدا باید ریشه های غیبت را بشناسید, سپس با آن ها مبارزه کنید. امام صادق (علیه السلام) ریشه غیبت را در ده چیز می دانند که ما به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم :
شفای غضب: گاهی از کسی ناراحت هستید و برای تخلیه و تشفیه غضب خود وارد غیبت کردن می شوید.
همیاری با دیگران: یعنی عده ای مشغول غیبت باشند و ما به هر دلیلی آنان را کمک می کنیم . ادامه مطلب...
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
لوگوی دوستان
پیوندهای مفید
فهرست موضوعی یادداشت ها
موضوعات ساختاری وبلاگ
مشترک شوید